Svanen Startet 11.September.2006 Link til dette innlegget Startet 11.September.2006 Er det noen som har regnet på hva kilowatt prisen blir med et dieselaggregat og gjennomsnittlig dieselpris? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Jeg har et 7 kW Onan e-QD ombord. Jeg har ikke målt det aktuelle forbruket, men ifølge tekniske spesifikasjoner, se http://www.onan.com/pdf/marine/a-1476.pdf bruker aggregatet omlag 1.5 l diesel ved halv belastning. Dette skulle innebære omlag 0.5 liter diesel for 1 kWt. Jeg betaler 6.85 for diesel (Horten, indre havn), hvilket skulle tilsi omtrent kr 3.50 per kilowatt-time. I løpet av sesongen har aggregatet gått i underkant av 50 timer, og jeg vil anta at det i gjennomsnitt har gått med halv effekt. Dette skulle tilsvare omlag 75 liter diesel, en relativt liten avdel av bunkringskapasiteten som er 1500 liter. Interessant å se andres regnestykker. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Hei Jeg har ikke regnet på det i kroner og ører opp mot å ligge i gjestehavn og ta strøm der. Det koster som regel det og. Men en ting kan jeg si sikkert: Jeg har ikke merket noe økonimisk, derimot har friheten til å ligge så lenge jeg vil hvorsomhelst vært merkbar. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
balugo Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Man kan jo tenke seg et spesifikt forbruk på 250 g/kwh, som skulle bli ca 0,3 l pr kWh. Det er vel kanskje litt beskjedent for de fleste små aggregater, men det blir i alle fall dobbelt så dyrt som kjøpestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Regnet på det sånn røfflig for en tid tilbake, kom ut på minst 2kr/kWh Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Og så kommer avskrivning på investeringen i tillegg. For meg synes det som den store utgiften, som svir mest og som har fått meg fra å tenke på diselagregat (foreløpig). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Skipper Worse Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Men, du må jo kontrollere regnestykket ditt. Slik vi gjorde på skolen da vi var små; dvs. "regne tilbake". Mht. hva aggregatstrømmen koster, må du derfor først sette en verdi på tilgjengeligheten av 220VAC overalt uten ledning. Og den verdien bør bli vesentlig høyere enn den komfort aggregatstrømmen kan gi; herunder den fantastiske følelsen av nytrykket trakterkaffe. Hvor du vil, når du vil. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
ok67 Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Jeg regnet på det med tanke på at vi her i Trøndelag kunne risikere å bli utsatt for utkoblinger pga. den forespeilede kraftkrisen. 2-3kr/kWh er da billig sammenlignet med å sitte i mørket og fryse. Har parafinkamin i stua, men dan må ha litt strøm avogtil for å pumpe opp parafin fra tanken i hagen. I den samenhang kan det være greit med en backupløsning i tilfelle kraftkrise. Har ikke kjøpt noe agregat ennå, tiden får vise om det blir nødvendig. I såfall blir det agregatrom i garasjen, til alle naboer store skrekk...... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Har en onkel bosatt nedi Indonesia en plass. Forstod det slik at "alle" der hadde eget agregat i garasjen med tanke på "emergencys". Antar kanskje han med dette mente alle i sitt nabolag.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 2-3kr/kWh er da billig sammenlignet med å sitte i mørket og fryse Ja, vi risikerer å komme til et punkt der det blir billigere å bo i båt med strøm fra generator! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Det er sikkert mange regnestykker som kan anvendes på generator ombord. Etter den første sommeren i mitt lange båtliv hvor jeg overhodet ikke har vært opptatt av strømforbruk ombord i form av åpen kjøleskapsdør, strømkrevende utstyr (fjernsyn, kaffetrakter, hårføner o.a.) og andre "dubeditter" som lys til barna og oss voksne, har strømgenerator ombord gitt familien en ny velferdsdiemnsjon ombord. Jeg har i mange år klart meg uten strøm i det hele (rødspritapparat og starinlys), men det har gitt en annen båtopplevelse enn det familien nå har samlet sett. Det har vært litt behagelig å slippe å delta i kampen om ledige stikkontakter i havner samt diskusjonen om hvor mye strøm man kan bruke ombord før sikringene fyker. Men, det viktigste er en dag på sjøen - enten strømmen er tilgjengelig eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Det er som sagt greit at en har med alle kostander, og den største er vel investeringskostnaden vil jeg tro... og om en avskriver dette over la oss si 20 år(for fast montert dieselaggregat) og innbaker vedlikeholdskostnadene i tillegg til driftskostnadene... så er vi vel i nærleiken av hva moroa koster.... Men nå skal en vel ikke henge seg så mye opp i hva alt koster som man har i båt.... man kan jo få sølvfarget hår av mindre.