Jump to content

BEP voltsensitivt rele - tykkelse på kabel

Goddis77

Recommended Posts

Kommer an på hvor lange de er og hvor mye dynamoen yter. Men det begrenser seg også fysisk hva du klarer å kople til baki der. Sjekk kabelkalkulatoren for å se hvilken dimensjon du må ha for å ikke få for stort spenningstap. Selv har jeg relativt liten dynamo (36A) og korte ledninger. Så hos meg er det 2x 6 kvadrat inn fra dynamo, og 1x 6 kvadrat ut til hver bank. Tror jeg (har ikke målt ledningene, koplet bare til de som var der fra før). Og så veldig mye større kunne de nok ikke ha vært før det blir problemer med å få plass til det hele. Klarer kanskje 16 kvadrat, men da er det nok max.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For at også nye lesere på forumet skal "forstå" innholdet i spørsmålet kan det være greit å opplyse størrelse på dynamo, størrelse på batteribank(er), avstand fra dynamo til rele og avstand fra rele til batterier.

Dermed kan flere kontrollere om egne kabler er tilstrekkelig dimensjonert.

Det er alltid klokt å overdimensjonere kablene og sørge for at kabelskoene har godt anlegg til kablene.

Kobber blir stadig dyrere og det er hensiktsmessig å anskaffe godt dimensjonerte kobberkabler før de blir for kostbare.

Videre er det klokt å anskaffe kobberkabler med mange korder, dvs. mange små tynne ledninger inne i selve hovedkabelen. Dette gir god smidighet og lav bruddtendens.

Dette releet har 2 kontakter. Den ene til dynamo+startbatteri, og andre til forbruk? Stemmer dette? Har i tillegg batterivender. Den som har 1, 2, 1+2, AV. Vil denne ha noe å si?

Kan legge til at jeg har en 110Ah dynamo som jeg bruker regulatoren på.

Avstanden mellom dynamo og batterier er på max 1-1,5 meter. Batteriene er 120Ah for START, og hittil ett 110Ah for FORBRUK. Skal komme ett til på FORBRUKS siden.

Redigert av outbreak (see edit history)
Dette releet har 2 kontakter. Den ene til dynamo+startbatteri, og andre til forbruk? Stemmer dette?

Det stemmer ja. Pluss en tynn svart ledning som skal koples til minus for styrstrømmen til releet.

Bryteren KAN du for så vidt benytte som hovedbryter til startkretsen, med mulighet til å kople inn forbruksbanken ved behov for mer startstrøm. Men det ryddigeste ville være å kjøre to helt separate kretser, kun adskilt av BEP releet. Da fjerner du samtidig muligheten til å tappe startbatteriet flatt ved at bryteren står i feil stilling, og det er jo ikke så dumt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...