veitch Startet 9.September.2006 Link til dette innlegget Startet 9.September.2006 Hei ønsker info om båtfører prøven :) kan eg ta den i tondheim uten forvarssel? kor? når? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 (redigert) Hei igjen! Jeg tok kurset her, men eksamen tok jeg på "Sjøen for alle". Eksamen kan ellers tas over hele landet. Redigert: Esamen -> Eksamen Redigert 9.September.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
veitch Svart 9.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Etter at ein har tatt det så tar ein eksamen? Kor stor båt og kor stor motor har du lov til å køyre etter det?:P Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Etter at ein har tatt det så tar ein eksamen? Kor stor båt og kor stor motor har du lov til å køyre etter det?:P Ja det er riktig, men du kan gå opp til eksamen uten kurs også, bare du behersker pensumet. I og med at det ennå ikke er obligatorisk med båtførerbevis (i nåværende form) kan du med eller uten dette beviset fra fyllte 16 år føre båt under 15 m og under 50 BRT. Skal du føre større enn dette må du ta sertifikatet D5L. Håper dette ble rett, ellers er jeg sikker på at noen korrigerer. Sitér dette innlegget Link to post
veitch Svart 10.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Ok :) Tusen takk for hjelpa :) Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Loven sier at man skal ha sertifikat for å føre båter som er over 15 meter lange (eventuelt over 25 brutto registertonn). Fritidsbåtskippersertifikatet gir rettighet til å føre fritidsbåt på opptil 50 brutto registertonn i stor kystfart. Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Ja det er riktig, men du kan gå opp til eksamen uten kurs også, bare du behersker pensumet. I og med at det ennå ikke er obligatorisk med båtførerbevis (i nåværende form) kan du med eller uten dette beviset fra fyllte 16 år føre båt under 15 m og under 50 BRT. Skal du føre større enn dette må du ta sertifikatet D5L. Håper dette ble rett, ellers er jeg sikker på at noen korrigerer. By the way D5L gjelder altså opp til 50 BRT, ikke over! Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Ser ut som det kan bli "ville tilstander" i forbindelse med mulig obligatorisk båtførerprøve, ikke minst er vi damer ivrige Kvinner viser vei til sjøs Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
NilsPils Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Kvinner viser vei til sjøs Sakset fra denne artikkelen. "Det kreves 28 timers teorikurs og bestått eksamen for å få «lappen» til sjøs." Det med obligatorisk teorikurs er selvfølgelig helt feil. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjøtummel Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 (redigert) Det med obligatorisk teorikurs er selvfølgelig helt feil. Et litt vanskelig utsagn før det i det foreligger noe forslag til nye regler, men jeg ville gitt full støtte til et krav om obligatorisk sikkerhetskurs. Hvordan folk lærer seg sjøveisreglene burde ikke spille noen stor rolle bare de kan dem, og tør stille opp på en prøve for å vise at de kan et minimum av teori. Redigert 10.September.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 By the way D5L gjelder altså opp til 50 BRT, ikke over! Takker for korreksjonen Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Et litt vanskelig utsagn før det i det foreligger noe forslag til nye regler, ...... Med "helt feil" mener jeg at artikkelen er feil og misvisende. Det er i dag ikke krav til teorikurs. Om det burde vært det er jo en annen sak. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.