Jump to content

Vannutskiller - hvordan funker denne

Onkel Donald

Recommended Posts

Hallo,,,,

Etter sist jeg var på service på båten, så skiftet de bla. vannutskiller, makan til det som vist på bilde. (Delphi 296) Jeg har en bensinmotor.

Jeg lurer litt på hvordan vannutskilleren fungerer. Antar man bruker tappeskruen som sitter i bunn av glasset.

Rett før utskilleren så er det en kran for å åpne og stenge bensintilførselen før den kommer til filteret. Jeg prøvde å løsne tappeskruen under, men da begynte det å komme bensin ut og jeg skrudde igjen.

Hva er fremgangsmåten for å tappe vann fra utskilleren? Hvordan kan man se at det er kommet vann i glasset? Glasset ser veldig tykt/ugjennomtrengelig ut...

O.Donald

filter.JPG

Vannet samler seg i bunnen av glasset og det er veldig lett å se, selv om glasset som du sier er tykt.

Vær klar over at dersom den er montert med inn/ut slanger ifølge pilene på toppen så går bensinen gjennom filteret før den havner i glasset.

Mao kan filteret bli fullt av forurensinger uten at noe synes i glasset.

Ved å snu strømmen vil grumset samle seg i glasset istedet for i filteret. Og kan tappes ut med skruen i bunnen sammen med evnt. vann.

Høres rart ut, men det er faktsik sant.

Da er det bare å bytte filteret en gang i året... :wink:

Og ha et ekstra liggende i båten. Kjekt å ha dersom det kommer masse grums i filteret mens du er på tur.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...