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Men, det viktigste er en dag på sjøen - enten strømmen er tilgjengelig eller ei. .........så lenge motoren starter når vi skal hjem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 .........så lenge motoren starter når vi skal hjem. Det er bare å heise seil det... har jeg hørt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 ....... og ordner seg med slepebåt når man skal inn i båsen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Når ny sesong starter for fullt er det interessant å høre andres erfaring om drivstofforbruket ved å ha aggregat. Jeg er vel fremdeles av den oppfatning at jeg bruker ca 3 kr per kWt. Dersom noen har en lur måte å finregne på det vil det ha en teoretisk interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Dersom noen har en lur måte å finregne på det vil det ha en teoretisk interesse. En finREGNING av dette er jo bare tull. Det du må, er MÅLE forbruket. Alle papirtigre stoler i alt for stor grad på kalkulatoren sin, og glemmer at teori og praksis ikke nødvendigvis er det samme. F.eks bruker en motor en bestemt mengde drivstoff ved optimale forhold. Når du kjører på halv last, kan forbruket gjerne være det dobbelte pr avgitt KW eller kanskje også enda mer. Det du må; er MÅLE forbruket. Til dette er en vanlig påhengsmotorkanne på 20L og noen slangestumper, samt en relativt nøyaktig vekt det eneste du trenger. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Suzuki - igjen takk for godt svar. Jeg tror faktisk at jeg skal forsøke å koble til en treveisventil slik at jeg kan la forbruk og retur av diselen gå i en separat tank - kan være greit for nødsbruk dersom jeg får vann på dieseltanken. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Har et Kohler 3,2 KW ombord,den er ensylindret bråker og rister fælt,men veier kun ca 90 kg inkl kasse, i følge brukermanualen skal den bruke max 0,5 ltr pr time,har ikke målt,men ser lite utslag på tankmåleren når den har gått noen timer for å føde watermaker og brødbakemaskin. Watermakeren drar 1,1 KW og brødbakemaskinen ca 500 W,dessuten lades batteriene også,så den går nok nær max belastning. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Har vurdert watermaker - hvilken type har dere og hva er kapasiteten? Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Dessalator DUO ,går både på 12/24 V eller 230 AC,lager minimum 100 liter i timen,fåes også i 60 liter i timen versjon. Virkelig produkson i våre saltfattige farvann er ca 140 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 (redigert) Dersom noen har en lur måte å finregne på det vil det ha en teoretisk interesse. Clas Olson selger en liten kw måler som kan kobles på uttak fra agregatet. Forbruk og prisberegning plus noget mere. http://www.clasohlson.no/Product/Category....3;251150;251496 Redigert 10.Juni.2007 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Prisen på aggegratet må jo også med i regnestykket. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Prisen på aggegratet må jo også med i regnestykket. Ikke nødvendigvis. Når man beregner forbruk/pris på diesel per seilte nm pleier man stort sett ikke å inkludere prisen på båten. Litt av mitt poeng med å trekke inn forskjellige priskalkyler er at man skal bli litt mer bevisst hva man betaler penger til i løpet av båtferien. I ferien skal man selvfølgelig slappe av og kose seg. Men dersom man legger seg i enkelte havner hvor det er avgifter både foir det ene og det andre kan fort dette tære på feriebudsjettet. Eksempelvis kan hyppig tilkobling til landstrøm i havner i løpet av en sommerferie fort gi en total kostnad på noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.