Larspo Startet 11.September.2006 Del på Facebook Startet 11.September.2006 Jeg er en av de få som allerede har tatt opp båten for høsten. Har akkurat gitt den et strøk med polish, men halvparten av kanna ligger igjen i fenderlista. Er det noen som har et lurt triks å få dette fjernet? Sikkert noen som har prøvd både sitron, appelsin, banan og skovoks så derfor hører jeg på dere isteden for å prøve alt selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Bremseveske til bil er anbefalt av flere tidligere. Har ikke selv prøvd det, men viktig å vaske av med en gang etterpå! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Slagskibet Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Ikke bruk skokrem En kamerat brukte det og jeg vil aldri tilgi ham for det mølet han stelte istand med grisete fendere og skuteside. Bremsevæske er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Jeg brukte slik svart "bumperpolish" som man får kjøpt til å smøre på støtfangere, speil, dekk mm på bilen. De hvite og sjoldete flekkene etter poleringen forsvant og fenderlisten ble fin og svart. Det er vel 3 mnd. siden og den er like fin ennå. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Vask med Aceton og gå over med Hempels Aluguard etterpå. funker veldig bra! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Astor Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Jeg brukte slik svart "bumperpolish" som man får kjøpt til å smøre på støtfangere, speil, dekk mm på bilen. De hvite og sjoldete flekkene etter poleringen forsvant og fenderlisten ble fin og svart. Det er vel 3 mnd. siden og den er like fin ennå. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
windyfan Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Jeg brukte Owatrol Polytrol på båten min og det funket veldig bra. Stoffet er også ypperlig til å freshe opp farge på eksempelvis dekk/dollbord som er falmet av sollyset Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 12.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2006 Av og til er jeg litt forundret over alt som blir prøvd på forskjellige ting. Bremseveske hadde vel kanskje ikke vært det siste jeg prøvde, men kommet på en god nest sisteplass etter bananen. Skal i hvertfall gjøre et forsøk med både bremseveske, bumperpolish og kansje aceton også. Mens denne tråden er aktiv kunne det også vært interessant å hørt hva folk eg. har prøvd på fendelista men som ikke fungerte så bra...som eks. skokrem Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 (redigert) ...Bremseveske hadde vel kanskje ikke vært det siste jeg prøvde, men kommet på en god nest sisteplass etter bananen....Mens denne tråden er aktiv kunne det også vært interessant å hørt hva folk eg. har prøvd på fendelista... Jeg er nok en av de som kan ha tipset på bremseveske tidligere (ref. Mouches innlegg). Har brukt det selv, og fikk idéen fra artikkel i Båtmagasinet for 10-15 år tilbake. Funker helt greit for å freshe opp glansen - ser fin og blank ut etterpå. Men husk (som skrevet) å tørke av før det er for sent, i motsatt fall blir det seigt og klissete. Når dette er sagt - jeg har ikke prøvd andre simsalabim-stoffer. Så om det er bedre eller dårligere enn slike, eller mer/mindre holdbart, vet jeg ikke. MEN(!) min erfaring dreier seg om å få den blank og fresh. I første innlegg spør Larspo om råd for å fjerne polish. Akkurat til det formålet har jeg ingen erfaring å dele. Ronald. Redigert 12.September.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Jeg brukte Owatrol Polytrol på båten min Polytrol er et "vidunderstoff". Har brukt det på fenderlist, luftinntak og andre gummi/plastdetaljer som skal være blanke. Bruker det med like godt resultat på bilen også. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Nibba Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Jeg har hvit fenderlist går over med Hugo får da vekk all skitt fra bildekk mm. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Bremseveske hadde vel kanskje ikke vært det siste jeg prøvde, men kommet på en god nest sisteplass etter bananen. Jeg tror jeg kan garantere at bremsevæsken gir et bedre resultat enn banan . Banan ble tidligere brukt på dårlige gearkasser før salg for å dempe ulyder. Kjennes raskt igjen på lukten når man skrur ut oljepluggen . Bremsevæske derimot har faktisk mange gode egenskaper, så merkelig det enn høres ut! Den er ikke ideel å få på huden, så bruk gummihansker dog. Jeg benytter kun bremsevæske på skitne fendere, og der er det faktisk det mest effektive middelet jeg har funnet! Blir som nye! Husk bare å vaske godt med zalo og vann etterpå. På fenderlisten har jeg aldri prøvd med bremsevæske, men den fungerer sikkert fint der også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Hvis fenderlisten ikke er matt/oksydert er vel det beste å vaske bort polish'en med såpe og vann. Ellers har Biltema noe de kaller for Sort Vinyl som fungerer bra til å få liv i gamle fenderlister. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2006 Prøvde med bremseveske i dag og det var jammen effektivt. Fikk endelig ren et par andre gummilister som jeg ikke trodde var mulig å redde (ble som nye, helt kritt hvite). Prøvde først den til biltema, men fikk ikke noe fart i den. Prøvde så en fra Texaco og den var faktisk mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Girolje har også fungert bra. Tror det var automat girolje nabo båten min brukte i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Etter å ha lest om alle forskjellige måter å rense fenderlista fant jeg ut at det må da være noe som er beregnet på a rense gummi istedenfor å fylle opp f.eks bremsesystemet.Visste er det det,jeg hadde da en sprayboks med Dekkrens stående.Turtel Vax står det på den.Prøvde den på fenderlist a idag.Kjempebra !!!!!! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 16.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2006 Dekkrens skal jeg prøve, med bremseveske så må jeg "jobbe" litt med lista for å på den ren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.