Jump to content

Glødeplugger på Sabb, hvor mange amperé?

Life Preserver

Recommended Posts

Jeg har begynt å tenke på vinteren alt. Sabb 2GZ(72) motoren har derfor fått glødeplugger. Dette skal kobles gjennom Sabb sin tenningslås som jeg har fått tak i. Lurer litt på hvor mange ampere som passerer gjennom de to glødepluggene til sammen ved gløding og eventuelt hva slags "peak" som oppnås når glødetrinnet på tennigslåsen aktiviseres. Dette for å beregne tverrsnitt på ledninger som skal tilknytte utstyret.

Jeg monterte gløding på min forrige Sabb (2H), og disse trakk ca 7,5 A hver. Brukte derfor et vanlig 30A lysrele til gløderele, og kun styrestrøm fra switch.

Min nåværende Ford Sabb trekker 60A på fire glødeplugger. Dobbelt så mye altså. Men hvis du dimensjonerer kabler og rele ut fra 30A så er du uansett på trygg grunn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På 2H'en brukte jeg et valig ekstralysrele, kjøpt på bilutstyrsbutikk for noen tiere. Men på den jeg har nå er det dyrere. Kjøpte nytt rele for et par måneder siden, da det gamle begynte å henge seg opp. Originalt Lucas rele fra Sabb forhandleren. Kostet vel snaut 600,- for dette. Kunne kanskje brukt noe uoriginalt også, men klarte ikke å finne noe som tålte 60 pluss A.

Så kjøp deg et vanlig ekstralysrele du, det går nok helt greit. Men for å være helt sikker kan du gjøre som jeg, og kople en kontrollampe til på utgangen til releet. Da har du hele tiden oversikt på om det kommer strøm frem til glødepluggene, samt om releet slipper igjen når det skal!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Flotte greier! Da kan jeg bare bruke et slikt billig relé. Siden glødinga bare er inne noen sekunder, er det jo ikke så viktig om relét skulle gå opp i røyk. Kjøper man et i reserve er man trolig reddet for noen år. Har tenkt å lage et panel i aluminium til tenningslåsen. Da ser jeg for meg at jeg skal montere inn ei gul kontrollampe for gløding på den måten du nevner. Tror det blir en knakende god løsning!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...