Jump to content

Spørsmål om montering av ampéremeter i båt

Life Preserver

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg en oversikt over hvor mange ampére som er tilgjengelig på batteriet. Kan dette løses ved bruk av et vanlig rundt ampéremeter som eksempelvis det man selger på Biltema? Da må dette i tilfellet monteres i sammenheng med en motstand. En slags kombinasjon av en batteritester og et display som viser eksakt ampére tilstand. Har noen tips rundt hvordan dette kan gjøres? Vet at ampéremeteret kan kobles til dynamoen, men da må B+ brytes og det er ikke en løsning jeg ønsker meg. Det vil vel også kun måle ladinga og ikke kapasiteten på batteriet.

Takk for innspill og rettelser av misforståelser :fishing:

Problemet med de billige amperemeterene er at man må kjøre strømmen gjennom selve instrumentet, noe som medfører omfattende kabling og spenningsfall.

Dyrere instrumenter har såkalt "shunt". Dette er en motstand med svært lav verdi som man kobler inn i kretsen som skal måles. Instrumentet måler så spenningsfallet over denne motstanden. Noen benytter en spole som man trer utenpå kabelen, prinsippet blir det samme.

Dersom shunten monteres nærmest batteriet vil man måle både lading og forbruk.

(Dog må starteren normalt kobles utenom hvis man bruker shuntmotstand)

Billig-instrumentene har egentlig også shunt, men den sitter altså inni selve instrumentet.

Wema har instrumenter med spole, selges bl.a. av Maritim.

Jeg kunne tenke meg en oversikt over hvor mange ampére som er tilgjengelig på batteriet.

Det er ikke riktig å snakke om hvor mange ampére som er tilgjengelig på et batteri. Enten spør du hvor mange ampére som brukes i øyeblikket, eller så er du interessert i å vite hvor mange ampéretimer som er igjen til senere bruk. Om det er det siste alternativet du er interessert i vil ikke et ampéremeter hjelpe deg nevneverdig. Batterispenningen gir faktisk en bedre pekepinn. Det du egentlig trenger er en forbruksmåler som holder orden på både strøm og spenning. Det koster litt mer, men det er et veldig nyttig instrument.

Mente selvfølgelig ampéretimer som er tilgjengelig på batteriet. Strømmen i ampére fra dynamoen er jo også av interesse i mitt tilfelle, da det er montert en uoriginal lader med uant ladekapasitet. Har fast voltmeter og får jo en god pekepin av spenningstilstanden. Uansett hadde det vært greit med en eksakt angivelse av hvor mange Ah som er tilgjengelig på batteriet til en hver tid. Ser at det selges svindyrt utsyr som kan monteres for å overvåkde dette, men er ute etter en løsning med mer budsjett-preg. Kan jeg bruke en formel for å bruke spenningen til å fastslå Ah på batteriet? Det er vel slik at batteriet med tiden får reduset lagringskapasitet(Ah) uten at spenningen nødvendigvis går ned... Skulle gjerne hatt en løsning på dette, da det har irritert meg lenge både på hytta og i båten. Hvis jeg har greie på hvor mye strøm som er lagret på batteriet kan jeg regne ut hvor lenge det holder til forskjellig utstyr jeg har koblet til. Dette hadde vært en stor fordel!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...