Jump to content

Overplaning?

Salingen

Recommended Posts

Overplaning er når båten "går på nesen", nærmest - når den er trimmet for mye ned med baugen slik at den går for parallelt med vannet, med derav følgende reduserte egenskaper særlig i sving og bølger. I alle fall har jeg og mine omgivelser lagt dette i ordet.

Kompisen min i tenårene i syttiårene disponerte en Halco 16,5 med en 64 modell Mercury 80 HK, høy smal nydelig sekssylindret motor. Den hadde desverre kort stamme og båten skulle hatt lang. Motorfestet var skåret så langt ned som mulig, men fremdeles kom propellen for høyt, og vi kunne ikke trimme stammen ut i det hele tatt, den sto på innerste trinnet, ingen ideell stilling. Det gikk som en kule rett frem, men svingene ble ustabile og motsjø slo hardt. Folk kalte det overplaning, så det må vel være det da?

Som Trond C sier, overplaning er når baugen er for mye under vann og hekken for høy i forhold. Resulterer i enormt motstand i vannet (og dermet stort forbruk). Båten blir også ustabil sideveis og høy fart inn i store bølger kan bli som å kjøre i en vegg. Typisk scenario der motor/drev ligger for langt under båten. Problemet blir som regel løst ved at propell trimmes lengere vekk fra båten (utover).

Typisk scenario der motor/drev ligger for langt under båten.

Dette mener du vel egentlig ikke Larspo.

En av grunnene til at man bruker heisen opp er jo å minske armen mellom propellsenter og bunn og derved få baugen ned.

Med heisen helt nede vil jo baugen gå voldsomt høyt. Når båten er i plan og motoren heist opp så bruker man tilten for fine-tuning.

Eller er det for tidlig på morran?

Titt på denne:

trim-fla.gif

Med påhenger/drev tiltet for langt inn overplaner båten som bare fy... Se forøvrig på det første bildet av båten med 2 menn ombord. Den overplaner :-)

Trim Your Boat

Overplaning kan også sees ved at båten som overplanet får "vinger" med vann rundt baugen, ref første bildet i artikkelen.

ps Et ganske godt tegn på hvordan båten ligger i vannet er hekkbølgen. Den skal være relativt lav og lett "flisete", dvs med en del skum. Hvis den har en bue med rent vann er ofte drev/påhenger trimmet for langt inn med overplaning som resultat. Jeg ser bort fra at båten ikke har nok motorkraft til å ligge "ordentlig oppe på vannet".

Joda310

Hysterisk båttrimmer

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Problemet er spes. vanlig på joller der man ikke har motor med powertrim.

Årsaken ligger i utformingen av den aktre del av bunnen, den plane delen er for lang, noen har også negativ krumning mot akterspeilet. Sannsynligvis for at de skal være lettere å få i plan.

Problemet kunne vært unngått ved å gi bunnen en ørliten positiv krumning hele veien.

Dette vil gjøre at den våte flaten blir redusert proposjonalt med farten. Med en båt som overplaner er det altså motsatt, den våte flaten øker og det er ikke mulig å oppnå mer fart.

Alle joller jeg har prøvd har hatt dette problemet i mer eller mindre grad.

Dette mener du vel egentlig ikke Larspo.

En av grunnene til at man bruker heisen opp er jo å minske armen mellom propellsenter og bunn og derved få baugen ned.

Med heisen helt nede vil jo baugen gå voldsomt høyt. Når båten er i plan og motoren heist opp så bruker man tilten for fine-tuning.

Eller er det for tidlig på morran?

quote.gif

Det var litt sent på kvelden kanskje, men jeg mener fortsatt det samme. Har kanskje uttrykt meg litt uklart. Mener ikke selve "høyden" på derv i forhold til kjøl, men vinkelen. I bildet som Joda310 viser, er akkurat det samme som jeg prøvde å forklare. Øverste bilde i midten er propell nærmere kjølen, mens bilde øverst til venstre er lengre unna (i vinkel).

Årsaken ligger i utformingen av den aktre del av bunnen, den plane delen er for lang, noen har også negativ krumning mot akterspeilet. Sannsynligvis for at de skal være lettere å få i plan.

Problemet kunne vært unngått ved å gi bunnen en ørliten positiv krumning hele veien.

Slik som With Dromedille var laget??

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...