Jump to content

Plassering av portlights

NilsPils

Recommended Posts

Har fått følgende spørsmål fra båtbyggeren min:

"Etter å ha montert portlights i forpigg og toilett/stikkabin ser jeg at de sitter for nær hverandre, sett utenifra. Det ser ikke helt riktig ut fa et estetisk synspunkt. Det er vanskelig å flytte dem pga. innredningen. Eventuelt kan jeg fjerne portligths i toilett og stikkabin, da vi jo også har takluker i begge rom. Si hva du vil jeg skal gjøre."

Legger herved spørsmålet frem for baatplassens medlemmer til kommentar. Skal vi fjerne det bakerste vinduet eller bare la det være som det er?

351Small.jpg

353Small.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tror jeg ville valgt å beholde dem, det blir lett litt innestengt følelse med bare takluker. Tror ikke det vil bli penere med bare en på hver side. Tre på hver side derimot hadde gjort seg, men etter det jeg kan se så tillater ikke fasongen på overbygget dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

låt det vara som det er........ :smiley:

däremot om det var min båt, så skulle jag vänt skylightsen på overbygget så at du öppnar i

bakkant.......då kan du ha dom litt åpne utan o riksere o få in sjö ner du er ute o kjör.

på seilbåter åpner man alltid i bakkant...men motorbåtar kansje er annorlunda?!

(ikke den over föreplassen, men de två på 'dekk/overbygget')

S/Y Gunga Din

Takker for innlegg. Fruen har også befalt at det forblir som det er nå. Jeg er heller ikke uenig i det og synes det ser OK ut..

Derimot er det verdifullt at båtbyggeren din vier deg så stor omtanke.

Han er som før sagt litt gal på detaljer. Får lignende mail hele tiden, og setter pris på det. Dette er et unikt opplegg for den som vil ha en spesiell båt. Nå har jeg også inntrykk av at han vil godkjenne kundene også. Dersom du ikke er interessert i å diskutere detaljer og estetikk, så tror jeg han ville be deg finne en annen båtbygger.

låt det vara som det er........ :smiley:

däremot om det var min båt, så skulle jag vänt skylightsen på overbygget så at du öppnar i

bakkant.......då kan du ha dom litt åpne utan o riksere o få in sjö ner du er ute o kjör.

på seilbåter åpner man alltid i bakkant...men motorbåtar kansje er annorlunda?!

(ikke den over föreplassen, men de två på 'dekk/overbygget')

Dette skal jeg ta opp med Luigi. Det er antakelig enkelt å snu lukene (?). Det er også en luke over over forpiggen som åpner som du foreslår. Vet ikke hvorfor de andre er snudd slik.

Jeg jobber med formgivning til daglig, og kan ikke se noe galt ved portlightsplasseringen. Om jeg var deg ville jeg beholdt de der de er. Innbiller meg att retningen på skylightene kanskje har noe å gjøre med hvor båten er produsert hen? I subtropiske strøk ville jeg nok også ha foretrukket å ha dem vendt forover...

Takk for interessen så langt.

Båtbyggeren sier at skruene er symmetrisk plassert, så jeg kan snu lukene som jeg vil. Fordelen med åpning i forkant er at en får utkikk forover når en stikker hodet opp. Jeg lar det være som det er foreløpig.

Båtbyggeren sier at skruene er symmetrisk plassert, så jeg kan snu lukene som jeg vil.

Hvis du tror du kommer til å snu dem uansett, ville jeg absolutt bedt han om å gjøre det med en gang. Hvis sikaen/tec7/lurium har herdet skikkelig (uker, måneder med salt, sol og varme) kan det være en tøff jobb å få de løs. Så må begge flatene renses skikkelig. Ut fra hva du sier er ikke dette en båtbygger som gjør dårlige jobber. Da sitter lukene sikkert godt. Det at du kan bruke de gamle skruehullene er av mindre betydning. Få det gjort nå, mens han er i gang.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...