Jump to content

Radar/kartplotter - kompabilitet


GeirT

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe radar som kan benyttes mot kartplotteren i båten.

Har sjekket litt og mener at det er minst 3 forskjellige merker som kan være laget av samme fabrikkant.

Disse ploterne ser ut til å være like: Techmarine T-50.08, Seiwa Barramundi og Si-Tex Colour Max 11.

 

De har alle tilhørende radare.

Techmarine's heter: T-72.02

Seiwa's heter: SWR-8

SI-TEX heter: MDS-8

 

I tillegg ser alle radarene ut til å være laget av Koden.

 

Er det noen her inne som vet om mine antakelser er riktige ?

Og kan de forskjellige typene brukes om hverandre ?

 

Årsaken til mitt spm. er at det koster ca. 8.500 Kr. å importere en Si-Tex radar.

Techmarine og Seiwa modellene koster mellom 18 og 20 store lapper hos de norske "pusherne". :nono:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Tror du kan huke på Lorenz på listen din også. Laget på fabrikken i Italia den også.
Tror jammen du kan henge på Standard-Horizon også på listen. Når jeg kjøpte min plotter på Seatronic for et snaut år siden, sa de at innmaten i de fleste plotterne kom fra samme fabrikken i Italia.

Jeg har sammenlignet 10,4" plotterne og sett på manualene/fysiske utførelsene.

For de tre nevnte - Techmarine, Seiwa og Si-Tex sitter alle knappene på samme sted.

 

For Lorenz og Standard-Horizon er de litt ulike. På disse sitter f.eks. "joystick" knappen i øvre del

av knapperasten - og ikke nedre, som på de ovenfor. Antall knapper er forskjellig osv.

Bortsett fra det, kan det syntes som at de er "innvortes" og funksjonellt like.

 

For oss "Nintendo-navigatører" har Standard Horizon kommer med en spennende greie nå.

En 7" kartplotter, med innebygget DSC/VHF samt loud-hailer/tåkesignal !

SE MER HER Tviler på at det er kommet en CE godkjennt versjon enda.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Registrerte at bwh hadde positive erfaringer med å legge radarbilde og kartbilde oppå hverandre i Raymarine c120. Jeg har også muligheten til dette (E120/E80 system). Jeg synes at ekko-detaljer på radarbildet er svært vanskelig å tyde i denne opsjonen, og ville nok foretrukket å ha hatt separat radar og kartplotterskjerm. Jeg bruker laptop i ethernetsystyem og har radarbildet på denne. Det gir atskillig bedre oversikt - etter mitt skjønn.

Link to post

enig med dig roaldbj

 

har ännu ikke sett noe proff sjöfolk som kjör 'overlay' en skjerm för var sak eller splittskjerm.

(kan tenke mig att för en kort stund, checke ett 'unidentified object' på radarskjermen med sjökartet,

för att i neste stund gå tilbaks til splitt skjerm)

 

overlay ger så mye info att det blir olesligt......

 

har fått en känsla/fölelse att overlay er noe som tillverkarna pröver o 'prakke på' oss amatörer,

som kjekt o ha.......... :smiley:

(men många av dessa försäljare har nest intill ingen egen erfaring av...... :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg er heller ingen fan av radaroverlay, det bli kort og godt for rotete på skjermen for et gammelt rotehue som meg.

Men jeg bruker mye splitt skjerm med radar/kart med synk funksjon på for range.

Dette fungerer fint.

Dessuten fungerer skifte til fullskjermbilde så kjapt på Raymarine med active knotten at det er en fryd å skifte bildeoppsett, og eventuellt sideoppsett. Her er Raymarine plotterne ganske enkelt helt unike.

 

 

Link to post

Joda, ..

 

Når vi kjører i skumring, eller i tåke, og både ønsker å se kartdetaljer samtidig som radarinformasjon er viktig, synes jeg at splitt-skjerm kan kreve mye "tunga rett i munnen" oppmerksomhet.

 

Jeg jobber mye med gain-funksjonen samt avstandsfunksjonen på radaren. Med split-skjerm er det da viktig at det er radarbildet som er aktivert. Jeg synes jeg hadde bedre oversikt med mitt gamle system med atskilt radarskjerm og kartplotterskjerm, men forstår at trening en nødvendig for en noe eldre kar. Jeg bruker radar atskillig mer aktivt enn kartplotteren, og er godt fornøyd med Raymarines radar for oss småbåtbrukere. Skjermen er lyssterk, innstillingene på gain er raske både i manuell og automatisk innstilling, men jeg sliter med å dra fordel av splittet skjerm.

