Jump to content

Kuleventil på dieselfilter - noen som har erfaring med det?

Bitteliten

Recommended Posts

Er rørlegger, kuleventiler fåes , finn ut dimmensjon på nippel, gjenge innvendig i filteret, billig løsning er å finne gjenge dim og kjøpe en kuleventil på biltema, mrk du får ventilene mye billigere der enn i en rørleggerbutikk, til ditt bruk er de mer enn bra nok..

ø.l

MEN - han sa at det finnes kuleventiler å sette i bunnen på de vanlige vannutskillerne.

I dag er det jo et litete sølete hel.... å tappe ut guffa i bunnen. Noen som har erfaring med å sette inn kuleventil i stedet?

Jeg har makan filtere synes det som, bare at jeg har klart glass i bunndelen. De er jo kjempeenkle å tappe. Med en fingermutter trenger du ikke verktøy en gang for å åpne ventilen. Skjønner ikke helt hvordan det kan bli særlig enklere enn det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har makan filtere synes det som, bare at jeg har klart glass i bunndelen. De er jo kjempeenkle å tappe. Med en fingermutter trenger du ikke verktøy en gang for å åpne ventilen. Skjønner ikke helt hvordan det kan bli særlig enklere enn det?

De er ikke CE godkjente for montering i motorrommet. Kun de av helt metall er godkjente.

De er ikke CE godkjente for montering i motorrommet. Kun de av helt metall er godkjente.

So what? Noen av oss, ser De, har qualitetsbåter fra før importrestriksjonene kom; og "noen" av oss har til og med fjernet varmeskjoldene ... :wink: ... så har vi full tilgang til både å se og om nødvendig tappe ut guffen i filteret.

Hvis "problemet" er at du må tappe ut for å se etter om dete er vann eller skit i filteret, kan du jo bare kjøpe en glassbolle og sette på. Med eller uten varmeskjol. Ingen kan nekte deg det.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ingen kan nekte deg det.

Nei ingen kan nekte deg. Men man kan vel kanskje tenke seg hvorfor regelverket er slik det er. Og går noe galt, så kanskje forsikringsselskapet er interessert i "modifikasjonen"...

Jeg kunne også tenkt meg "glassbolle", men har ikke gjort noe med det av akkurat denne grunn. Det er "worst case" tankegang - men allikevel.

Redigert av Akult (see edit history)

Nåhh. Med mindre filteret og glassbollen står kloss i motoren er det neppe et problem. HVIS det noen gang blir så varmt rundt filteret at glassbollen ikke holder, så har du allerede betydelig større problemer enn utstrømming av diesel fra filteret.

For sikkerheten jevnt over er "påbudet" (som jeg ikke har sett hjemlet noe sted ennå) negativt. Det innbyr jo til at man IKKE skal vite hvordan det står til med drivstoffet. Jeg har full kontroll ... et kjapt øyekast så vet vi om det er dritt eller vann i eliksiren. Med stålbolle må man regne med at mange ikke vil ta seg bryderiet med å sjekke pr. avtapping ... så blir det stopp ute på havet ...

Jeg holder nok en knapp på glassbollen, ja. Om nødvendig kan man jo isolere den fra maskinen/e ved hjelp av enkle midler, om man er av den paranoide typen, altså :wink:

Det kommer vel an på hva du har av plass under koppene. Du får så mange spylervæskekanner du måtte ønske på seriøse bensinstasjoner. Skjær et stort høl på ene siden; og hold kannen under filteret mens du løsner tappepluggen. Så lirker du den frem, og bruker tuten på kannen til å tømme over i en bøtte el.l.

Works for me ... :smash:

Lar du da dieselen renne fritt til du har på plass den nye krana - eller stenger du dieseltilførselen før filteret slik at det som må samles opp av diesel kun er det som er i filteret?.

Jeg har stengekraner rett før vannutskillerne - om jeg stenger av her og tapper ut dieselen - kan jeg da fikse dette uten å få luft i systemet? Det jeg da tenkte var å åpne opp dieselkrana før vannutskilleren - og åpne krana i bunnen og fylle filteret på den måten

Ahh; now I see ...

Selvfølgelig STENGER du tilførselen fra tanken til filteret. Ellers risikerer du at det vil renne hele tiden og det blir et aller HLVTS søl som ditt skinnende rene kjølsvin aldri vil komme seg fra :wink:

Det er naturlig å anta at filtrene dine ligger høyere enn matepumpen på motoren. Da blir det neppe luft i systemet, ikke merkbart i alle fall. Med mindre maskinene dine er svært ømfindtlige og det tviler jeg på.

Altså: Stenge tilførsel mellom tank og filter. Ta ut bunnpluigg i koppen og samle opp diesel. (Det blir godt over en liter, kanskje nærmere to, har aldri målt men du kan bli overrasket over hvor mye den boksen kan romme). Sett i kuleventilene dine.

Og så kommer det store ved Racor-filtrene: Du fyller naturligvis den oppsamlete (forhåpentligvis rene) dieselen tilbake i filteret. ovenfra (husk å ta av lokket først :lol:). Pluss litt ekstra som du har i bakhånd. Når filterboksen er fylt opp til randen, pass på å ha godt med papir eller annet rundt filteret for å samle opp det som renner over når du setter lokket på igjen (som du skjønner bekymrer jeg meg for kjølsvinet ditt :rolleyes:).

Og voila! Start opp igjen og kjør avsted.

Works for me ...

Men jeg har en egen patent: Fra avluftingen på finfiltrene, via en banjo i stedet for lufteskruen, har jeg en slange som ender i en kuleventil fremme i maskinrommet. Når jeg skal fylle BB Racor, starter jeg SB motor, setter på en slangestuss opp til filteret, åpner kuleventilen og fyller opp. Når jeg skal lufte etter finfilterskift åpner jeg kuleventilen i stedet for lufteskruen, mens jeg holder en spylervæskekanne under ... null søl og mye enklere enn å fikle med en fastnøkkel og åpne og lukke lufteskruen ørten ganger. Lufting skal kunne gjøres bare pr. kjøring av startmotoren, men det har jeg ikke forsøkt ennå.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...