Jump to content

Yamaha 90 hk SLUKER bensin og vil liksom ikke ta i


Rebro

Recommended Posts

Hei.

Har fått tak i en 87 mod 90 hk Yamaha to takt.

Den starter lett og virker ok på tomgang, men når jeg gir pådrag så vil den liksom ikke ta i.

Virker som om den drukner i bensin. Den SLUKER bensin. litt test kjøring og 15 liter var vekk. Snakker her om ca 15 minutter kjøring !! :crazy:

 

Fikk den opp i plan et par ganger og fikk 32 knop på en 17 fots båt. Samme båten men med 55 hk yamaha gikk med 27 knop max, så hadde forventet oppunder 40 knop med 90 hk ..

 

Noen som kan si hva det er som feiler denne motoren?

 

Hilsen

Rebro

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Er ikke det beste å få en sakskydig til å se på motoren?

 

Forgassere eller rett og slett tenningen som må sjekkes ut. Jeg plyndra en del med ein 90 HK,men kasta bort mye tid til ingen nytte. :headbang:

 

Kosta 14 hundre spenn....men motor ok igjen da.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post

Ja det er sikkert det beste....

 

Tenninga den følger jo gass pådrag. På denne motoren så ville ikke tenninga følge etter, den var treg. smurte og beveget så ble den nesten helt bra. Tok da ei fjær å festet mellom gass spaken og tennings spaken, så nå følger tenning gasspådrag.

 

Skal tenninga følge gasssen slavisk? eller skal den ligge å flyte og føle på turtal ....

 

Rebro

Link to post

Hva med mebranen i forgasseren kan den være gåen?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Droll er inn på det vesentlige her; gasskammen som åpner spjeldene er forbundet med tenningsreguleringen som sørger for fortenning. Denne er fjærbelastet via en innvendig fjær - som etter et visst løp bringer med seg staget til fortenninga, stopper på max fortenning og trekker spjeldene videre. Kan liksom ikke se for meg at denne skal gå tregt - med mindre fjæren har hoppet ut av sitt spor fordi noen har løsnet bolten til kammen e.l. Få noen som har greie på dette til å se på det, stagene til fortenning skal justeres temmelig eksakt også... Membran i forgasser er der ikke, antar at det Jonkare mente var membranen i bensinpumpa. Forbruk på denne er ca. 34,5l/t ved 5500 o/min. Ta og fiks dette først, og kom tilbake hvis det ikke retter seg nå....

 

P.S - Gi ALLE opplysninger først, da er det lettere begynne et sted..... :wink:

Lykke til :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Det var det jeg mente, eneste problem jeg har hatt på påhenger selv derfor vet jeg at det kan gi samme symptoner

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hei.

Mange innspill.. bra det. :flag:

 

Har hatt oppe forgasserene og dei ser bra ut. flotørene stenger som dei skal.

 

* Choken virker som den skal, spjeldene er helt åpne når choke er av ..

 

* Når det gjelder tennings spaken som jeg kaller den så er det ei fjær inni den som en nevnte . denne virker ok, det er tenning plata under svinghjulet som er treg. Tok av bindeleddet mellom spake og tenningsplate og da gikk selve spaken helt greit.

Det er også rett at tenningen stopper på 2/3 dels gass. Det er en mekanisk stopper for det.

 

Har en tilleggs opplysning som jeg ikke kom på og nevne :

Dette er jo auto lube, men oljetanken er koblet fra så vi blander rett i besinen.

Kan denne autolube funksjonen ha noe innvirkning på tenning og forbruk? trodde ikke det, men man vet jo aldri. Olje inntaket på olje pumpa er ikke blindet, men spaken som åpner for olje er frakoblet

 

Skal måle kompresjonen i dag. kan jo være at motoren er totalt utslitt !!

Får ringe yamaha verksted for å få kompresjons forholdet/verdien. Vist ikke noen her som vet hvilken kompresjon det skal være?

 

Ventilene som står innom forgasserene "Reed ventilene" vist det er det det heter... virker ok. Holder fint spenn.

 

Takker for alle innspill

 

Rebro

Link to post

Ser Rago63 såvidt nenvte membranen i bensinpumpa - denne er drevet av vakuumet fra veivhuset, og hvis det blir hull i membranen her så vil motoren suge bensin rett inn i veivhuset. Sjekk evt plugger, om den nederste ser mye våtere ut enn de andre.

Rep. kit til dette koster vel en 3-400 kroner, og bør uansett byttes på en såpass gammel motor.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei!

