Jump to content

stålbåt kontra plast

ola

Recommended Posts

hva er problemet med stål.

Går med planer om å kjøpe meg en 28 - 33 foter. Skal bruke den til "hyttebåt" i helgene og fritiden. ( skal ikke farte noe langt med den )

Hva er å annbefale: båten skal ligge mye ute på sjøen vinterstid, hva med groe på stål i forhold til plast osv. ??

Tering på stål ?

Jeg har fablet litt en stund om motorseiler i stål. Det som ble ankepunktet fra medrederinnen var dekksflatene. Hun fant ikke malte ståldekk særlig attraktivt (Ei heller grønnt kunstgress som enkelte anvender :nonod: ) og jeg er kritisk til å legge tredekk oppå stålet (skjult rust). Ellers synes jeg det er mye som taler til stålbåters fordel, ikke minst prisen.

Jeg snakket med en alu.seiler her om dagen. Jeg tror han ble forbauset over hvor lite Hulda veier, enda Hulda er bygget meget tungt.

Det krever mer å bygge en stålbåt enn en plastbåt. Materialet egner seg kanskje mindre for serieproduksjon enn plast. Kunnskapen om materialet må nok være høyere hos den utførende part når det gjelder metall, kontra plast. Derfor er det få sveisede båter.

Ellers så kommer det ikke en teakbeta ombord i Hulda. Hovedgrunner er regnskog og skjult rust. Hadde jeg hatt plastbåt hadde det heller ikke kommet en teakbeta ombord. Hovedgrunn ville vært regnskog og lekkasjer. Som en plastbåtreparatør uttrykte det 'halvparten av båten jeg har inne til reparasjon, har lekk dekket. Det er som å gå på en måsamyr'.

Suveren styrke er vel noe som taler til stålets fordel. Materialet er et av de få der styrken er den samme i strekk og kompresjon.

For et tre helger siden var jeg ute med noe familie. På land for grilling og bading. Dypgående på 2,1 meter er litt mye, her og der. Ga gass og feide innover i sanden. Kom ikke inn og bakket av igjen. Samme om igjen litt lenger bort. Traff en stein så det skranglet i riggen. Til slutt kom vi inntil. Admrialen var lett frynsete etter seansen. Som jeg sa 'Dette er det Hulda er bygget for. Det skjer ingen skade. Med uflaks forsvinner det en malingbit. Det har ingen betydning'.

Og hva er galt med plast?

Riktig byggete plastbåter får ikke plastpest. I dag brukes det barierrelag med vinylester, vakuuminfusion, etc.

Tredekk legges i dag med vakuum. Ingen skruer eller hull i dekket. Ingen lekkasjer eller "måsamyr" dersom det er riktig gjort.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

M.h.p. groe er det ikke meg bekjent noe forskjell på plast eller stål. Imidlertid er det mange stålbåter som er byget med knekkspant og lite kurvaturplater. Disse knekkene er utsatt for kavitasjon som sliter på bunnstoffet og derav igjen kan føre til økt begroing. Det samme gjelder for sveiser som ikke er slipt flush.

Slik jeg ser det er eneste grunn til å velge stålbåt er når du trenger styrke i huden (foreksempel i is eller mye "uvøren" håndtering opp mot kai/fjell).

Den store ulempen med stål kontra plast er selvfølgelig vedlikehold. Plast er vedlikeholdsfritt - selvfølgelig er det mange som polerer og pusser for kosmetiske grunner, men en intakt plastbåt trenger på langt nær så mye vedlikehold som en stålbåt.

For en landstedbåt ville jeg valgt plast.

Bare gripe fatt i dette med vedlikehold. Jeg har hatt tre-, plast-, og stålbåter. Bare en stålbåt riktignok. Og den er bygget av en amatør.

Generelt vil jeg si at stålbåten er den som har kostet minst tid når det gjelder utvendig vedlikehold. Til våren skal den dog på land for stoffing og maling av overbygget. Fargen skal endres fra grå til hvit. Dessuten skal det sveises på en del mer dekksutrustning.

Ellers så har jeg ikke noe imot plastbåter. Bare de ikke lukter styren. Min hovedgrunn for stål er styrken. Dessuten er stål av rett kvalitet korrosjonstregt, tro det eller ei. Innen dette området er jeg proff.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hei. Jeg har hatt tre, stål og nå plast.

De største forskjellene vil jeg si er formen på skroget !

Jeg var ikke spesiellt fornøyd med stålbåten jeg hadde. Syntes den "stampet" i motsjø og rullet mye i sidebølger. Samt at når vi fikk den inn fra hekken ble det mye "ratting" ikke minst pga. lav fart. Tror de fleste stålbåtene er "hollanske" typer. Mange med nydelige innredinger og de er perfelte til å ligge i havn med, men ute i åpen sjø likte jeg meg bedre i både trebåten og plastbåten. Vel det finnes sikkert mange stålbåter som har et mer "havgående" skrog. Se etter de. Som seilbåter er de sikkert meget bra. men de som er mest vanlig er nok hollanske" som Cascurda osv. vel. det var min erfaring...

PS! Vekten er ikke så forskjellig.... Trebåt: ca 7tonn ( 33 fot) Stål ca 7,1 (ca32 fot) Plast 10 tonn (38 fot) Spesiellt eldre plastbåter med 5 - 6 cm tykke skrogsider veier nok nesten like mye som stål !!

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...