Jump to content

Alarm på oljetrykk, ladespenning og vanntemperatur(aq145A)

puteunderarmen

Recommended Posts

Tenkte å montere alarm til vintern på disse tingene men har ikke sjekket ut enda hvordan dette skal koples. har sett meg ut den akutiske VDO-alarmen hos maritim. tenkte videre å kjøpe en oljetrykksgiver og vanntemp-giver med alarm. noen som vet hvordan den alarmen virker. Legger den til jord eller gir den 12 v ved alarm?. Tanken var å bare paralellkopledisse dersom de gir 12 v. Da vil jeg få alarm-test ved hver start da det er spenning på ladelampa ved oppstart. Når jeg har start så lader motoren og alarmen går av. Kan jeg hente spenning fra ladelampa? andre ting jeg bør tenke på? bør jeg gjøre det på en annen måte kanskje?

Hvis det er denne du tenker på så er det bare et alarm horn, alarmsignalet må genereres annet sted.

For oljetrykket er det jo greit, man kan koble hornet i parallell med oljetrykkslampa. Da piper det når du setter på "tenningen".

Skal man ha temperaturalarm må man ha en separat giver som kortslutter til jord når temperaturen blir for høy. Kobles inn på samme måte.

Eneste måte å teste denne på er å dyppe giveren i varmt vann...

Skal man kunne teste en temperaturalarm på en realistisk måte må det gjøres ved alarmen genereres av en krets som føler på motstanden i giveren for instrumentet som viser temperaturen.

Man kan da ha en testknapp som kobler inn en motstand i parallell med giveren og får instrumentet til å vise en høyere temperatur. Da skal alarmen gå. Har laget dette selv i min båt, mener å huske at Wema selger noe lignende.

tenkte å kjøpe givere med alarmutgang(oljetrykk og vanntemp) i tillegg vil jeg ha alarm dersom dynamoen ikke lader. dersom olje og vann legger til jord ved alarm kan dette koples i paralell inn på minus påhornet; men ved lav spennng tenkte jeg å bruke spenningen fra ladelampa som "alarm" på lavspenning: disse to lar seg ikke kombinere uten videre. Er litt skeptisk til å kople på noe på ladelampa egentlig. hvordan kan jeg kombinere disse? Er det smart å kople noe inn på ladelampekretsen?

Du skal nok få problemer med å koble givere til motoren din. Har selv hatt en slik motor og den er strippet for mulighet for tilkoblinger. Du må i tilfelle bruke en T kobling på oljetrykket, montere ekstra oljetrykksmåler (en som veksler ved et gitt trykk). Temeraturen blir nok det vanskligste. Det er nok et par hull i toppen du kanskje kan skru ut, men disse sitter under innsuget og er grisevanskelig å komme til uten å ta av innsug.

Det finnes en løsning med et kretskort med 4? innganger som man kan koble på de analoge instrumentene. Man kan så individuelt justere hvilket nivå hver inngang skal gi alarm ved. Enheten har innebygget summer. Jeg kan bare ikke huske hvem som forhandler denne.

Dette er i hverfall en billig løsning som ikke krever nye sensorer osv.

Tenkte å bytte de giverne som står der med nye som har alarmgiver...Er det et problem?oljetrykksgiveren vet jeg hvor er så den blir ikke vanskelig å bytte men vanntempen har jeg ikke sjekket hvor er.

Det kretskortet hørtes interressant ut..ingen forslag på hvor de har dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...