Jump to content

Noen som vet hva "Benzoline" er?

Lars H.

Recommended Posts

Hei Lars!

Har et eller annet sted en lignende lampe stående etter min far. Denne brukte parafin som drivstoff. Til forvarming mener jeg å huske at det var en skålformet fordypning på toppen av tanken som ble fylt med rødsprit eller tørrsprit. Ved et tilfelle brukte han fille fuktet med parafin til forvarmig. Den kvelden luktet det parafinos i alle 8 leilighetene i oppgangen.  :confused: Lampa ble i senere år brukt til å støpe sinkanoder av uodde fasong.

Tror lampa opprinnelig var kjøpt for fjerning av gammel lakk og bunnstoff på trebåt, samt grunning av treski! Trolig lite egnet til å frese opp svoren på ribba!

Vedr. primus og drivstoff, så fortalte en kolega at han har brukt bensin på denne. Forvarming foregikk ved å legge hendene rundt beholderen. Det vesentlige var at det ikke måtte pumpes opp trykk på beholderen.  :nono: Denne metoden går jeg ikke god for!

Siden dette var gamle dagers varmepistol, hva med å forsøke et spørsmål på http://www.trabatsakuten.nu/  ?

Jens P

PS! Dette er et typisk leketøy til utendørs bruk!  :headbang:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Bruk parafin ("blankolje") på fyrlampa di du. Det gjorde jeg og andre gamle maskinister når glødehodet på motoren skulle varmes opp før start. Vi helte "dunder" - senere rødsprit - i skåla som lå under brenneren, for å varme opp fyrlampa. Heldigvis fikk vi hurtigfyring noe senere , og da gikk oppvarmingen raskere. Jeg har flere fyrlamper -og noen petromakser - i mine gjemmer.

Bruk for all del ikke bensin med mindre du er lei av livet!

Jada, jeg skal være forsiktig. Når jeg tenker meg om aner jeg ikke hva far brukte den gang han brant opp vepsene og gjerdet

Lars H.

Hei!

Faderen har tilsvarende lampe hjemme. Er ikke sikker paa om den er identisk, men skal sjekke naar jeg kommer hjem i midten/slutten av november. Jeg sendte ham en mail med forspoersel om drivstoff. Svaret finner du under, haaper de norske bokstavene kommer igjennom paa vettugt vis.

Foroevrig er faderen 83 aar og aktiv baatmann, seiler en 31 foter alene hele sommeren. Treffer dere paa en blaa B31 i Ytre Oslofjord med roed Drammen Seilforening vimpel under salingshornet er det ham. Tror det er den eneste blaastripa B31 i fjorden. Jeg proevde aa pense ham inn paa diskusjonssidene paa nettet ei tid tilbake men tror han fikk avsmak tvert etter at foerste treff var BM.

Han skriver som foelger:

Hei Sigurd !

Litt om loddelamper :  Loddelamper for bensin (som den vi har) er utstyrt med

dyse med nål. Nåla åpner stenger og renser dysa.

Opptenning : Steng dysa. Pump til fullt trykk pa beholderen. Legg en tørr

pussegarnsdott på plass under brenneren. Vri om styreskruen for nåla så dotten får en god dush med flytende bensin Steng dysa igjen, og tenn dotten med en fyrstikk.

La lampa bli god og varm (forvarming) Så åpnes dysa sakte og pent mens det er flamme på dotten. Bensinen fordamper, tenner og brenner med blå flamme.

Så var det parafinlampe: De typene jeg kjenner har dyse uten nål. Dysa kan altså

ikke stenges. Følgelig kan ikke ytelse reguleres v.h.a. dysa.Det foregår ved å forandre trykket i

beholderen, Pumpe-eller slippe et luft.

Opptenning: Steng luftesruen.Legg på en tørr pussegarnsdott. Gi et forsiktig pumpeslag. Nå spyler dysa parafin på dotten. Lukk opp lufteskruen når dotten er gjennomvåt.Tenn dotten med en fyrstikk,og la lampa bli god og varm. Steng så lufteskruen og pump forsiktig.Parafinen skal nå fordampe og tenne.

Dette var mye nostalgi, men det funket i gamle dager.

Hvis noe er uklart så send meg en mail, så skal vi nok finne ut av det.

Her er alt bra med hele slekta.Gubben rydder i Storås om dagen ,Med hue lavt,det

er elgjakt. Modern` hilser.

Ha det godt Sigurd, venter deg hjem,      Fadern`  

Ble du noe Klokere??

mvh Sigurd

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...