Jump to content

Noen som vet hva "Benzoline" er?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Har en gammel blåselampe (se bildet under) som det hadde vært artig å prøve en gang. Nå står den til pynt på "gutte/datarommet" med fastirret pumpe og regulator.

Men hvilket drivstoff skal jeg bruke? Det står: "For Benzoline" på den. Mener å huske at min salige far brukte bensin(!) på den en gang han skulle svi av et vepsebol på et gjerde. PS. vebsebolet forsvant og det gjorde et par meter av gjerdet også!

Har sjekket litt diverse steder, og på engelsk er Benzoline det samme som Benzole og Amarine. Oversetter jeg Benzole til Norsk, får jeg: Benzen og også Bensol.

Dermed er jeg like langt! Noen som vet noe mer? Brenneren er forresten en original "Max Sievert Stockholm"

Lars H.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg hadde en blåselampe som så forbausende lik den du har.  Jeg brukte den for å forvarme en 5-9 Sabb semidiesel (fra 1954).  Blåselampen gikk på parafin og jeg brukte en twist-dott (er "twist" den riktige tekniske termen?) dyppet i rödsprit for forvarming av lampen.  Twisten rullet jeg rundt halsen på toppen av tanken og tente på.  Alt-i-alt ble det tre-stegs oppvarming för jeg kunne sveive igang jernklumpen.

Kåre

........ Mener å huske at min salige far brukte bensin(!) på den en gang han skulle svi av et vepsebol på et gjerde. PS. vebsebolet forsvant og det gjorde et par meter av gjerdet også!

Hei Lars H.!

Stilig blåselampe, MEN å bruke bensin høres litt vel drastisk ut. :smiley:  Går ut i fra at man skal pumpe opp trykk i lampa - er ikke det en pumpehendel på toppen av håndtaket? - før man kan bruke den.  :blush:  Systemet minner meg litt om Optimusen (parafin), men der har du jo forvarming....

Tør ikke tenke på hva som kan skje, med bensindamp under trykk og åpen flamme!!! :blush:

Håper du finne ut hva som skal ned i lampa, før du begynner å eksperimentere...... :nono:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Gratulerer!

Det du har funnet tak i er en ekte gammeldags "fyrlampe" som vi kalte dem för i tiden, eller ogsaa "blaaselampe".

Jeg kan jo forsöke aa gi en slags bruksanvisning:

Du fyller vanlig parafin paa selve hovedbeholderen, og venter med aa stenge parafinbeholderen helt av.

Saa finner du frem rödspriten for aa varme selve brenneren. Jeg kan ikke helt se av bildet om du har en liten beholder for rödspriten, eller om du bare skal bruke en fuktet tvistdott som nevnt ovenfor.

Like för spriten er utbrent skal brenneren väre varm nok. Da skal du kunne stenge parafinbeholderen og pumpe opp trykket med pumpen i haandtaket. Da faar du en tynn fin parafinstraale ut brenneren  -  allerede forvarmet  -  og antennes av restflammen fra rödspriten.

Det er god mulig at brenneren ikke er helt aapen hvis lampen har värt lenge ute av bruk. Da trenger du en gammeldag "rensenaal" for primuser for aa faa den ren, slik at du faar frem den tynne fine straalen som skal brenne......

Lykke til med eksperimenteringen  -  men ta de förste forsöken i friluft ;-))

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tør ikke tenke på hva som kan skje, med bensindamp under trykk og åpen flamme!!! :blush:

Håper du finne ut hva som skal ned i lampa, før du begynner å eksperimentere...... :nono:

Jada, jeg skal være forsiktig. Når jeg tenker meg om aner jeg ikke hva far brukte den gang han brant opp vepsene og gjerdet, jeg var vel 8 år den gang og det er 52 år siden, nesten. Og det demrer at han forsøkte å fyre den opp 10 - 15 år senere, og da brukte han bensin. Men nå husker jeg at det var heller misslykket, flammene bare slo opp, mer som en flammekaster enn en blåselampe. Han fikk imidlertid skrudd den av før noe alvorlig hendte.

