rhea Startet 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2003 Leste en test av Sun Odyssey i Seilmagasinet i dag. - den fikk forøvrig meget god kritikk. Tilslutt i testen sto det en oversikt over konkurrentene. Alle har de - eller gir inntrykk av å ha lengden på båten som en del av navnet. Men hva i alle dager er det f. eks Gib Sea 37 har som lenge. 10,5 meter= 34,45 fot. Er båtlengdene blitt momspliktige så matmoms på 12 % må legges til. Dette har kanskje noe med nasjonalitet å gjøre. Tyskerne oppgir det de har. Svenskene er litt beskjedene og drar av litt. Franskmennene skryter på seg litt i overkant Nordmannen vil ikke snakke om det. Dansken legger på en smule eller to. Men på motorbåter er det vel bedre? Skilsø 33 sport er 9 meter lang som er lik 29.5 fot Flipper 999 er 9 meter Tristan 315 er 27 fot Marex 280 holiday - het den ikke marex 77 før den fikk baugspyd og badeplattform. Selskaper er ikke som før da en kunne snakke om lengden uten å skjemmes. Nå må en nesten ta med om det er ekstrautstyr montert før måltagning. Neste båt bli en Vindø 50. Den er 34 fot- men det er ikke nødvendig å nevne. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2003 Jeg innbiller meg å ha lest at med det berømmelige 'Recreational Craft Directive' (jfr CE-merking av båter) ble det innført at båter skal måles inklusive alle utvekster foran og bak ehhh akter. Kanskje det har noe med det å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2003 Er vel en forutsetning at utstyr som badeplattform og baugspyd er støpt fast i båten,da kan det bli iberegna i fota til båten,øker fort noen fot da ..eldre båter som stort sett dette utstyret var/er skrudd fast ikke ble regna inn i lengda..kanskje en ide når jeg skal selge..støpe fast badeplattforma,vips ca 2 fot større båt .. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2003 . . .Nordmannen vil ikke snakke om det. . . .Men på motorbåter er det vel bedre? Skilsø 33 sport er 9 meter lang som er lik 29.5 fot Flipper 999 er 9 meter Tristan 315 er 27 fot Marex 280 holiday - het den ikke marex 77 før den fikk baugspyd og badeplattform. Vel, - min Saga27 (27' = 8,23m) er oppgitt til 8,15m,stort mer korrekt kan det vel ikke bli? Så de virker ganske edruelige hos Saga Boats. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2003 Hvordan blir det med EU direktiv i forhold til fritidsskipperkrav? Nå til dags regnes f.eks. en kutter's lengde fra baug til rorstammen. Bakom rorstammen er jo gjerne et par meter "gratisplass" som ikke medregnes i lengde for seritfikatkrav. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
880 Svart 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2003 Vel, - min Saga27 (27' = 8,23m) er oppgitt til 8,15m, stort mer korrekt kan det vel ikke bli? Så de virker ganske edruelige hos Saga Boats. Lars H. Velkommen i klubben. Vår Fjord har de samme MÅLENE :blush: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
H.H Svart 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2003 Jeg innbiller meg å ha lest at med det berømmelige 'Recreational Craft Directive' (jfr CE-merking av båter) ble det innført at båter skal måles inklusive alle utvekster foran og bak ehhh akter. Det kommer ann på hva man måler da. I følge CE direktivet heter det at alle båter under 6 meter, som er utsatt for vannfylling, skal være synke frie. Dette skal måles i forhold til skroglengde, som er uten fenderlist, baugspyd badeplatform etc. Total lengde er jo noe annet, og der er nok en del som bruker denne iforbindelse med modellbetegnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Neste båt bli en Vindø 50. Den er 34 fot- men det er ikke nødvendig å nevne.Mener å huske at tallbetegnelsen til Vindø'ene går på kvadratmeter seil, dvs arealet av kryssfokk + storseil. Eksempelvis Vindø 32, Vindø 30 og Vindø 45. Unntaket var den siste modellen de hadde i produksjon, en båt på et par og tredve fot. Her gikk lengden inn i modellbetegnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Hei, Ja, Skaggerak 1000 / Kragerø 32 er 9,75 meter eller 32 fot. Med badeplattform og baugspyd blr den 11 meter. Da blir mine båt "fot'er" 30,47 cm, og det stemmer godt overns med min skostørrelse som er 43. Utfra tidligere innlegg finnes det båtleverandører som oppgir for lite lengde. De selger sikkert bra på at de har mye plass i forhold til antall fot. Husker godt den tiden, selv om det er mange år siden, at man snakket om den største 24" osv... Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Hei. Tror nok det er seilmagasinet som har bomma på målet til Gib Sea 37. På heiesidene til Gran seil står desse måla: Lengde 11,03 m og bredde 3,73 meter. Kanskje ? Elles er det riktig at mange båter "trikser" med målene f.e. Sun Oddesey 34.2, som er godt og vel 33 fot. Malø 41, som er større enn dette osb. Seilmagasinet har for øvrig opna tidligere testrapporter for dei som abonerer på bladet. Skal bli mye morsom lesing. Dette må være en genial måte å få flere abonenter på, eller?? Også Seilbåtkatalogen blir lagt på nett, tilgjengelig for abonentar. Ser ut til at dei har flere ting på gang på hjemmesida. BRA!!! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Ja, seilmagasinets satsning vil nok skape konkurranse. Når man tenker på alle tester etc som seilbladene har gjort gjennom tida, er jo dette båtinteressertes "juleaften" Tipper SEILAS / HAVNA.COM, må følge opp på en eller annen måte. Synd Suzukinnen kasta arket med påloggingskoden, etter en diskusjon om båtblader, utstyrskataloger, brosjyrer osv osv, over hele huset, bla på soverommet, dassen, badet, kjøkkenet, stua, barnerommet etc. ( Kontoret er freda, der går det snart ikke an å komme inn ) Må bestille en ny kode tenker jeg Suzuki - som også har gangen+ vindfanget og barnerommet fullt av saker etter utrydding av båten. Vi nevner: 2 seildresser, 4 flytevester, redningsbøyer, dykkerutstyr, 2 gummijoller ( ! ) 3+4 seil, varmedresser, årer, alle vant til riggen pent rullet sammen, elektronikk, hermetikk, tørrvarer, puter ullklær. For alle som nå tror jeg har 400m2 til rådighet; NEI, vi bor i en standard rekkehusleilighet. Skal si første etasje er fin om dagen. må nok opp på loftet i kveld... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Suzuki - som også har gangen+ vindfanget og barnerommet . . . .Du er ikke alene om slikt. Gruer meg til å ta alt utstyret hjem fra båten. Har også rekkehusleilighet, riktignok 125 m2, men uten loft eller kjeller. Heldigvis er vi kun to mennesker med 4 soverum. Et brukes som soverum, et som syrom (furterommet) for Trude, et som data/gutterom (promperom som Trude kaller det) og et som egentlig skulle vært gjesterom som er det eneste stedet båtutstyret kan lagres. Det er et helv . . når vi får gjester vinterstid og alt må flyttes inn på furterommet! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
880 Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Ikke si det til noen. Hos min levrandør av båtplass gjøres prisen opp i antall fot og ikke bredde på båten. Med badeplattform og pullpitt går jeg fra 27 til 30 fot ++. Dersom det blir målt Lengde Over Alt får jeg en tusing ekstra på leien :lol: :lol: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.