ivar Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Vil ikkje en proff propell forhandler kunne vurdere utifra båt og motor vilken propell som er best egnet til min båt? Han vil kunne komme med en kvalifisert gjetning - slik som vi. For å få mest mulig nøyaktig resultat trengs turtallet. Hvis båten veier 700 kg, så har jeg mine tvil om å nå 40-tallet, en Buster XL som veier 200kg mindre gjør ca 37knop med samme motor og 2 pers dersom jeg husker riktig. Det er alarm for lavt oljenivå + varmgang. Turteller skal kobles til gul/grønn/svart dersom jeg husker riktig. Rago63 har sikkert link til div skjema. det er ikke store endringer mellom de forskjellige årsmodellene. Digital turteller kom litt senere tror jeg, men de går om hverandre uten problemer. Den digitale har også tiltindikator + oljenivå innebygd. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bukt Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hvis båten veier 700 kg, så har jeg mine tvil om å nå 40-tallet, en Buster XL som veier 200kg mindre gjør ca 37knop med samme motor og 2 pers dersom jeg husker riktig. Han kan nå 40 knop under ideelle forhold men er nok litt enig med deg, Aquamar 19ft jeepen vi hadde nådde 43,3 gpsknop under ideelle forhold, dvs ved bølger som gir mindre friksjon og mere luft under skroget, flatt vann ga 41knop, Dette da etter mye testing av propeller, denne båten veide rett under 500kg pluss suzuki 90hp og to personer oppi på rundt 100kg hver. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Ikke godt å si uten å teste. Syns også Aquavivaen ser noe framtung ut, det går ut over farta å måtte tilte motoren langt ut for å løfte skroget ut av vannet, krefter som kunne vært brukt til å drive båten framover. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 (redigert) - En presisering: Ivar mener de kablene som kommer ut på siden av 703-kontrollboksen Turteller; kjøp originalt - det er det eneste saliggjørende. Jeg tabbet meg ut på å kjøpe en Faria til 9,9´en til barna i sommer---- den viste ikke riktig på Yamaha-motorer - bortkasta penger... Ellers gir Buster Magnum med Pro V 100 38knop/5800o/min med 17" ballistic, så jeg tror 36-37 med optimal propell kan være mulig. (hvis 19" reduserer med ca 200 o/min, betyr det ikke automatisk høyere hastighet i forhold til 17" med 200 o/min høyere. Kan nevne at jeg gikk opp 2" fra original alu til ballistic og fikk kun 1 knop mer med samme turtall - altså mer slipp.... - Redigert 13.September.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Rebro Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Var nede og kjørte i dag. Fant ikke noe nr på propellen..... Var ute for noe jeg ikke hadde trodd: når tankene er fulle så har eg ca 75 liter bensin, pluss to batteri bak i hekken. Så kom en kamerat på 100 kg + ombord. Da gikk ikke båten i plan !! Han stod mitt i båten, så eg måtte be han lene seg frammover ... da kom han opp i plan ... Tror rett og slett at akterspeilet mitt er for rett !! Den andre motoren låg mere en denne her.. Her må noe gjøres hmmm Og ja ,, eg har ikke fått tak i turteller enda. Får vel kjøpe dette med alt i da.. Rebro Sitér dette innlegget Link to post
Rebro Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 å ok .. ikke denne med alt i Rebro Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 De fleste produsenter bruker rundt 12 grader, og av bildene ser det ut som båten din ikke er unormal i denne sammenheng. Får du tiltet helt ned? (inn)Du har dyp V-bunn; kombinert med høy vekt gjør den krevende å plane. Hvilken hastighet har du rett før båten detter ned av plan? Tallet på propellen sitter i hub´en - du må ha av propellen.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Rebro Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 (redigert) Får tiltet inn ja. Den detter ved 15 - 16. men begynner å ligge tung ved 17 - 18 knop. Flyter finest eller mest behagelig i sjøen ved 22 - 24 knop. Men forstå meg rett : Båten er super i stor fart. i stor sjø og!! Hatt båten i lufta flere ganger og båten er ikke ubehagelig da heller .... hehe .. Gøy Redigert 14.September.2006 av Rebro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rebro Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Den andre motoren på 55 hk tok båten i plan med 4 mann, men da måtte vi hjelpe til. Men da var det sikkert halve vekta på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Hvis det var en 2 syl. Yamaha uten pt var vekta ca 91 kg. , altså ikke så mye mer enn de 122 du har nå. Denne har 13" propell... -Turtall og propellstigning først, så får vi se.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.