Fyken Startet 12.September.2006 Link til dette innlegget Startet 12.September.2006 (redigert) Min tilårskomne KB-snekke på 22 fot har overlevd originalmotoren sin. Volvoen med saltvannskjøling er rett og slett kaputt. Etter nøye overveielser har jeg kommet til at det er for galt å selge båten. Den er rett og slett helt strøken, etter 33 års omsorgsfull behandling og passer meg helt utmerket, og har minst 33 nye år foran seg på sjøen. Men trenger altså en ny motor. Jeg har veldig lyst på en Yanmar, men aner ikke hva det vil koste, og her i Kristiansand er det ikke akkurat flust med leverandører, og jeg er redd jeg vil bli blåst på prisen. Så hva må jeg forvente å betale for en ny motor, uten montering? Alternative forslag til Yanmar, som jo er kjent for å være ganske dyre, mottas med takk. Redigert 12.September.2006 av Fyken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Nanni. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 joda, japanske Kubotamotorer er bra de..... bare Nanni mariniseringen er like god......... Sitér dette innlegget Link to post
Fyken Svart 12.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Hvordan er denne i forhold til Yanmaren? Jeg har ikke så veldig peiling, men 21 HK burde jo holde. Jeg er mest opptatt av støy og vedlikeholdsutgifter. Er det lett å skaffe deler f.eks.? Sitér dette innlegget Link to post
mekkaren Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Hei. Lister Petter, eller lombardini bør du ta med i vurderingen din. Forhandler er Sabb motor i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Av støymessige årsaker bør du satse på en motor med 3 sylindre eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Er det lett å skaffe deler f.eks.? Service og tilgang på deler skal du i alle fall ikke bekymre deg for. Det er Nogva Motorfabrikk som står for importen. De importerer også John Deere og Scania marinemotorer. Nanni er digre ute i Europa. Mange franske og italienske verft bruker Nanni. De bruker "råvarer" fra Kubota, Toyota, Daewoo og MAN. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Lages det SABB M enda? dvs med Mitshubishi som basismotor. Mener å huske de hadde en fin 3-sylindret motor på rundt 30hk. Har ikke hørt noe negativt om Nogva/Nanni sin marinisering. Noen her med kjennskap til Solè diesel da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Solé driver også med marinisering. Motorer opp til 65 hk. kommer fra Mitsubishi. Resten er Nissan og VM. Vetus smådiesler er vel også Mitsubishi. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 jeg ville vurdert en mindre motor enn 21 hester til den lille snekka di. Jeg har 21 hesteren i en 30 foter, og den sprenger skrogfarten på litt under halvt pådrag. Husk at gangen til en flett moderne tosylindret motor, ikke kan sammenlignes med et gammalt VP eller Yanmar steinknuserverk. Jeg valgte 3 syl / 21 hp nettopp på grunn av støy / vibrasjoner, i dag ville jeg trolig valgt mindre. En jeg kjenner satte 16hk VETUS i maken til båten min, og er minst like fornøyd som meg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
svaberget Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Jeg har hatt, og har VP diesel. Greie maskiner hvor det er lett å få deler - originale eller kopier. Prismessig er det sikkert mye å utsette på delepriser, men generelt sett er det motorer som de fleste har peiling på og som er gode maskiner. Men på Trebåtfestivalen i sommer så jeg en liten gul sak, 3 sylindret. Morsom og sikkert stillegående sak - husker ikke hva den het, men spør Risør Trebåtbyggeri - de hadde den utstilt. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 12.September.2006 Link til dette innlegget Svart 12.September.2006 Marna.. Det er sjektemotor det. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Fyken Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Men Marna er vel bensin? Jeg vil gjerne har diesel, ikke bare fordi det er billigere drivstoff, men mest pga sikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Marna disel kan man få tak i. Men jeg aner desverre ikke om man kan få de nye Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Der er mange leverandører av små motorer. Beta Marine, basert på Kubota motorstamme ( samme som Nanni), Hydrapower i Stavanger. VP har mange flotte småmotorer, Perkins lager motorstammen til VP`s småmotorer. Yanmar har flere, Nanni som nevnt tidligere, Vetus har en serie basert på Mitsubishi,Sabb M serie er basert på Iveco, Buch er også et alternativ. Hadde det vært mitt valg så ville jeg sett på lokal forhandler og prisen selvfølgelig. Hva du får av oppfølging fra leverandør etter at motoren er kommet i drift betyr mye. Alle disse motorene er i utgangspunktet kvalitetsmotorer. