Salingen Startet 9.September.2006 Link til dette innlegget Startet 9.September.2006 Kan noen fortelle meg hva en mener med uttrykket overplaning, og hvordan merker en dette på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Overplaning er når båten "går på nesen", nærmest - når den er trimmet for mye ned med baugen slik at den går for parallelt med vannet, med derav følgende reduserte egenskaper særlig i sving og bølger. I alle fall har jeg og mine omgivelser lagt dette i ordet. Kompisen min i tenårene i syttiårene disponerte en Halco 16,5 med en 64 modell Mercury 80 HK, høy smal nydelig sekssylindret motor. Den hadde desverre kort stamme og båten skulle hatt lang. Motorfestet var skåret så langt ned som mulig, men fremdeles kom propellen for høyt, og vi kunne ikke trimme stammen ut i det hele tatt, den sto på innerste trinnet, ingen ideell stilling. Det gikk som en kule rett frem, men svingene ble ustabile og motsjø slo hardt. Folk kalte det overplaning, så det må vel være det da? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Som Trond C sier, overplaning er når baugen er for mye under vann og hekken for høy i forhold. Resulterer i enormt motstand i vannet (og dermet stort forbruk). Båten blir også ustabil sideveis og høy fart inn i store bølger kan bli som å kjøre i en vegg. Typisk scenario der motor/drev ligger for langt under båten. Problemet blir som regel løst ved at propell trimmes lengere vekk fra båten (utover). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Typisk scenario der motor/drev ligger for langt under båten. Dette mener du vel egentlig ikke Larspo. En av grunnene til at man bruker heisen opp er jo å minske armen mellom propellsenter og bunn og derved få baugen ned. Med heisen helt nede vil jo baugen gå voldsomt høyt. Når båten er i plan og motoren heist opp så bruker man tilten for fine-tuning. Eller er det for tidlig på morran? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 (redigert) Titt på denne: Med påhenger/drev tiltet for langt inn overplaner båten som bare fy... Se forøvrig på det første bildet av båten med 2 menn ombord. Den overplaner :-) Trim Your Boat Overplaning kan også sees ved at båten som overplanet får "vinger" med vann rundt baugen, ref første bildet i artikkelen. ps Et ganske godt tegn på hvordan båten ligger i vannet er hekkbølgen. Den skal være relativt lav og lett "flisete", dvs med en del skum. Hvis den har en bue med rent vann er ofte drev/påhenger trimmet for langt inn med overplaning som resultat. Jeg ser bort fra at båten ikke har nok motorkraft til å ligge "ordentlig oppe på vannet". Joda310 Hysterisk båttrimmer Redigert 10.September.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ingar Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Problemet er spes. vanlig på joller der man ikke har motor med powertrim. Årsaken ligger i utformingen av den aktre del av bunnen, den plane delen er for lang, noen har også negativ krumning mot akterspeilet. Sannsynligvis for at de skal være lettere å få i plan. Problemet kunne vært unngått ved å gi bunnen en ørliten positiv krumning hele veien. Dette vil gjøre at den våte flaten blir redusert proposjonalt med farten. Med en båt som overplaner er det altså motsatt, den våte flaten øker og det er ikke mulig å oppnå mer fart. Alle joller jeg har prøvd har hatt dette problemet i mer eller mindre grad. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Dette mener du vel egentlig ikke Larspo.En av grunnene til at man bruker heisen opp er jo å minske armen mellom propellsenter og bunn og derved få baugen ned. Med heisen helt nede vil jo baugen gå voldsomt høyt. Når båten er i plan og motoren heist opp så bruker man tilten for fine-tuning. Eller er det for tidlig på morran? Det var litt sent på kvelden kanskje, men jeg mener fortsatt det samme. Har kanskje uttrykt meg litt uklart. Mener ikke selve "høyden" på derv i forhold til kjøl, men vinkelen. I bildet som Joda310 viser, er akkurat det samme som jeg prøvde å forklare. Øverste bilde i midten er propell nærmere kjølen, mens bilde øverst til venstre er lengre unna (i vinkel). Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Årsaken ligger i utformingen av den aktre del av bunnen, den plane delen er for lang, noen har også negativ krumning mot akterspeilet. Sannsynligvis for at de skal være lettere å få i plan.Problemet kunne vært unngått ved å gi bunnen en ørliten positiv krumning hele veien. Slik som With Dromedille var laget?? Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ingar Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 De fleste joller har dette problemet. Men det er kanskje mer markert på drommedillene da det skal kompensere for manglende bæreflate i akterenden. Sitér dette innlegget Link to post
Salingen Svart 10.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Takker for alle svar. Er det slik å forstå att viss farten blir for stor for skroget, og den begynner å "vagge" så er dette en konsekvens av overplaning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.