Regner med at parafin skulle gå bra med forvarming fra en tvistdott med rødsprit. Prinsippet er jo som en vanlig primus.

Husker også at da jeg gikk i speideren og brukte primus, brukte vi white spirit i stedet for parafin. Det sotet langt mindre under kjelene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Brukte dere white sprit på primus ????

På slutten av 50 og begynnelsen av 60 tallet hadde faderen campingdilla. Hele sommeren fartet vi rundt med et kjempetelt og en  masse utstyr. Pakking av bilen for å få plass til alt sammen var en vitenskap. Blandt utstyret var det også to primuser, og de gikk på rødsprit.

Når de skulle fyres opp, måtte de forvarmes med noe lurium som far hadde på en liten boks, og som vi gutta måtte holde oss langt unna fordi det vistnok var veldig giftig (så slik ut også)

Det var et slags kremaktig stoff med  en sterk blåaktiktig farge. Aner ikke hva det het.

Takk til deg Poseidon også.

Joda det er en liten ring til å feste tvistdotten i. Skal når jeg får "ånden" forsøke å skru den forsiktig fra hverandre. Regulatorhåndtaket sitter helt fast. Dessuten er stempelet (i lær?) helt stivt, får bløte det opp. Trodde egentlig dette var litt "off topics", men slike blåselamper har dydeligvis vært brukt i forbindelse med båtmotorer. Har litt sans for slike gamle ting. Det var litt stil da, se bare på teksten på bildet under.

Lars H.

Bilde

Blandt utstyret var det også to primuser, og de gikk på rødsprit.

Når de skulle fyres opp, måtte de forvarmes med noe lurium som far hadde på en liten boks, og som vi gutta måtte holde oss langt unna fordi det vistnok var veldig giftig (så slik ut også)

Det var et slags kremaktig stoff med  en sterk blåaktiktig farge. Aner ikke hva det het.

Er du sikker på det med rødspriten? Husker du ikke feil slik gjer gjorde med bensinen? En primus er jo samme prinsippet som et Optimus kokeapparat og også som blåselampen min? Joda, husker den "farlige" pastaen. Selv brukte vi heller noen små gråhvite briketter eller vi heldte rødsprit på brennerskålen til forvarming. Har en original eske med briketter oppi en  eske med en gammeldags primus. Var nettopp i boden for å hente det for å ta et bilde, men sakene ligger i båten som reserve når Wallas kokeapparatet svikter. Og det gjorde det i helgen, glødetråden som jeg satte inn for 14 dager siden sviktet. Men den var brukt, så da så. Noe fandenskap skal det være på alle båtturer. Men da brukte jeg gass, har et sånn lite gassapparat som bruker de små "blå boksene"

Lars H.

Lars:

Kanskje rørdspriten var en del av forvarmingen sammen med eller som et alternativ til den giftige blå greia? Mulig jeg husker feil, men rødsprit var hvertfall en del av utstyret. Spørs nok om det ikk var parafin på selve primusen. Har en gammel gul 10 liters plastkanne fra den tiden som jeg bruker å ha gammel olje på, og den står det skrevet parafin med svære bokstaver på.

Må jo være en grunn til at vi dro rundt på en 10 liters kanne med parafin.

Husker det lukta for j.. når maten skulle lages og teltet måtte være lukket pga regn o.l.

Dette var en stilig sak du har der Lars H.

Fyrlampe var fast "inventar" til semidiesler før disse begynte få elektrisk glødeplugg på 50 tallet. Det var en plugg som var skrudd inni toppen som fyrlampa varma opp. Semidieslene har forliten komperasjonstemperatur når den er kald til å antenne solaren som var det drivstoffet som på dei tider vanligvis ble benytta

Før semidieselen var det glødehovedmotoren, der ble også fyrlampa nytta til å varme "kula"

for å få start på den. Så fyrlampa har vore brukt i lange tider båe til motorer og andre plasser der det har vert behov for varme. No er det vel ikkje så ofte dei dukker opp.

Så der har du et klenodium.