Kompresjonen skal være 902kPa (7,4kgf/cm2) Reed skal ha 6,5mm +/-0,3mm i åpning. Tenningsplata under svinghjul skal løpe ganske lett, ta opp og se etter hvorfor. Er usikker på hvordan tenningskutt ved oljetom er utført på denne modellen, men dette er verdt å undersøke nærmere Får du uansett turtall til 32knop, er det lite sannsynlig at funksjonen er aktiv. Plugg er NGK BR8HS-10. Tenning er 8+/- 1 grad ATDC, 22 +/- 1grad BTDC.

 

Edit; start med bensinpumpa som Ivar sier, det er det letteste og er ganske vanlig når motoren er en 12-15 år.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Ivar .. Når du sier det så var nederste plugg våtere en forventet. Det var også bensin i bunnen av luft boksen. Betyr dette at den bensinen som suges inn falskt drukner motoren? Det høres jo ut som om det er dette som er mitt problem..

 

Kjøper repp sett jeg.....

 

Holder denne diskusjonen varm så kommer jeg med tilbakemelding etter vært som innspill fra dere blir undersøkt.

 

Tror Ivar er inne på noe her. Høres sut som om du her kjenskap til dette problemet.

 

Rebro

Link to post

After Top Dead Center = tenning da veiva er 8 grader etter at stempel har vært på topp=tomgang

Before Top Dead Center = tenning da veiva er 22 grader før stempel er på topp=maks fortenning pådrag.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Kanskje like greit å gå for ny pumpe da hvis det bare er 200,- i forskjell.

 

når det gjelder bensin i luftfilteret , så vil det alltid forekomme litt "spitback" som det kalles, bensin/luftblanding som blåses tilbake like før reedventilen klapper igjen. Så helt normalt at det er litt bensin her på en totakter med reedinnsug.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for forklaringen Rago63

 

Åpnet bensinpumpen og membranen som ligger nærmest blokka var revnet helt over på midten .....

Får ny pumpe i kveld :-)

 

Vi snakker om luftfilteret, men det er jo ikke noe filter der og skal vel ikke være det heller. Bare filter boks.

 

HÅPER DETTE ER ENESTE FEILEN !!!!!!

 

 

Rebro

Link to post

Helt nøyaktig; det er en støydempingsboks/lydfelle for innsugslyd i fra forgasserne.... :smiley: Tror nok at dette var feilen, ja ---- Lykke til :smash:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

JA dette var andre boller. :cheers:

 

Skiftet bensin pumpe og nå går motoren jevnt og fint på hele turtals registeret.. Supert :flag:

 

Tenninga ordnet eg ved å løfte litt på dei små lippene som holder tennings plata nede. Guide lipper. Desse var sikkert litt for stramme. ALT OK ..!!..

 

Farten ble 34 knop men motoren står får langt nede tror eg. Spruter masse sjø på sidene og kavitasjons plata ligger langt under overflata når båten er i plan.

 

Skal ta opp båten i dag for å sette den høyere samt tette en lekasje på tilt motoren.

 

Tusen takk for all hjelp.

 

Mvh

Rebro

Redigert av Rebro (see edit history)
Link to post

Tja... du bør vite turtallet du har idag, eller det vil si - etter du får heist motoren slik at kavitasjonsplaten ligger ca 20 mm over bunnen på båten. Er propellen din skadd i kantene virker det nok inn på toppfart... Cuppede propeller med høy rake tåler mer uttrim og sitter bedre i vannet, har selv b.la. Ballistic og Powertech semicleaver til min. Men de koster.... se i første rekke etter hvilken stigning du har i dag, sjekk turtallet, og prøv deretter å få tak i en brukt alu propell (Helst original Yamaha) i den stigningen som skulle passe etter turtallet. 1" stigning opp på propell= -200o/min på motor og vice versa. (Tommelfingerregel) Når du nå finner maksturtall (5500o/min) med rett stigning, kan du vurdere stålpropell. Dette er forøvrig en jungel, mange har relativt lik utforming som original alu og vil ikke gi mer fart.. Ellers er det penger å spare på å bestille i fra USA....

 

P.S mer uttrim - mer skrog ut av vann=mer fart...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Når eg først har denne posten oppe, så kan eg jo spørre om en ting til:

 

Propell.... Det står en orginal propell på, som er litt rufsette i kantene om eg kan forklare det slik. Er det mye å hente på farten ved å motere Stål propell?

er det dyrt?

 

Rebro

 

Hei her har du mye å hente, hadde en Aquamar 19 fot med 90 hp suzuki som vi testet ut propeller på, bare ved å gå fra aluminiumspropell og over til ballistic stålpropell med samme diameter og stigning så økte vi hele 17km/t noe som er mye.

Dette beviser alt hvor lite effektivt en aluminiumspropell er, etter dette er første jeg gjør ved båtbytte å "kaste" aluminiumspropellen til fordel for stål.

Stål er dyrere men du får tilbake pengene i form av mindre bensinforbruk og høyere fart og annen planingsterskel

 

øyvind

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...