Jump to content

Hvordan lære å utføre plast / glassfiber reparasjoner

Oystein Ny

Recommended Posts

Noen som vet om det finnes kurs i å gjøre plast / glassfiber rep. ?

Eller må man bare følge bruksannvisningen og skaffe seg erfaring på egen hånd.

Hvor vanskelig er dette ?

Har kjøpt en Sandvik 25 AC som jeg skal tette 2 skrog gjennomføringer etter et gammelt toalett som ikke er der lenger, altså under vannlinje.

Skal også fikse på noen skader og sprekker i overbygget etterhvert.

Dette tror jeg nok du kan gjøre med epoksy. Se på siden til west system www.westsystem.no så tror jeg du finner ut av det du trenger å vite

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Enig med Jonkare når det gjelder epoxy. Du kan jo legge ut en tråd her på BP med konkrete spørsmål, så får du gjerne et komplett kurs. Selv bygde jeg opp deler av kjølen på en jolle for noen år siden. Det var veldig lærerikt, den erfaringen gjør at jeg nå kan konsentrere meg mer om å gjøre pent arbeid. Apropos epoxy: brukte et produkt fra west-system for noen år siden til å reparere store sprekker i et overbygg. Det var en type pulver som jeg blandet i flytende epoxy til jeg fikk den ønskede konsistensen. Det ble greit å arbeide med, og resultatet ble sterk og varig, og utrolig slitsomt å slipe ned etterpå..

Takker, har lest og dette ser ikke vanskelig ut.

De under vannlinjen er nok grei skuring men det er når jeg skal begynne med overbygget jeg er spent på hvor pent man kan få det.

Hadde en seilbåt som fikk et svært tre over seg med dertil skader på overbygget, den var til repp hos bærum plastservice og etterpå var det nesten umulig å se at det hadde vært en skade der.

Det hadde vært supert å fått til et slikt resultat selv.

Kommer gjerne innom power :smiley: sender deg en IM.

Har nå bestemt meg for å gå for West System sin epoxy behandling av hele bunn.

Pris ca 6500.- for 4 lag.

Jeg kommer til å ha båten i boblehavn fra neste år av og da er det greit at jeg vet at bunn er bra.

Nå sitter det en rød/brun primer under bunnstoffet som west system mente kunne være en primer som egentlig er beregnet på trebåt og er ikke vanntett.

Det som er no herk er at alt gammelt må bort.

Har skrapt ned nå og det gikk fort og greit så nå begynner pussinga med sandpapir, skal prøve å våtslipe for hånd med 100 papir.

West mente at maskin sliping gikk lettere men da må man vel tørrpusse ? har ikke lyst å forpeste meg og miljøet med denne giften.

Du bør tenke deg om før du legger 4 lag med epoxy under vannlinja , den er ikke helt enkel og slipen ned .

Men hvis du skal legge epoxy under hele båten så må den være 100 % fri for bundstoff slik att du er sikker på epoxy sitter godt.

Til info så må du prime med antipest før du kan legge på bundstoff igjen og da blir vel dette litt smør på flesk da antipesten også er vanntett .

Overflaten bør være litt grov slik att du får god heft til epoxyn , selv så slipte jeg min båt meg 60 tørt og maskin undert.

Du bør tenke deg om før du legger 4 lag med epoxy under vannlinja , den er ikke helt enkel og slipen ned .

Den skal ikke slipes ned igjen på 20-30 år sier West system.

Til info så må du prime med antipest før du kan legge på bundstoff igjen og da blir vel dette litt smør på flesk da antipesten også er vanntett .

Nix, dette trengs ikke ifølge West system.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...