Jump to content

Større motor som passer på Perkins 4 108 gear?

Superkul

Recommended Posts

Dette har jeg tenkt mye på de siste 4 åra! Jeg ente opp med Yanmar. Tror nok fort du må skifte gearkassen og, så vidt jeg husker er det ofte HURT HBW10 kasser på disse motorene og de tåler ikke så særlige mye mere HK...

Normalt er motorfestene 47 cm fra hverandre på 4108. Dropp kan være noe forskjellig etter gear, så jeg vil tro at du vil måtte flytte litt på aksel nesten uansett. Jeg gikk for Yanmar 4JH serien den pleier og passe fint. Disse motorene er små og lette og flytte/justere litt på og fåes fra 55hk til 125hk så vidt jeg huser..

Den eneste perkinsen du vil få inn med samme motorfestebredde er perkins M65(65hk) og M85T(76hk)

Om du har et brett motorrom så kan du jo hive nedi en 4236 maskin som er meget seige og gode maskiner samt rimelige...

Hvilken båt har du og hvilke mål har du i motor rom? Legg ut noen bilder av motorrom så er det lettere og gi råd!

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Tror det er plenty plass der vertfall på sidene, den 4 108 perkins som sitter der går som ei klokke og den går så billig at det er gøy........ Hvis det skal byttes noe må det være noe som er like seiglivet + bortimot like billig! Jeg tenkte/lekte litt med tanken for å få opp masj hastigheten! Den ligger på 6-7 knop nå men, som sagt før i et annet innlegg er det kansje propellen som kan gjøre sitt her??? den som sitter der nå spinner rett opp i max uten problem..... kansje jeg tjener inn et par knop på en større prop?? båten er en sandvik 28 ac :cheers::cool:

Du kan nok kanskje hente inn en knop eller to med en annen propell, men mer enn det tviler jeg på om dette skroget klarer uansett hvor mye motor du setter i den. Denne har vel et helt ordinært deplasementskrog, og disse har en skrogfart tilsvarende lengden i vannlinjen sånn ca. Om du dobler motoreffekten klarer du kanskje et par knop ekstra samt dobler drivstofforbruket. Så jeg tror at jeg ville testet med en litt større propell, og latt det bli med det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Høres fornuftig ut......... med større propell kommer det til og gjøre noe forskjell på forbruket??

Jeg har da virkelig sett lignende snekker med ganske større gangfart! men de er vel en litt annen type utforming?? Det var også en i et annet innlegg som menta at 50 hk var mer en nok i en 28 sandvik så da er det vel :cheers::cool: en begrensning her!

Med en Sandvik av denne typen ville jeg beholdt 4108 maskinen, det er ikke nødvendig med noe mere HK her. Hva er maks turtall på maskinen idag? (Det kan si oss noe om propellen er riktig.)

Tar du min mørebas 9400 så er den egentlig rimelig lik din Sandvik over linja, men under vannlinja er min halvplaner (flat i bakre del) Det gjør at jeg sklir på vannet der du vil måtte fortrenge vannet.

Før brukte jeg ca 4l diesel i timen (28,- pr gangtime!) Nå renner det ca 14l diesel (98,- pr gangtime) Farten er doblet drivstoff forbruk nesten 4doblet)....

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Denne motoren skal vel normalt max ha 3250 som topp turtall belastet. Kan nok tyde på at din propell er noe for lett. Med og få mere stigning og eller diamteter kan du få samme fart på lavere turtall(spare drivstoff samt mindre støy). Muligens og at du kan få ut en eller to knop...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...