Jump to content

Erfaringer med Polar 29AC


Karavoli

Recommended Posts

Jepp - har en slik. Har hatt min 81.modell i 15 år, og er svært godt fornøyd. Har imidlertid begrenset grunnlag for å sammenligne med andre tilsvarende type båter.

 

Synes som sagt det aller meste er svært positivt. God plass, og svært god sjøbåt - selv om den som snekker av denne type kan rulle merkbart ved sidesjø.

 

Så kanskje er det lettere å liste noen negative ting? Her kommer det:

 

* Begrenset antall sengeplasser til å være såpass stor, i alle fall om man måler i ant. voksne. Dette er imidlertid ikke et punkt som behøver å ha betydning om du ikke har behov for mer en fire voksne plasser (det er god plass til barn i tillegg, f.eks. på babord køye i baug - inntil ca. 170 cm, samt at barn inntil 5-7 år har plass mellom stikkøyene akter).

 

* Blir ikke helt kvitt vannlekkasje fra tak omtrent der hvor overbyggets bakre vindu slutter. Kun plagsomt ved kraftig regn, og det "plagsomme" er ikke så veldig plagsomt. Men kan ofte gi misfarving av finér/treverk på sidene. Men det ser du evt.

 

* Septikktanket (aluminium) tæret hull, og måtte byttes. Ikke utslipp i store mengder, men en del lukt ved bruk av toalett. Fant ikke ut av årsak før jeg fikk demontert hele "dritten". Løsningen var ny tank. Tipper det er alum.tank på alle sammen, og således tærer vel alle hull etter hvert. Noe å være på vakt på, vil jeg tro...

 

* Vet ikke hva slags motor på den du vurderer, men dette er uansett ikke en båt bygd for fart. Uproblematisk for meg, men noen vil kanskje synes det går litt tregt? Har en VP MD21B på 61hk, med denne marsjer jeg typisk 7-8 knop. Vet om andre med større motor (100+), og gir noe mer fart - men ikke så mye.

 

Men dette er altså omtrent det jeg komme opp med av minuser etter årelang bruk. Selv om selvsagt er måting man kanskje kunne tenkt seg anderledes. Hytte på sjøen er vel en bra betegnelse. For oss er det en båt familien elsker, inkl. barna. Min eldste datter er nå 15, og fortsatt "maser" hun for å forsikre seg om at det blir ny tur også kommende sesong. Tror ikke alle har tenåringer i samme modus - uten at jeg skal gi båten hele æren for akkurat det.

 

Jeg svarer gjerne på andre mer konkrete spørsmål - kom med dem! Og skulle det blir kjøp, så kan jeg kanskje bidra med råd og erfaringer. Min båt har førvrig ankervinsj (svært praktisk), og det er også installert trykkvann, kaldt og varmt (sistnevnte er nok ikke like nødvendig).

 

Hilsen Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Hei Ronald!

 

Takker for utfyllende svar.

Motoren på båten er akkurat som din, VP MD21B 61Hk.

Det blir stor forskjell med ny båt ettersom min nåværende marsjer på 35 knop og har max på 45:)

Men er vant til også snekkefart. Har man snekke vet man det går sakte og er innstilt på det.

 

Dette er utstyret i båten:

Solcellepanel, dieselvarmer, v/k vann, kjøleboks, kokeapp, pumpetoa. m/tank, badeplattform m/stige, ankervinsj m/fjernkontroll, baustige, VHF, ekkolodd.

 

Er usikker på hva man skal med solcellepanel på båten men tipper det er for å lade batteriene når man ikke har tilgang på landstrømm.?.

 

Er motoren din god? Byner jo å bli noen år, som på denne Polaren er båten 1980mod og motoren 1984mod.

Link to post

Hei igjen,

båten min ser ut til å være mer eller mindre utstyrt som din - eneste vesentlige forskjell ser ut til å være at den du ser på har solcellepanel, og at den har kjøleboks - mens jeg har kjøleskap.

 

Motoren er det mye å si om, og en god del delte meninger. Det står en masse om maskinen her på forumet - bl.a. har Ingar (som har samme motor, slik jeg har forstått) lagt ut flere tips til ulike typer reparasjoner.