Eg meiner å huske at det var en twistdott dyppet i parafin som ble benyttet til forvarming, og at det på fyrlampa var det parafin som ble brukt

Hei.

Jeg har mye annet "rart" også, hva med morsenøkkelen nedenfor Jan? Driver ikke du og samler på gammelt radioutstyr til Posseidon? Men det har vel ikke vært brukt telegrafi ombord, og nøkkelen er heller gammel, - den er laget hos N. Jacobsen i Kristiania! Men min far brukte den da han holdt oppfriskningskurs for telegrafister hjemme i kjelleren i Stavanger frem til 70-tallet. Og for å dokumentere kvaliteten på hva kandidatene morset, ble det skrevet med prikker og streker på en papirstrimmel, se opptrekksmaskinen på det nederste bildet.

Lars H.

Bilde

PS. Skulle visst tørket støv før jeg tok bildet!

Bilde

Det heter blåsprit og er en fast form for sprit som brukes til akkurat forvarming av primuser. I krigen er det også inventar i standard dagsrasjon og brukes til oppvarming av RSP (Raspa Sjøldaue Pakistanere, Rester av Sprengt Personell e.l. :lol:). Da settes fyr direkte i blikkboksen blåspriten befinner seg i og RSPboksen settes oppå (med litt avstand). Fungerer akkurat som rødsprit men er voksaktig i konsistens.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei.

Jeg har mye annet "rart" også, hva med morsenøkkelen nedenfor Jan? Driver ikke du og samler på gammelt radioutstyr til Posseidon? Men det har vel ikke vært brukt telegrafi ombord, og nøkkelen er heller gammel, - den er laget hos N. Jacobsen i Kristiania! Men min far brukte den da han holdt oppfriskningskurs for telegrafister hjemme i kjelleren i Stavanger frem til 70-tallet. Og for å dokumentere kvaliteten på hva kandidatene morset, ble det skrevet med prikker og streker på en papirstrimmel, se opptrekksmaskinen på det nederste bildet.

Lars H.

Bilde

PS. Skulle visst tørket støv før jeg tok bildet!

Bilde

Hei igjen Lars,

Ja dette var gedigne greier!

Naar det gjelder morsenökkel saa har jeg faktisk en nöyaktig samme sorten selv! Jeg fikk den for snart 40 aar siden av en onkel som begynte sin karriere som omreisende telegrafist for Telegrafverket, den gangen de laget oppslag med värmeldinger paa telegrafstasjonene i alle fiskevär....

Jeg har ogsaa en nökkel som jeg fikk av min far  -  som ogsaa var telegrafist i en periode  -  det er en gammel tysk Junker, som jeg ogsaa har tatt vel vare paa. Begge nöklene har jeg selv brukt flittig i mine aar som aktiv radioamatör.

Naar det gjelder strimmelskriveren saa har jeg sett, og engang reparert en av samme sorten  -  men dessverre er jeg ikke eier av en slik ;-((

- - -

Men, men, Lars, selv om dette er hyggelig mimring, saa er det vel "far off topic" for de fleste paa baatplassen, saa vi bör kanskje ikke strekke taalmodighetene deres for langt....

mvh

Poseidon

PS

Hvis noen reagerer paa merkverdige ä'er ö'er og aa'er, saa kommer det av at jeg er i Österrike og sitter paa et tastatur uten "ordentlige" norske bokstaver...

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei!

Hjemme hos oss kaller vi det toerrsprit. Ungene (og jeg) brukte det til fyring av en liten dampmaskinen for drift av lego vindmoeller og lignende prosjekter som for veggimellom hver gang farta ble for stor. Har fortsatt en del bokser staaende. Kjekt aa ha.

mvh Sigurd

Dette er et produkt som er vanskelig å oppdrive i dag for oss dødelige. Sjekket litt i min gode gamle Hellsten og Mørstedt energi og kjemtieknikk tabell fra ingeniørhøgskolen. Benzen er C6H6 og har en brennverdi på40.3MJ/kg dette er høyere enn Metanol med 19,8 og Etanol med 27,1 (Etanol skal ikke brennes, men nytes :cheers:, vel man kan nok brenne litt for å oppgradere volumprosenten litt :cryin:). Heptan, Oktan og bensin har alle enn brennverdi på rundt 44MJ/kg. Molekylvekten på bensen er også tyngre enn for Metanol og Etanol, men lettere enn Heptan, Oktan og bensin. Det er flere Carbon atomer i Benzen (C6H6) enn i Etanol (C2H5OH) men like mange hydrogen atomer 6 stykker.. Hva koker dette ned til da mon tro  :headbang:.

