Jump to content

Skroget til Nor-dan family- sjøegenskaper

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

Nor-dan family har en spesiellt bred og rund kjøl, og jeg lurer på hvordan den er i sjøen.

Har vært å sett på en, men har ikke fått prøvd den i sjøen ennå. I erfaringsdatabasen beskriver noen den som dårlig i sjøen, mens andre synes den er god... :confused:

Har noen erfaringer med denne båten?

Redigert av Nor-dan (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Takk for svar :smiley:

Hvor stor motor har du, og hva er behagelig/ økonomisk marsjfart?

I min båt sitter en jernklump på 130 hk. Hva som er den mest økonomiske farten vet jeg ikke, men mest behaglig er det når jeg har i underkant av 2000 rpm. Avhengig av trimmen ligger jeg da fra 8-11 knop. Jeg synes selv båten liker seg godt i 10 knops fart. Nystoffet, lite på tankene, hjemlengsel, kjøttkaker til middag osv., klarer den så vidt over 16 knop.

Redigert av Javi (see edit history)

Har selv kjøpt meg Summer Family som ble tatt ordentlig i bruk i år. Var selv spent på egenskaper i sjøen og har vel også fått gjort meg noen erfaringer med denne. Under årets ferietur skulle vi krysse Bokn fjorden på vei hjem fra Stavanger og da hadde sjøen reist seg en del i tillegg til noen gode dønninger. Sjøen kom inn på skrå forfra men det gikk helt greit. Hold helt grei hastighet på ca 9,5 knop og bøgehøyden var vel rundt 1,5 meter...

Normalt så liker jeg meg ikke når sjøen er ruskete men her var båten et arbeidsjern. Noe rulling må jo påregnes men ikke slik at det var ubehagelig. Har en Ford 127 hk 2725E motor i båten og med denne gjør vi ca 10 knop ferielastet og fulle tanker (vann og diesel). Ligger da på ca 2200 omdreininger og har et akseptabelt støynivå - vi kan fint prate sammen helt normalt i båten.

Har også fått kjørt oss litt med skikkelige hekkbølger men denne båten er jo sikkert som de fleste andre med ikke altfor høyt hastighetspotensiale: styrer / girer en del men det går helt greit bare du passer på litt...

Båten totalt sett er helt fantastisk - mye plass ( vi er 4 stk, 2 voksne og 2 små) og alle stortrives i båten når vi er på tur. Som nevnt her har båten kanokjøl men det betyr ikke annet enn at den ikke skal gå særlig fortere enn 15 knop når den er trimmet rett og kjøttkakene venter på middagsbordet.

Vår båt har også baugpropell som gjør den veldig enkel å manøvrere til trange brygger eller uthavner... Alt kan selvfølgelig læres men denne båten er ikke god å bakke hvis den ikke har baugpropell mener jeg og jeg har virkelig prøvd bare for å se hvilke muligheter jeg har hvis elektronikken ryker ( Murphy`s lov).

Har reagert på at jeg lager noen skikkelige hekkbølger i rette hastigheter - jo høyere hastighet jo feitere hekkbølger...

Synes kanskje at prisene er noe stive på bruktmarkedet om dagen for denne båttypen men på den andre siden så har dette blitt en ettertraktet båt for de som ikke har millioner å ta av på investeringssiden. Her får du utrolig mye båt for pengene som du ikke kommer til å angre på...

Hadde en NorDan 27 Family 89 modell noen år. Syntes båten var god i sjøen. Motoren var en TAMD 31 A på 130 HK. Ble jo ikke noe fartsvidunder, men jeg var veldig fornøyd. Båten var god å manøvrere også, selv uten at jeg brukte baugpropellen. Kjempeplass innvendig. Har hatt alle typer sjø gjennom de årene jeg hadde båten og synes den taklet det godt.

Har selv kjøpt meg Summer Family som ble tatt ordentlig i bruk i år. Var selv spent på egenskaper i sjøen og har vel også fått gjort meg noen erfaringer med denne. Under årets ferietur skulle vi krysse Bokn fjorden på vei hjem fra Stavanger og da hadde sjøen reist seg en del i tillegg til noen gode dønninger. Sjøen kom inn på skrå forfra men det gikk helt greit. Hold helt grei hastighet på ca 9,5 knop og bøgehøyden var vel rundt 1,5 meter...

