Stig Andresen Startet 12.September.2006 Del på Facebook Startet 12.September.2006 (redigert) fordi man kun kan ta ut 500 watt (f.eks. i Son).... Kan man da spørre de som bruker 2 om man kan få den ene, eller hva mener dere der ute ? Jeg betaler tross alt 100,- for å ligge der uten strøm..! Blir irritert på sånnt !! Redigert 12.September.2006 av Stig Andresen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Skulle bare mangle at du ikke kan spørre om det! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Jeg har en slik 50 meter kabelrull med 4 uttak på. Så om det er opptatt spør jeg pent om nabobåten kanskje kan tenke seg å koble seg på min trommel så får vi begge strøm. Ikke alltid havnevakten blir glad, men det funker som regel. Dette med landstrømkrigen er viktigste årsak til at jeg funderer på å sette agregat i båten 2 ledninger til 1 båt har jeg aldri sett eller tenkt var mulig. Jeg ville nok reagert negativt og spurt om de kanskje kunne klare seg med 1 så vi begge kunne få. Men ikke alle er like glade i å dele da. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Ja, det syns jeg du kan spørre om... - og hvis du skulle få en suspekt forklaring på behovet for 2 uttak eller enda verre; blankt nei - ville jeg tatt dette opp der jeg betalte avgiften for oppholdet.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Mouche Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Er det ikke bare å ha med et dobbelstøpsel og "smokk smokk" så er det problemet løst? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 2 ledninger til 1 båt har jeg aldri sett eller tenkt var mulig. Jeg ville nok reagert negativt og spurt om de kanskje kunne klare seg med 1 så vi begge kunne få. Men ikke alle er like glade i å dele da.Joda, det så jeg i sommer, til en Fairline Squadron som jeg skrittet opp til 22m og som var til salgs i Bohus Malmön i sverige. Pris ikke oppgitt, men norsk selger. For interesserte har jeg telefonnummeret som var oppgitt. Men her var det obs. ikke noe problem med ledige tilkoblinger langt ute i august: Men ellers mener jeg (egoistisk) at betaler jeg 30kr. for stømmen, vil jeg ikke at andre snyltere kommer og kobler seg inn på mitt uttak etter at havneavgift er betalt. Det har jeg opplevt litt for ofte. Eller at de kobler seg inn på ledig uttak etter at avgifter er betalt, og kobler seg fra et par timer før neste døgns avgift forfaller for så å koble seg på igjen. Hvordan havnekapteinen fakturerer strømmen når det er 5 - 10 som kobler seg sammen på samme uttaket som på bildet under, vet jeg ikke. Min værste historie var en gang vi lå på Lilla Kornön i Sverige en regnfull høstkveld. Der var det kun to uttak for støm, og vi og en danske hadde vært tidlig ute og plugget oss inn. Ut på kvelden gikk alarmen min (har laget meg en liten enkel alarm for bortfall av landstrøm), og jeg sjokket iland for å sjekke hva som var galt. Dermed fanbt jeg min kabel liggende på bakken, og en ny kabel fra en seilbåt (svensk) hvor det var full fart ombord tilkoblet. Jeg fant frem en fordeling for at begge kunne få strøm, men det hjalp selvfølgelig ikke. Strømforbruket i seilbåten med det meget lystelige laget hadde tatt sikringen. Og den var av den gamle porselenstypen og var i sikringsskapet i sjøboden 100m unna hvor kun havnekapteinen hadde nøkkel. Så det ble null lading den kvelden, kunne jo ikke vekke havnekapteinen tidlig på natten. For de som ikke har vært på Lilla Kornön (eller stora Kornön), kan det absolutt anbefales. Mange bilder fra stora Kornön i linken nedenfor. http://trudelutt.com/batbilder/sverige/fer...oen/kornoen.php Lars H. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Hansen Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Nå er det vel ikke lov å seriekoble skjøteledninger heller? Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Til deres info. så er det ikke lovlig i henhold til El Forskriftene å koble 2 eller flere båter til en kurs/sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 (redigert) Det er heller ikke særlig smart med seriekobling, med 2 i serie får hver 115volt, med 3 i serie får hver 77volt . . . . Men nå var jeg slem! Alle vet jo forskjellen på serie og parallellkobling. Men det står faktisk, i hvert fall mange steder på stolpene, i Sverige i hvert fall: "Kun en båt pr. uttak" For å ungå forskriftene (lure havnekapteinen) har jeg mange ganger sett en båt koble seg til landstrøm helt etter reglene. Men så kommer "kompisbåtene" med sine kable over rekken til den første båten og kopbler seg til der. Hva gjør en ikke for å spare 30 kroner!!! Lars H. Redigert 12.September.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 (redigert) Hadde jeg betalt for strøm i en havn og andre brukt flere kontakter så hadde jeg bare nappet ut den ene for jeg har krav på like mye strøm som han med 50 + foteren får da være måte på friheter de store kan ta seg . Redigert 12.September.2006 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bliss X Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Å bruke to uttak til en båt er ikke meningen, og heller ikke lovlig, men vær obs her. Hvis de to ledningene er parallelkoblet ombord i båten, og man napper ut den ene, vil ledningen som er nappet ut være strømførende. I slike situasjoner ville jeg tatt ut begge for å være sikker Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 En del USA-båter har to kretser/inntak for landstrøm. En som driver lading etc. og en som driver AC og den slags finurligheter ... Mange steder jeg har ferdedes har det vært trangt om strømmen og flere på ett uttak. Jeg har i grunnen ikke sett problemet med det ... på den tredje side så er det jo saltandes greit å ha aggregatet i bakhånd, slik at skipperen får sin nytraktete morgenkaffe. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