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hva med en 15 hk Yanmar slitesterke motorer lett deletilgang,hyggelige og meget bejelplige hos importøren. Har vært i kontakt med Yanmar Norge noen ganger er kjempe fornøyd med servicen selv om de ikke selger til private. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 jeg ville vurdert en mindre motor enn 21 hester til den lille snekka di. Jeg har 21 hesteren i en 30 foter, og den sprenger skrogfarten på litt under halvt pådrag. Hadde på første halvdel av 90 tallet en KB22 med en 3 sylindret Volvo Penta på ca 50 hk. Det var i overkant spennende, men den raskeste KB snekka i fjorden....... Båten ble forøvrig solgt til en kar i Førde (eller var det Florø)... Geir Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hei Fyken: Svigerfar har en sjømann 22 med en Yanmar ysb12g,det virker som det er en ok motorisering i den båten.Din KB er samme båt type,men jeg tror jeg ville gått for en 15 eller 20hk da har en litt krefter og gå på i tøff sjø. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hva med en sånn Ding Dong ? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hei, jeg ville valgt en Sabb-Iveco. Egentlig rein Lombardini motor men Iveco leverer under eget navn. Sabb står som kjent for levering av Iveco under navnet Sabb-Iveco. Veldig nette og greie motorer, bra prisnivå, og upåklaglig support og service fra Sabb motor. De karene der lever og ånder for de de holder på med, og har gjort det i en manns-alder. Vurder f. eks denne. Har selv den 4 sylindrede 60Hk motoren i samme serie og er veldig fornøyd. Ikke minst med beskjedne fysiske mål og stille gange. At servicepunkter er lett tilgjengelig er heller ingen dum ting. (Motorer bygd på landbruksmaskiner har oftest oljefilteret nederst i fremkant fordi skifte foregår nedenfra. Dette er IKKE særlig hensiktsmessig i mange båter - kanskje bortsett fra seilere med adkomst til motoren fra salongen.) Sitér dette innlegget Oso Link to post
Belgarath Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Men Marna er vel bensin? Jeg vil gjerne har diesel, ikke bare fordi det er billigere drivstoff, men mest pga sikkerheten. Ser ikke det som noe problem med god tank, koblinger og slanger. Ikke er bensinforbruket sånn at det har mye å si heller. Jeg fyller en kanne på Jet, da er bensinen billigere enn dieselen er på marinepumper i sesongen.. (Kloss på iallefall) Det som er tingen for min del er lyden. Mye finere lyd i en tosylindra sideventiler enn en marinisert industrimotor.. http://marna.no/t12.htm Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
slettet Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 hysj, må ikke nevne ordentlige båtmotorer og drivstoff på dette forum. may "bacfire". Sitér dette innlegget Link to post
Fyken Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Hepp. Gammel tråd dette her, men nå har jeg omsider fått ny motor på plass, og ville bare takke for innspillene jeg fikk for et år siden. Det ble en råflott løsning, i spleiselag med svigerfar og to svogre. En splitter ny Yanmar 3YM30, som er en tresylindret firetakts og ferskvannskjølt herlighet på 28 dieselgamp. Det virker som en fantastisk bra match med båten etter kun fire timers kjøring til nå (fikk båten forleden og har ikke rukket å kose meg mer med den ennå). 28 hester høres mye ut i en så liten snekke, men KB-snekka er litt flatere i bunnen enn de fleste båter av denne typen, og graver seg ikke så mye ned når en gir litt pådrag på gassen. Har ikke målt farten, men den går ca dobbelt så fort som med den gamle motoren, jeg vil tippe omtrent ni - ti knop. Hele herligheten kom på drøyt hundre tusen. Motoren koster 69 700,- og installasjon inkludert nytt eksosopplegg på på 33 000,- hos Andøya Maritime Senter i Kristiansand, som etter en anbudsrunde lå 7000 under de andre aktørene her i byen. Arbeidet er praktfullt utført, og vi er 100% fornøyde, og kommer garantert til å bruke dem igjen ved senere anledninger. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Da må jeg gratulere med motor håper du får mange fine timer på sjøen. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.