Jump to content

Yamaha 90 hk SLUKER bensin og vil liksom ikke ta i


Rebro

Recommended Posts

:lol::lol::lol:

 

Blir vel ikke helt riktig det vel?

 

Hva skal den investeres som da?

Pynt til kontoret?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
bare ved å gå fra aluminiumspropell og over til ballistic stålpropell med samme diameter og stigning så økte vi hele 17km/t noe som er mye.

 

Men slett ikke sikkert alle båter reagerer med like stor økning. Og også noen båter som ikke har spesielt stor nytte av en hitech stålpropell i forhold til en god alu propell. F.eks hvis farta holder seg godt under 30 knop.

 

Rebro, hva slags båt er det snakk om?

Org. propell på 90hk Yamaha , tipper at det er en 13 1/4x17" som står på.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei

 

Båten er en Aquaviva 17 ft daycruser. Har aldri sett andre like båter..

 

Propellen er original til 90 hk. men er slitt og rettet med hammer etter en liten skade på to av bladene

 

Skroget er helplanende

 

Løftet i dag motoren opp nesten 2 tommer. klarte 35,5 knop på GPS.

Men den spann ganske fort ved tilting så tror eg setter den ned ett hull. ca 1-2 cm.

 

 

Noen som har en slik stål propell for salg?

Rebro

Redigert av Rebro (see edit history)
Link to post

Båten er en aquamar 19 ft denne er etterkommeren til båten http://www.aquamar.it/scheda_prodotto.asp?prodotto=5

 

Løftet i dag motoren opp nesten 2 tommer. klarte 35,5 knop på GPS.

Men den spann ganske fort ved tilting så tror eg setter den ned ett hull. ca 1-2 cm.

 

Med en stålpropell ville du rimelig sikkert ikke spinnet, vi løftet motor 2,5 tommer , det samme som hos deg skjedde med alu prop. med stål satte den seg.

 

Sjekk på finn.no der er det en del propeller for salg. Men å finne riktig propell er ikke bare bare, vi fikk den økningen på 17km/t på 1 bytte og fikk fire knop til ved å teste ut flere propeller.

 

Ville anbefalt å sjekket med http://www.progressing.no/ , har brukt disse flere ganger .

Dette firmaet kan propeller, her kan du kjøpe en og teste den, hvis du ikke er helt fornøyd kan du bytte den i en ny frem til du finner den optimale.

Da er de ekstra kronene ved å kjøpe en ny vel andvendte penger, ofte kan en propell funke bra på en båt og ikke på andre. noen propeller løfter hekken, andre baug osv .

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

Nå ble jeg nysgjerrig Rebro :flag:

Har du bilder av båten din? Får vi se?

 

Når det gjelder propellen din tror jeg du bør få byttet den så fort som mulig eventuellt få noen kyndige til å se på den, men det koster vel mer. Hvis ikke det er kyndige som har gjort jobben med den da :rolleyes:

 

Hvis jobben der er gjort feil og det er kast i propellen kan jo det ødelegge hele motoren din.

Ihvertfall gearet. Og da er det billigere å kjøpe ny propell og kanskje oppnå noe av det samtidig til og med...

 

Hva slags turtall fikk du ved 35,5 knop?

 

Hørtes ut som den var litt høyt montert ja, men det kan hende den ikke ville spunnet med en stålpropell...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Rebro, sjekket du hva som sto på propellen? Merking i bosset eller på et av bladene. Kan være litt tært og vanskelig å tyde. Det kan stå f.eks 17K eller 19K som da angir stigning i " , bokstaven angir hvilken type girhus.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Rebro, sjekket du hva som sto på propellen? Merking i bosset eller på et av bladene. Kan være litt tært og vanskelig å tyde. Det kan stå f.eks 17K eller 19K som da angir stigning i " , bokstaven angir hvilken type girhus.

Hva ble turtallet på fullt etter heving da?

 

Dette var nytt for meg at bokstav angir type gearhus? Hvilke bokstaver finnes og til hvilke drev /motorer.

 

På din motor bør du nok ha en bredde på 13" -13 3/4" og rundt 19P-21P vil jeg tro, Ballistic XL propellene gir bedre baugløft noe det sikkert kunne være en fordel for din da den har litt mere vekt forran.

 

Målte du farten med GPS eller vanlig knopmåler, stort sprang her.

Link to post

Bukt; dette er Yamaha koder.... - Rebro; turtall er litt viktig i denne sammenheng for å finne optimal propell. Får du turtallsøkning ved uttrim har du også baugløft. Viktig er det også at propellen har godt grep i vannet ved sving. Opprusing kalles ventilering... Du har ikke spesielt kraftige steglister; Roca speedrails kan helpe med ytterligere løft hvis båten er vesentlig framtung..

 

http://www.rocaindustry.com/

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Dette var nytt for meg at bokstav angir type gearhus? Hvilke bokstaver finnes og til hvilke drev /motorer.

 

På din motor bør du nok ha en bredde på 13" -13 3/4" og rundt 19P-21P vil jeg tro

 

Som Rago skriver, dette gjelder Yamaha. M= V6 motorene med 4 3/4" diam gearhus, K = 60-140hk m/ 4 1/4" gearhus. G = 40/50hk osv.

 

Tror også at en Turbo propell kan funke bra her. et sted rundt 19" kanskje. Montro hva denne båten veier...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Som Rago skriver, dette gjelder Yamaha. M= V6 motorene med 4 3/4" diam gearhus, K = 60-140hk m/ 4 1/4" gearhus. G = 40/50hk osv.

 

Da lærte jeg noe nytt :smiley: Kjører mercruiser så virket ukjent på meg,Kjørt Yamaha og men da med overflate ropell med eksos utenfor hub (kleaver) og (chopper) og da var det ikke annet enn 15"X32p på prop

Trodde bare hvor mange splines på aksel og lengde som var avgjørende jeg men ser bredde på gearhus er avgjørende ved div propeller hvor eksos går gjennom hub til vanlig bruk.

 

ø.l

Link to post

Hei alle

 

Vil ikkje en proff propell forhandler kunne vurdere utifra båt og motor vilken propell som er best egnet til min båt?

 

Noen som har tegning over el nettet på denne motoren? 87 yamaha 90 hk.

 

Har en del ledninger som ikke er i bruk. Det er sikkert noen av dei som er til tilt instrument og kansje noen som er til digital turteller vist det var kommet på den tiden.

 

Er det noen alarm funksjoner på denne motoren?

 

Her er samme båten som min.

http://www.boatshop24.com/web/de/werften/m...iva/1409875.htm

 

Rebro

Link to post

hvis du får målt turtall og vet hvilken propell du har (diameter/stigning) er det mye lettere å finne den riktige...hvis du beholder høyden på motoren og benytter en cuppet propell vil nok ikke den slippe i sving og tåle mer trim vilket nok gjør at 40 knop er innen rekkevidde...men det er også stor forskjell på fabrikatene av tilsynelatene like propeller... :crazy:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...