Jump to content

Vinterbehandling - plastskrog

Haje

Recommended Posts

Hei.

Det du tenker på er sikkert vaselinolje. Det har jeg brukt selv i mange år. Kort fortalt vasker jeg båten godt om høsten, og smører vaselinolje på skroget med en svamp. Skitten setter seg i løpet av vinteren i oljen som vaskes lett av til våren med f.eks Zalo. Tar du et søk på ordet "vaselinolje" her på forumet, finner du mer om emnet. Du kan starte med  denne diskusjonen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vaselinolje høres ut som det jeg mente - hvor er beste stedet å få kjøpt slik, og hvor mye bruker du til din, Lars H.?

Hei.

Du får det i vanlige farge/jernvareforretninger i 1 liters flasker. Til Saga'en går det da med (smører kun på nedenfor fenderlisten der presenningen ikke dekker) ca.  1/3 liter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har samme erfaring fra første gang jeg prøver. Hadde til og med blitt anbefalt av en nabo som sa han hadde fått det ned på bynnstoffet i fjor. Jeg syntes jeg smurte på veldig tynt, men når jeg var nede og så på verket nå, hadde det rent ned på bunnstoffet. Hva bør man gjøre til våren. Vil vask med salo ta dette også, eller må jeg vaske med tynner eller lignende for å få bunnstoffet til å feste?  :blush:

Har samme erfaring fra første gang jeg prøver.  Vil vask med salo ta dette også, eller må jeg vaske med tynner eller lignende for å få bunnstoffet til å feste?  :blush:

Velkommen i klubben, bruker mye mindre selv også nå enn første gangen. Men jeg fikk ikke problemet med vedheften for bunnstoff, brukte bare Zalo og vasket det vekk. - Zalo, allemanns venn -

Lars H.

Hei!

En diskusjon som startet i begynnelsen av 80 - årene, da daværende Tresfjord Forhandler i Oslo, gikk ut i Båtmagasinet med vaselinoljeløsningen. Som dere beskriver - det har både fordeler og ulemper. De fleste ekspertene er likevel enige om at en ordentlig vårpuss om høsten er det beste. MAO: Voksfjerner + skikkelig vask + oppblanking/rubbing av matte flater + polish og voks.

Blankt er best!

Ha en skinnende høst!

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

. . De fleste ekspertene er likevel enige om at . . .

Hei, Ingvar.

Hvilke "eksperter"? Har det vært noen spørreundersøkelse blandt "ekspertene"? Tror heller det er like mange meninger som det er "eksperter"! :lol: :lol:

Lars H.

Hej på er!

Leser med intresse allt dette om vaselinolje.....

Har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare, har aldrig sett någon stryka

in båten på detta sättet här nere på västkusten!

polish o voks er vel en o annen som gör på hösten, (men de er i minoritet!)

de flesta tvättar bare av båten o lämnar den sånn över vintern.

Polishen gör man på våren!

S/Y Gunga Din

Vasker og renser alltid skroget godt om høsten. Setter det deretter

inn med en godt lag med polish; uten å polere det ut. Det blir da

liggende et bra lag med smussavvisende "fett" på skroget gjennom

vinteren. Til våren smøres et nytt, tynt lag med polish på (dette

løser opp/blander seg med polishen som har ligget på hele vinteren)

og deretter blankpoleres det hele. Bruker da kun 3-4 timer på å

håndpolere skroget på min Princess 36 Riviera..... Tilslutt et godt

lag med voks; og skroget er skinnende blankt i løpet av noen få

vårtimer. Anbefales på det sterkeste.

m v h

StSoleil

Hei, Lars!

Tiden strekker ikke til med komplett kildehenvisning. Det at jeg støtter meg til ekspertisen baserer seg på egne erfaringer kombinert med input fra bransjefolk, materialeksperter,  reparasjon/vedlikeholdsspesialister, artikler i forskjellige tidsskrifter m.m. fra jeg startet i dette gamet som plastikkbåtbygger i slutten av 70 - årene.

Ha en fortsatt velpolert høst.

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...