 

Men kort oppsummert: Motoren er basert på franske Indendor, en motor som bl.a. ble mye brukt i Peugeout 505. Volvo har marinisert den, og lagt turtallet noe for høyt. Motoren har aluminiumstopp, og ved varmgang (f.eks. ved tap av kjølevekse eller for høyt turtall over tid) så vil denne kunne slå seg. Da må skifte av toppakning til, ofte med planing - eller i verste fall skifte - av topp. Men om motoren kjøres med måte skal det være lite problemer med motoren. Jeg opplever at den responderer kvikt, noe som er nyttig f.eks. ved tillegging. Min har toppturtall på 4000, og typisk marsjer jeg på 3100-3200, men den tåler nok opp mot 3400 før man er i risikosonen - tror jeg... Når motoren kom på markedet ble den også puttet i en del fiskebåter - det var etter sigende ingen suksess, siden slike båter ofte går titals timer med gassen mer eller mindre i bunn. Da ble det visstnok mange skeive topper.

 

Jeg har ikke hatt problemer av noe slag med motoren (ca. 2.500 timer), utover et vaier-brudd (og det er jo egentlig ikke motoren) og et eksosbend som det var tæret hull i. Har imidlertid sett at noen mener deletilgangen kan være noe vanskelig etter hvert. Vet imidlertid ikke hvor reelt det er, denne motoren står vel fortsatt i hundrevis (og kanskje enda mer) av båter i Norge og Sverige, så man skulle vel tro det fortsatt var marked stort nok for noe deleproduksjon. Forøvrig bruker min maskin litt olje etterhver, men ikke plagsomt mye. Etterfyller vel en gang, kanskje to hvis mye kjøring, i løpet av sesongen. Venter vel også på at varmeveksleren snart tar kvelden, iflg. forstå-seg-på'ere så burde den egentlig ikke ha holdt så lenge som de 25 årene den har gjort tjeneste til nå.

 

Girkassa til motoren er ofte en MS3, slik det er hos meg. Denne har en svakhet med slitasje av kon som gjør at man etterhvert kan oppleve sluring eller manglede innslag av gir. Noe delte meninger om det skjer oftes forover eller bakover. Hos meg bakover, men et par litt brysomme tillegginger (bla.a ved brygga i Strømstad med haugevis med folk på land som fikk underholdning så det holdt). Jeg skiftet til ny kon (6-7000 inkl. arbeid om jeg husker rett, 6 år siden). Men mange her på forumet, bl.a. Ingar, har fikset dette like bra ved å "rille opp" konen på nytt. Også det finner du mer om her på Baatplassen. Litt av et forum, vi har :yesnod:

 

Erfaringer med MD21B og MS3 er det helt sikkert flere som kan bidra med - jeg foreslår du først prøver medet søk her på forumet.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Mulig Polar er finsk nå, men opprinnelig kommer de fra Sørlandet - Grimstad tror jeg. Gikk vel konk (eller ble i alle fall lagt ned) en gang på 80-tallet (eller litt senere), og formene til de fleste båttypene ble solgt til andre (kanskje Finland?). Har forstått at formene for Polar 29 ikke ble solgt videre, og således er ikke denne båten produsert etter ca. midten av 80-tallet - eller muligens litt senere. Uten at jeg er altfor sikker på akkkurat det.

 

Hadde noen sprøsmål om båten for en del år siden, og da lykkes jeg faktisk å få tak i på tlf. en av gutta som bygde disse båtene. Han var lokalisert i Grimstad-området.

 

R.

Link to post

Er det denne, måsinj?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=4&tot=13

 

Jeg var i så fall å så på den for noen uker siden. Var for så vidt en grei båt, men hadde problemer med varmgang i motor, så den ble aldri kjørt raskere enn 6-7 knop. Husker ikke turtall. VHF'en var en antikvitet, men skulle visstnok virke. Hjemmelaget kjøleboks på skinner med peltierelement. Ikke så veldig proff denne, men var vel kanskje brukbar. Ellers var puter og interiør ganske greit. Kunne trenge en liten oppshining utvendig.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Kan du fortelle mer om den? Har du tilfeldigvis flere bilder av den?

 

Tja, jeg var på en kort prøvetur i øsregn. Den virket i hvert fall tett i hytte og dekk. Ellers ikke så mye å tilføre videre. Det var stille på vannet, men vi ble passert av en litt større trawler som dro med seg en del sjø. Tok denne inn fra siden og det var vel da Gaia bestemte seg for hva hun mente. :rolleyes: Snekker ruller en del med sjøen inn på siden.

Jeg har egentlig alltid likt utseende på Polar 29, men det var nok hovedsaklig farten - eller mangel på sådan - som gjorde at vi valgte noe annet.

Du får relativt mye for pengene synes jeg, for båten virket nok i relativt god stand sånn i "grunnvoldene".

 

Har ingen bilder.

 

Selger skulle kvitte seg med båten etter ett år fordi han arbeidet for mye og hadde for lite tid til å bruke båten etter at et barnebarn i tillegg haddde kommet inn som en liten "tidstyv".

 

mvh tuffff

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...