Jump to content

Ferie 2006: Bilde og filmklipp Smøgen - Skagen

slettet

Recommended Posts

prøvde å finne en tråd posted tidligere i sommer om bilder fra ferien men lykkes ikke så jeg poster en ny men moderatorene må gjerne putte dette inn under "riktig" emne.

anywayhow: forumets "peneste" hekksjø? Smøgen i bakgrunnen til venstre. bilde tatt med mobil.

Posted Image

lite mobiltel klipp:

skagen voraus: men ikke innen synsvidde på dette klippet. kommer zenere.

fantastiske forhold!

har en mengde andre "filmsnacs" fra turen som kan postes senere men de er på ordentlig film og blir først tilgjengelig senere i høst.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Mest for hobbuens skyld: kjørte du på autopilot da du tok bildet som vist i innlegg #1 - jeg tenker spesielt på svingen fra kjølvannet. Det kunne i så fall være interessant å vite hvilken autopilot du bruker og innstilling av ROT.

hei.

har nok ingen slik luksus i båten min.

bildet ble tatt av junior mens jeg brukte kompass og gammeldags gps for å sette nesa 211° helt manuelt.

I pent driv over, og på andre siden kan jeg tenke meg det venter en pils, sildetallerken og gammel dansk. :wink:

he, he,.. kan ikke nekte for det.

danmark er bare dejlig - spesielt på egen kjøl synes jeg - en får liksom blåst soten av vingene når en kommer med egen båt til danmark.

ikke noe galt med hverken norge eller sverige men danmark på egen kjøl blir litt mer eksotisk for meg og riktig god mat og drikke hører til og prisene er jo veldig hyggelige på de stedene vi normalt farter.

man har liksom alt innen synsvidde fra båten i mange danske havner som feks aalbæk, strandby mv, sandstrender, mat og drikke i lange baner,.....

aalbek.jpg

Helt enig overnevnte betrakning, var på Læsø og Sæby i sommer. Vi koste oss voldsomt nå er ikke det faktum at været viste vindstille og 28 grader hver dag noe minus, men det er noe eksotiskt ved å komme med egen bår til Danmark. Så neste år er vi tilbake, tar gjerne noen tips på koselige havner med strender rett ved og butikker til fruen.

Redigert av jutul (see edit history)

Dersom dere først trives i Danmark og kan være foruten skjærgård og fjell en stund, er det særdeles flott ut fra de ønskene dere har både på Anholt, Samsø, Ebeltoft, og Grenå - for å nevne noen steder. Jeg ville nok ha satt av 4 - 7 dager både på Anholt og Samsø for å bli kjent med de fantastiske øyene.

njet, bruker aldri mer en av de om gangen annet enn for å balansere skøyta ved skjevlast alt sidevind - legger seg mot vinden må vite. :smiley:

når farten økes til 23-25 elimineres behovet for å bruke et trimplan for å balansere nesten helt mht skjevlast men sidevinden må av og til kompenseres.

flott bilde, med bp vimpel og hele pakka!

dette har bare med fart og last å gjøre.

øker jeg farten eller og minsker lasten blir de lik dine ;-)

um.. ser ut som du har det ene trimplanet nedi?

min båt var temmelig tungt ferielastet for anledningen - pleier å si at det eneste jeg ikke har med er ekstra veivaksel - samt at hadde fulle tanker - av alt - ugh....

en liten motvekt til alle disse med vimpel i stanga som tror de kan noe om båt kanskje ;))

ellers er jeg vel gradvis mer uenig med deg fra siste til første bokstav i innlegget.

uansett, det var junior som tok bildet som et sommerferieminne ala farvel Smøgen - next stop Aalbæk......

Dersom dere først trives i Danmark og kan være foruten skjærgård og fjell en stund, er det særdeles flott ut fra de ønskene dere har både på Anholt, Samsø, Ebeltoft, og Grenå - for å nevne noen steder. Jeg ville nok ha satt av 4 - 7 dager både på Anholt og Samsø for å bli kjent med de fantastiske øyene.

Jeg vil nok engang anbefale min gamle hjemmehavn, Norsminde (http://www.norsminde-havn.dk/) ca. 8 nm sør for Århus. I tillegg kan jeg varmt anbefale Tunø, ca. 10 nm. sø for Norsminde, ganske tett på Samsø :flag_da:

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Jeg spør siden waken din krysses av waken fra tabene.

Sånn er min.

The Scrutinizer

njet, bruker aldri mer en av de om gangen annet enn for å balansere skøyta ved skjevlast alt sidevind - legger seg mot vinden må vite.

når farten økes til 23-25 elimineres behovet for å bruke et trimplan for å balansere nesten helt mht skjevlast men sidevinden må av og til kompenseres.

bare legger til at det på båten min skiller bare 2-300 omdreininger på sleiva mellom hekksjøen "min" og "din".

når jeg legger ut på overfartersom denne holder jeg alltid minste ordentlige planefart for å ikke belaste motor og aggregater mer enn nødvendig -> dvs redusere risiko for eventuelle potensielle feilsituasjoner.

og, sjekker alltid de samme dupeditter når jeg ankommer bestemmelsstedet og hver gang jeg starterpå nytt deretter.

i dette tilfellet var som nevnt alle tanker fulle osv og etterhvert som drivstoffvekten avtar går båten lettere og farten øker med samme pådrag alt samme fart med mindre pådrag alt etter behov.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...