Jump to content

Hvilken båttype er dette?

PerGunnar

Recommended Posts

Trodde jeg kjøpte en 17 fots Selco, men nå er jeg jammen ikke sikker lenger...  :confused:

For det første laget visst ikke Selco noen 17 fot, og etter måling viser det seg at båten er mellom 16,5 og 16 fot.

Kom i kontakt med han som fikk båten registrert i småbåtregisteret for første gang, og han var ikke sikker på om det var en Selco engang!!! Han hadde beskrevet båten for de på småbåtregisteret, og de registrerte den deretter som en Selco. Jeg kan ikke finne noe skilt fra fabrikken heller, så enten er det fjernet ellers er båten selvbygd.

Det store spørsmålet er da: Hva slags båt har jeg kjøpt?

Forslag mottas med takk!

Båten ble forresten kjøpt "usett" (kun ett bilde) på auksjon (QXL), men ble såpass billig at jeg tok sjansen.

Flere bilder ligger i erfaringsbasen under "Selco 16 ?".

Bilde

Det som er litt morsomt er at det er "mange" rundt omkring som tror de har en 17 fots Selco. Har søkt igjennom flere nettsteder med båter til salgs i hele Norden, og funnet ca 10 annonser totalt. Ikke alle hadde bilder, men de som hadde viste båter som var mindre enn 17 fot. Kjente igjen et par 16 fots Selstar. Et bilde fra en svensk annonse viste en 13 fots Selboy.

Men for å være ærlig så synes jeg at båten min har mange likhetstrekk med flere Selco båter, så jeg lar den ligge under Selco kategorien en stund til...  :seeya:

Dette kan da ikke være eneste eksemplar, så svaret dukker vel opp en dag. Selvbygd eller ikke, så er den vel støpt i en form fra et eller annet kjent fabrikat.....

• 3 måneder senere...

Trodde bestemt at båtene hette Selco Selstar / Selboy osv..

Hmmm.. hadde en side om dette..

Jøsses ja.. Her er den

http://home.online.no/~cepe/selco/modeller123.html

Bildet er en 13 for Selco Selboy

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Dette er nok en Selco. Min søster og svoger har en slik. Dessverre får jeg ikke minsket bildet mindre enn til 100k, så jeg får ikke lagt det ut. er det dobbel bunn med en fordypning helt i akter? Båten din er nok også omtrent helt flat i kjølen helt akter også tenker jeg. Kan sende deg noen bilder om du vil? Av en Selco

Heisann, kanskje det blir "treff" her...  :rolleyes:

Båten har dobbel bunn, men jeg tror ikke det er noen fordypning i akter. Men dette kan jo ha blitt bygd om av tidligere eiere.

Som du sier er skroget nesten helt flatt i akter, og kjølen slutter ca 70 cm fra bakerst på båten.

Mottar gjerne bilder (så mange du har...), så kan jeg se hva jeg finner ut. Send til  pergunnar@home.no

Venter i spenning...

PS! Takk til Hanto som tok opp tråden igjen.

Trodde bestemt at båtene hette Selco Selstar/Selboy osv.. http://home.online.no/~cepe/selco/modeller123.html Bildet er en 13 for Selco Selboy

Båten er verken en Selco Selboy eller Selstar. Bildet du postet er korrekt nok en Selco Selboy - min :rolleyes:. Men den er bare 13 fot. Båten til PerGunnar er 16-17 fot. Jeg spekulerte mye sammen med PerGunnar i sin tid. Har sammenlignet med mange Selco bilder, men jeg er fremdeles i tvil. Båten har likhetstrekk med enkelte Selco modeller, men det er også ting som skiller den klart fra de modellene jeg har sammenlignet med. Er den på 17 fot, tror jeg ikke Selco hadde noen modeller på 17 fot. 16 og 18 blir det nærmeste. Neimen om jeg vet.

Min første båt for herrens mange år siden var en Selco 16 foter. Båten din ligner, men jeg tror ikke det er Selco. Vinduer og innredning er definitivt ikke originalt Selco. Den hadde panoramarute og langsgående benker med stuerom under og løst ryggstø for framsetene. Den hadde ikke v-bunn, bare en ca 1-tommes kjøl som sluttet ca halvmeteren foran hekken.

Men du får vel like mye glede av båten din samme hva den egentlig heter!

Lykke til på sjøen!

mvh

JanS/ skipper på m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Fikk bilder fra enter4u (Takk!) som jeg kikket på i går kveld. Båten har noen likhetstrekk med min, men det er nok desverre ikke samme båt. Skroget ser veldig likt ut, men overbygget er en del annerledes. Skal få lagt ut et bilde av den båten litt senere...

Som gygra skriver er det ikke så nøye med hva den heter, båtgleden er den samme uansett. I alle fall for min del. Jeg er ikke så nøye på hva som frakter meg ut på sjøen, så lenge båten er tett og motoren går.

Ja ja, vi får se når jeg begynner å ferdes sjøveien. Kanskje vi treffer noen andre i slekta der...

Du har jo alltids mulighet til å velge 'Annet' i erfaringsdatabasen, men du er velkommen til å fortsette å være i Selco klubben! :smiley:

Ups, den kategorien har jeg ikke sett. Det første man blir blind på er øynene...  :cryin:

Jeg liker Selco båter (liker forresten generelt alle båter   :eek:), så jeg blir gjerne værende en stund til i klubben.

• 6 måneder senere...
  • 12 år senere...

bilde

bilde

bilde

Hallo

Beklager så masse å drar opp gamle tråden, men jeg føler veldig disse to ligner veldig? Vertfall fra skroget og vinduane usikker med rauå då derfor jeg la ved ett bilde av min. Om du kansje har fonne ut hvilken fabrikat din er, er jeg veldig gla for å hørre. Da jeg nemlig heller ikkje vett hvilken fabrikat min er. Tidligere eier snakka om en Fjord 16... min er også 16,5 fot forresten. Holder på å totalrenovere min. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...