Jump to content

Ankerwinch til baugspyd

JRK

Recommended Posts

Hei,

Er det noen der ute som har erfaring med ankerwinch på fordekket.

Vurderer å montere winch nå i vinter og alle tips mottas med takk.

Båten er 32 fot og veier 5-6 tonn.

Vil helst ha en winch i syrefast, men forniklet bronse er vel også greit.

- Er det leverandører, eller modeller man bør holde seg unna?

- Har frittfall noe for seg på baugwinch, eller er det like greit uten?

- Under normale norske somrer og litt forsiktig bruk, beholder man fremdeles nattesøvnen?

- Hvor fåes de beste tilbudene?

- Er det noen som har "ny" winch liggende til salgs"

mvh

JRK

Siden ingen av de mer teknisk kyndige har kommentert så langt så får jeg dele mine erfaringer med deg.

Jeg har en Windy 32 (mao tilsvarende størrelse som din båt) med originalmontert vinsj foran. Den er av merke Lewmar, er ikke fritt fall (du "kjører" den ut), har kjetting og 15kg syrefast anker.

Mulighetene for montering av slike vinsjer varierer nok fra båt til båt. Min montering er som du ser relativt skjult (men ikke så skjult som på båter som kan montere det hele på undersiden av baugspydet). Ankeret er syrefast og egentlig ganske pent. Litt av selve vinsjen stikker opp - også syrefast og pen å se på. Selve kjettingen er vel galvanisert(?) og ligger litt nedsenket men ikke tildekket på noe vis.

Som du kan se av bildet kan vinsjen betjenes i baugen (de to store "knappene" til høyre på bildet - greit hvis du må frem på dekket å justere), men betjenes normalt fra styreposisjonen. En liten sikkerhetslenke (plastikkbelagt vaier) sikrer ankeret når det ikke er i bruk.

Jeg har veldig gode erfaringer med løsningen. Noen ganger har jeg hatt problemer med feste, men det skyldes nok dårlig teknikk hos meg (jeg har etter hvert skjønt at jeg må bakke litt for å få feste). Et generelt problem med vinsjer som ikke er fritt fall er å vite hvor mye kjetting du har kjørt ut, og om det er nok. Tipset jeg tidligere fikk var å bruke spraylakk og markere f.eks. hver 5. eller 10. meter, eventuelt med bruk av flere farger.

Pris kjenner jeg ikke.

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei KOB

Takk for tipsene. Skikkelig fin innfelling du har der. Hyggelig å høre at du har god erfaring ved selve bruken. Vil nok satse på samme type løsning på selve vinsjen, her er det minimalt en kan sparke borti.

Når man ser, så lærer man og så får man selfølgelig flere spørsmål.

Blir det my skitt/bunnslam liggende på fordekket ved bruk?

Jeg kan jo selfølgelig ikke få innfelt dette som deg, og en av tingene som bekymrer er om dette blir noe som alle vil snuble i.

Andre med erfaringer der ute?

JRK

Det blir forbausende lite bunnslam på selve kjettingen. Litt skittent i området den passerer kan det bli, men mye mindre enn en skulle tro. Ankeret kommer ofte opp med en kladas bunnslam, men det forsvinner som regel hvis en dupper ankeret nedi sjøen igjen, eventuelt lar det henge en liten stund mens en kjører sakte. Det lille som måtte være igjen, hvis det er noe, spyles bort når en er i havn.

En ankerkjetting som ikke er nedfelt kan selvsagt være en snubletråd, men ligger den langt foran så tror jeg det skal mye til. Hos oss stikker jo selve ankerstokken opp, men vi har ikke klart å snuble in den ennå.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...