giver Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 (redigert) Hadde jeg betalt for strøm i en havn og andre brukt flere kontakter så hadde jeg bare nappet ut den ene for jeg har krav på like mye strøm som han med 50 + foteren får da være måte på friheter de store kan ta seg . Hei Han som tok min kontakt halvveis ut kl.8.00 en mandagmorgen når han skulle ha frokost i Stavern, hadde en seilbåt på ca. 30 fot. Frekkaser finnes i både store og små båter. Jeg tror det er en gjengs misoppfatning om at store båter bruker mer landstrøm enn små. Det er ikke lengden på båten som bruker strøm, men hva som er tilkoblet om bord. F.eks en "liten" båt uten varmer som drar i gang en vifteovn, en seilbåt som ikke har ladet under et par døgn under seilas. En lader drar ikke så helt lite strøm når batteriet er nesten helt utladet. mvh giver Redigert 12.September.2006 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Til deres info. så er det ikke lovlig i henhold til El Forskriftene å koble 2 eller flere båter til en kurs/sikring. Dette gjelder vel bare nyere anlegg som er bygget etter 2002? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Å bruke to uttak til en båt er ikke . . . . ikke lovlig[/quote) hvor har du det fra, Sverige eller Norge? de er vel neppe paallellkoblede, de går vel til hvert sine systemere ombord. I hvert fall, - sikringene på 10A holdt på båten jeg nevnte på Bohus Malmön. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Å bruke to uttak til en båt er ikke meningen, og heller ikke lovlig, men vær obs her. Hvis de to ledningene er parallelkoblet ombord i båten, og man napper ut den ene, vil ledningen som er nappet ut være strømførende. I slike situasjoner ville jeg tatt ut begge for å være sikker Det hadde vært helt sinnsyk idiotisk: de 2 kontaktene på land kunne henge på ulike faser. Skulle likt å se det fyrverkeri - nåja, det blir vel bare en sikring som ryker - når 2 ulike faser kobles sammen. Sitér dette innlegget Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Hehe mye kjekke svar her gitt! men det er nok sånn at skjøteledning på skjøteledning ikke er tillat i henhold til forskrifter. når det gjelder kurser kan man fint koble to tre båter på kursen, ikke noe normer som sier at dette ike er lov. Men så slutter det som er logisk!! i ca 50 % av båtene som tusler ute i fjorden har "elektriker Steen " vært og koblet det elektriske anlegget... Dvs to båter på samme kurs med elendige landstrømsannlegg , fort kan lukte litt svidd... Elektro Ingeniør\installatør Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Hvis de to ledningene er parallelkoblet ombord i båten, og man napper ut den ene, vil ledningen som er nappet ut være strømførende. Hva hvis du skulle slumpe til å sette det ene støpselet feil vei? Blir ren kortslutning det! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Det er mye rare koblinger å se rundt omkring, så det hadde ikke overrasket meg om noen også hadde paralellkoblet to inntak. At noen båter har to separate inntak var jeg ikke klar over - har aldri sett det før. Ellers deler jeg gjerne på strømmen, men forhører meg ført om hva slags opplegg og forbruk den andre båten har. Hvis det kun er snakk om lading- slik som hos meg, har jeg ingen betenkligheter. Det forutsetter selvsagt at den andre båten også har ledning fram til uttaket. Kobler aldri en annen båt inn på mitt anlegg i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 At noen båter har to separate inntak var jeg ikke klar over Det er vel en til kaffetrakteren og en til vaffeljernet, da............ Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Hehe mye kjekke svar her gitt!men det er nok sånn at skjøteledning på skjøteledning ikke er tillat i henhold til forskrifter. når det gjelder kurser kan man fint koble to tre båter på kursen, ikke noe normer som sier at dette ike er lov. Elektro Ingeniør\installatør For anlegg som er bygget etter 2002 er kravene i NEK 400-7-709 Marinaer: Hver stikkontakt skal individuelt være beskyttet av et overstrømsvern. (709.533). Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 For å ungå forskriftene (lure havnekapteinen) har jeg mange ganger sett en båt koble seg til landstrøm helt etter reglene. Men så kommer "kompisbåtene" med sine kable over rekken til den første båten og kopbler seg til der. Hva gjør en ikke for å spare 30 kroner!!! Lars H. Det gjør da jeg ganske ofte når jeg er på tur med et par andre "kompisbåter" Mye mere praktisk når man ligger longside hverandre. Så slipper jeg å ha rene spaghettien over båten min og ofte kan det være et stykke til nærmeste strømuttak. De får strøm av meg og når havneavgift skal betales så betaler de såklart for havneavgift, så det ikke alltid så ille som det ser ut som. Sitér dette innlegget Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 nek-400 sier følgende om Marina: pkt. 709.530.02.04 Stikkontakter skal beskyttes individuelt eller i grupper på maksimum 3, av et strømstyrt jordfeilvern med en merkeutløserstrøm som ikke overstiger 30ma. dvs. jordfeil automat. Det Nek-400 også sier er at det er lov og bruke hodet;). Vi har forresten gått tatt i bruk Nek 400-2006 på nye annlegg. Men når sant skal sies, er edt ikke Nek400 som er forskriftene, nek-400 forteller deg bare hvordan du skal løse installasjonen etter Fel. (forskrifter for elektriske annlegg. Nek-400 er europeisk og utarbeidet etter standarder fra IEC og CENELEC. I Nek 400 vil du finne begrep som : unntak i Norsk standard. kort oppsumert en Nek både farlig og vanskelig og bruke med tanke på feiltolkning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.