Normalt så liker jeg meg ikke når sjøen er ruskete men her var båten et arbeidsjern. Noe rulling må jo påregnes men ikke slik at det var ubehagelig. Har en Ford 127 hk 2725E motor i båten og med denne gjør vi ca 10 knop ferielastet og fulle tanker (vann og diesel). Ligger da på ca 2200 omdreininger og har et akseptabelt støynivå - vi kan fint prate sammen helt normalt i båten.

Har også fått kjørt oss litt med skikkelige hekkbølger men denne båten er jo sikkert som de fleste andre med ikke altfor høyt hastighetspotensiale: styrer / girer en del men det går helt greit bare du passer på litt...

Båten totalt sett er helt fantastisk - mye plass ( vi er 4 stk, 2 voksne og 2 små) og alle stortrives i båten når vi er på tur. Som nevnt her har båten kanokjøl men det betyr ikke annet enn at den ikke skal gå særlig fortere enn 15 knop når den er trimmet rett og kjøttkakene venter på middagsbordet.

Vår båt har også baugpropell som gjør den veldig enkel å manøvrere til trange brygger eller uthavner... Alt kan selvfølgelig læres men denne båten er ikke god å bakke hvis den ikke har baugpropell mener jeg og jeg har virkelig prøvd bare for å se hvilke muligheter jeg har hvis elektronikken ryker ( Murphy`s lov).

Har reagert på at jeg lager noen skikkelige hekkbølger i rette hastigheter - jo høyere hastighet jo feitere hekkbølger...

Synes kanskje at prisene er noe stive på bruktmarkedet om dagen for denne båttypen men på den andre siden så har dette blitt en ettertraktet båt for de som ikke har millioner å ta av på investeringssiden. Her får du utrolig mye båt for pengene som du ikke kommer til å angre på...

Har 150 HK ford i min. Dette gav mellom 16 og 17 knop på GPSen i våres, snaue 16 knop nå med full dieseltank, 20 % vanntak og resten av "stasjet"i båten. Kosefart er 7-8 knop, den begynner å lage en del bølger etter dette. Men med denne motoren kan det marsjes komfortabelt på 12 knop.

Trimming med flapsen har mye å si fra ca 8.5 knop (etter min mening, i alle fall).

Totalt avsporing men likevel, kva slag benkeplate har du brukt i pentryet?

Kvar får ein tak i den?

Forøvrig veldig fin inredning i båten din! :yesnod:

Hei o-hjelen!

Siden avsporingen nå er total, vil jeg benytte anledningen til å spørre hvordan du har behandlet/hva du har lakket med bak vindskjermen? Jeg ser av de tidligste bildene dine at dette er svart som på min, men at det senere er lakket hvitt! Veldig pent!

Hei.

Jeg har sett båten til o-hjelen, veldig nydelig båten. :yesnod:

o-hjelen er flink og smart løsininger. Skulle mer bilder av båten til o-hjelen. :flag:

At-le :wink:

Hei o-hjelen!

Siden avsporingen nå er total, vil jeg benytte anledningen til å spørre hvordan du har behandlet/hva du har lakket med bak vindskjermen? Jeg ser av de tidligste bildene dine at dette er svart som på min, men at det senere er lakket hvitt! Veldig pent!

hei ..

jeg har lese blad hos båtliv Nr 9-05.

om 2-komponent lakk for pensel og rulle

Nå kan du selv male om plastbåten med tokomponent polyuretanlakk uten å måtte bruke sprøyteutstyr.

International har utviklet en lakk spesielt for maling med pensel eller rulle beregnet båte for (gjør-det-selv)-båteieren og de professjonelle. lakken som kalles<< Perfectionn>>, inneholder spesielle tilsetningsmidler som gir den god utflyting og et sluttresultat som ikke skiller seg mye fra sprøytelakkering.

Lakken henrder til en ekstrem hard overflate som stå godt mot slitasje, olje og annen ytre påvirkning.

Produsenten har også laget en menet detaljert brukesanvisning i form av en video og brosjyre som begge kan lastes ned fra video

77mod HANSVIK 14FOT

82mod Hortensnekka HB 620

83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715

86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41

Totalt avsporing men likevel, kva slag benkeplate har du brukt i pentryet?

Kvar får ein tak i den?

Forøvrig veldig fin inredning i båten din! :yesnod:

ja jeg brukt i baderomspanel fra Fibo-Trespo

10.2mm tykkelse med laminat se web side det brukt 1plate til benkeplate (2400x930mm)

77mod HANSVIK 14FOT

82mod Hortensnekka HB 620

83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715

86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...