Har du noe egenprodusert av Etanol med tilstrekkelig høy volumprosent liggende på lur etter denne sessongen (ca. 96%) så ville jeg prøvd dette produktet, selv om det egenlig er til "innvortes" bruk. (Min erfaring med dette produktet er at ikke alt egner seg like godt til innvortes bruk, og kan med fordel brennes)

Det under er sakset fra http://www.gassmagasinet.no/ENERGILEX/_B/B...ody_benzen.html

BENZEN; er en hydrokarbonforbindelse som finnes naturlig i råolje og er en viktig råvare for kjemisk industri. Benzen er kreftfremkallende, og raffinerier reduserer derfor innholdet av benzen i drivstoff som blir produsert.

BENZEN; eng. benzene, er et aromatisk hydrokarbon med kokepunkt 80°C (C6H6). Hovedbruksområdet for benzen er som løsningsmiddel og som råstoff i kjem|sk industri. Fremstilles på basis av petroleum, tidligere var det vanlig å fremstille benzen fra steinkulltjære.

Lykke til med testen... kan jo være fae..skapet tenner.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei, her er endå et bidrag til Benzoline saken.

Ved å bla opp i ordboka er Benzoline oversatt på norsk til Bensol.

I Kunnskapetsforlagets Fokus 99 står følgende om Bensol.

"Bensol er et eldre navn på Benzen" og videre"Benzen C6H6 fargeløs væske med karakteristisk  lukt (smeltepungt 5 gr.C kokepungt 80 gr.C) brenner i luft med sterk lysende og sotende flamme.Benzen er ikke løslig i vann, men er løslig i f.eks. eter, alkohol, og er selv et utmerket løsemiddel for de fleste organiske forbindelser.

Karbonatomene i molykylet utgjør en plan, regulær sekskant.

Dette karbonskjelettet danner utgangspunktet for en stor familie av organiske forbindelser som har fått fellesbetegnelsen aromatiske forbindelser" Sitat slutt.

Er det noen som er blitt noko klokere?

Steinar

Hei.

Takk for interessen fra alle. Får jeg løsnet på regulatoren osv. tenker jeg at jeg forsøker med parafin, lampeolje eller white spirit.

Sendte en mail med bilde til Sievert AB i Sverige, men der var det lite hjelp å få. Svaret jeg fikk var:

Hej Lars,

Produkten är över 60 år gammal, det finns ingen med full kännedom om dessa

apparater inom företaget längre. Som du kanske vet så arbetar Sievert endast

med gasol apparater sedan mitten på 50-talet. Förmodligen så fungerar din

blåslampa med bensin men vi kan ej garantera det.

Hälsningar

Carina Öhrström

Sievert AB

Tror neppe jeg følger rådet derfra.

Lars H.

Om du har digitalt videokamera Lars, så kunne det gjort seg med en liten videosnutt når du fyrer opp lampa :cryin:. De fleste nyere digitale fotoaparat har da også mulighet for å ta opp små filmsnutter.

Kommer jeg noen gang så langt, skal det så visst bli video, Canon Digital Ixus 400 kameraet mitt kan ta opp til 3 min lange sekvenser, med lyd! Så dersom eksperimentet ender med et "big bang"?

Lars H.

Kommer jeg noen gang så langt, skal det så visst bli video, Canon Digital Ixus 400 kameraet mitt kan ta opp til 3 min lange sekvenser, med lyd! Så dersom eksperimentet ender med et "big bang"?

Lars H.

.... så kan noen i ettertid se og høre hva som skjedde slik som her: :cryin:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...