Link to post

Jeg foretrekker å bruke begge i manuell innstilling. Dette gir meg bedre kontroll. Poenget er da å huske at innstillingene er satt manuelt til neste gang skjermen settes på. Jeg foretrekker også å bruke opsjonen hav/havn/manuelt i posisjonen manuell. Dermed har jeg bedre kontroll over sjøekko nær båten og på noe større avstand.

 

Dersom jeg utelukkende bruker radaren til plotting av andre båter - eksempelvis på solrik sommerdag - bruker jeg som regel bare auto-funksjonene.

 

Men....

radaren er et vidunderlig navigasjonsinstrument jeg opplever at jeg aldri kjenner godt nok, så jeg jobber med denne på hver tur og opplever stadig nye spennende forhold....

Link to post

Det med overlay er selfølgelig en vane, og det er ingen tvil om at bildet blir bedre på separat skjerm. Men er det noe man er usikker på, er man kun et tastetrykk fra ren radarskjerm.

For å bli godt kjent med systemet, har jeg kjørt mye også i klarvær med radaren innkoblet og gain justert slik at bildet ikke blir for rotete.

Da har jeg justert slik at jeg kan se en liten robåt el. men unngår å få opp signal på bølger.

 

Monterer samme system i nybåten, men denne gangen E serien for kommunikasjon også til fly

Redigert av bwh (see edit history)

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post

Olpi nevner i innlegg #14 at det burde være skruknotter på manuell innstilling av gain-funksjonene på radar.

 

Jeg vet ikke hvilket merke du har Olpi, men på Raymarine E-serien velges gain og underfunksjoner med trykk-knapper, og etter at manuelle innstillinger er valgt, foretas selve innstillingen med skruknapp. Innstilt verdi vises på visuell-analog skala samt med angitt prosentandel.

Det kan bli endel innstillinger, men med endel trening synes jeg å få bedre innblikk i hvorledes radarbildet for forskjellige avstander påvirkes av de forskjellige innstillingene.

 

Jeg bruker alltid radaren med 2/3 offset for å få stort bilde foran båten.

 

Så langt har jeg ikke fått særlig nytte av Fast Time Constant (FTC) innstillinger, så denne lar jeg hovedsakelig stå i automatisk funksjon. Jeg har forstått at FTC bør brukes aktivt sammen med RAIN-funksjonen for å få det beste radarbildet under lavtrykkforhold med større regnskyer.

Link to post

Har Raymarine SL72. Jeg forstår jo godt at de bygger dagens displayer opp med trykkknapper istedet for pot.meter. De fleste brukeer av radar i lystbåt vil nok aldri (desverre) endre på gain-, AC-innstillinger i det hel tatt. De vil stå i Auto. Som deg liker imidlertid jeg å skru på kontrollene og optimalisere bildet avhengig av bl.a. værforholdene.

 

FTC brukes helt riktig ved mye regn. Det kan være en diffrensiator som reagerer raskt (fast time constant) og setter nivået til clutter nivået og undertrykker det.

 

Skjønner du er interessert. En radar kan virke veldig enkel i oppbyggning, men den er egentlig ganske så avansert. Det blir ikke som f.eks en radio. Tenk deg bare det faktum at du pøser ut en masse pulser med høy effekt. Disse treffer objekter og reflekteres tilbake. Når de kommer tilbake vi de ha veldig forskjellig styrke bl.a. avheggig av avstanden til objektet. Mottakeren må da ha en funksjon som gjør at ekkoene får omtrent samme nivå/styrke før de går videre og de slutt å bli presentert på skjermen. Støy fra sjø (sjøekko) bør dempes. Støy fra regn skal dempes. Har man en småbåtradar så er det som regel en 3cm radar. Dvs at den sender med ca 9 GHz frekvens. I regnvær vil en radar med lavere sendefrekvens være bedre da den vil reflektere mindre av regnet. Radarer som vi bruker sender også med linjær polarisering. Sirkulær polarisering ville gitt bedre forhold i regnvær da ekko fra regn ville blitt reversert og dempet i antennen, men ekko fra f.eks en båt ville hatt både CW og CCW rotasjon. Bare den reverserte ville blitt dempet.

Mye å forholde seg til ..... .

 

 

Det man med fordel bør kunne er det helt grunnleggende om radarteori. Kan man det så er det enklere å forstå hva som skjer når man skrur på kontrollene. Man forstår også bedre å lese radarbildet. Når det er sagt er det kun trening i å lese radarbildet som gjør deg til en god opertør, mye trening. Stå på!

 

:cheers:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...