Jump to content

Skipper Worse`s overmand.

vikers

Recommended Posts

Surfer litt rundt og ser på nettsider om de gamle treseilere, klasser og meterbetegnelser.

Kom da over dette sitatet:

Tatt fra Seilas nr. 9 1923:

Hvad er en "sekser"?

I den danske avisen Politiken svarer "Per" på dette spørsmål:

"det er et kjælenavn for en 6-meter yacht efter den siste internationale maaleregel. ikke saadant at forstaa at den er 6 meter lang eller bred eller tykk eller tynd- det er mer inviklet en som saa, nok til et helt videnskapelig causeri. saadant noget lignende som naar man tar den mindste længde gange største bredde pluss halv dybde minus kvadratrot S dividert med a b s i tredje plus den lille p og høie C og noget der heter gird og overheng og sætter det hele ovenfor brøkstrek med fire niendele (eller noget andet) nedenunder, så skal det komme 6 meter ut av det, Det er svært, men for vore konstruktører er det digt og en drøm, lifligetoner, der inspirerer dem til det kunstverk, en moderne seksmeter er.

Og rundt om paa byens verfter blir i øieblikken bygget seksere, der med deres fine slanke og bløte linjer er som unge kvinder, men som altsaa i virkeligheten er inviklede regnestykker- hva jo forresten ikke gjør sammenligningen mindre træffende. Snart gaar unge, raske seilere ombord i dem og tar fat paa treningen til kampen om Guldpokalen."

De kunne få sagt det på 1920-tallet også. :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Vel, Hr. Bitteliten.. De som regnet på båten som nå pryder din avatar hadde enten god greie på innviklede regnestykker eller unge kvinder..... :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

.....stelle pent med henne ....og...smøre henne inn! :lol:

Det må være utenpå.

De jeg kjenner er selvsmørende. Men så kjenner jeg kun èi.

Lagt til:

Og til Vikers må jeg si:

"Overskriften" din vil jeg stille noen spørsmål ved: "Skipper Worses overmand"?

Hadde denne mannen større båt enn Skipper Worse? Eller kanskje større p.....k? Eller er det noe med huset vi ikke vet om. Kan det være kona?

Eller er du bare en klakkør eller sjarlatan?

Språkmessig betraktet ligger Skipper Worse ikke i nærheten av originalspråket du formidlet. PUNKTUM.

KAT

Redigert av KAT (see edit history)

:lol:

Lagt til; Gliset gjelder kun del 1 i ovennevnte innlegg, koster på meg 2 :lol::lol: for egen regning etter "lagt til" av KAT uten at det er vondt ment, Hr. Skipper_Worse....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Ja, helt forferdelig, hva? Her vest holder vi på med å ordne nok vann til å forsyne dere østpå med elektrisk strøm også den kommende vinter. Slik at dere kan ha varme om bord i alle båtene som ligger i opplag vinterstid. :wink:

Jeg har holdt på med septikalier i båten nogle timer i beste arbeidstid i dag ... en dårlig dag i båten, er som kjent alltid bedre enn en god dag på jobben .. :sailing:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Her vest holder vi på med å ordne nok vann til å forsyne dere østpå med elektrisk strøm også den kommende vinter. Slik at dere kan ha varme om bord i alle båtene som ligger i opplag vinterstid. :wink:

Og jeg som trodde at vannmagasinene på din side av fjellet var store nok for nesten en hel ukes forbruk? :wink:

Det er vel ingen steder vannmangel inntreffer så raskt som i Bergen hvis det ikke har regnet på flere dager? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...