Jump to content

Missinghavna - dybde ved brygga

bliss X

Recommended Posts

Det har trolig blitt mer utbygd brygge på Missingen siden du var der sist.

Du har nå god dybde når du går inn fra øst. Bruk overrett-merkene.

Det er en flott brygge helt inne i bukta som har mer enn 1.5 meter dybde, - i alle fall da jeg var der sist.

Du har dessuten god tid til å vurdere ankringsforholdene når du først har navigert inn i Missingen-bassenget.

Hvor dypt stikker du?

Må forøvrig legge til at Missingen er et fantastisk sted for å observere fyrlykter i Oslofjorden.

I erindringen - med forbehold om å huske feil - ser du mot nord Gullholmen utenfor Moss, i sør sees Torbjørnskjær og Færder, jer mener også å ha observert Kløvningarne, som ligger nord for Koster, fra Missingen, mot øst sees selvfølgelig Strømtangen fyr, og mot vest Hollenderbåen.

Jeg har mange ganger undret på om det finnes andre posisjoner enn Missingen hvor det er mulig å observere så mange sentrale fyr på Østlandet.

Jeg har tilbrakt mange timer på observasjon av fyr på Vederøyene, Koster, Anholt og Skagen uten å ha observert tilsvarende mangfold. Noen kommentarer?

ø, fde

Redigert av roaldbj (see edit history)

Jeg stikker 2m og ligger fint inntil brygga. Lå der en gang i februar og da stod det på med 15m/s sønnavind hele natta. Utpå morgenen ble det faktisk svell inne i havna, så sønnavinden kan ta der. Da vi gikk ut stod sjørokket over høyeste øya syd for lagunen, så litt sjø hadde bygd seg opp i løpet av kveld/natt. Syd/øst vil også stå rett inn i havna, men noe særlig sjø kn det vel neppe bli av det, da det er for kort over til landet øst for Misingene.

Du har ingen problemer med å ligge ved brygga der. Bare pass på at du ikke går for langt inn. Der hvor jeg ligger med min gamle båt (Nor-Dan'en med rød stripe)helt innerst ved brygga, er det såvidt at jeg ikke ligger på grunn med baugen, men under hekken er det dypt så det holder for de fleste. Det grunner forholdsvis fort opp helt innerst, men det er normalt ikke noe problem.

Ellers er det fint å ligge inntil fjellet tvers over for brygga også, der er det en del med bolter å fortøye i.

Missinghavna1.jpg

Det er også fint å ligge langs fjellet før du kommer til brygga (der det ligger to båter med baugen ut på bildet til GeirFrode. Der hvor Feniksen ligger, og det står en person med rød genser på land, stikker det ut en liten odde. Den ser innbydende ut, men det blir for grunt hvis du har seilbåt, for odden fortsetter utover under vann så du ikke kommer inntil.

I oktober er det vel så lite båter der at du kan velge og vrake i plasser å legge deg. Jeg var der to ganger i fellesferien, og ingen av gangene hadde jeg noe problem med å finne en god plass.

Kornelia har også planer om litt høst-/vinterseiling. Kanskje vi møtes på missingen?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...