Jump to content

Hvis alle strømuttak på brygga er opptatt.. noen bruker 2 ..


Stig Andresen

Recommended Posts

Jeg har en slik 50 meter kabelrull med 4 uttak på. Så om det er opptatt spør jeg pent om nabobåten kanskje kan tenke seg å koble seg på min trommel så får vi begge strøm. Ikke alltid havnevakten blir glad, men det funker som regel.

 

Dette med landstrømkrigen er viktigste årsak til at jeg funderer på å sette agregat i båten

 

2 ledninger til 1 båt har jeg aldri sett eller tenkt var mulig. Jeg ville nok reagert negativt og spurt om de kanskje kunne klare seg med 1 så vi begge kunne få. Men ikke alle er like glade i å dele da.

Link to post

Ja, det syns jeg du kan spørre om... - og hvis du skulle få en suspekt forklaring på behovet for 2 uttak eller enda verre; blankt nei - ville jeg tatt dette opp der jeg betalte avgiften for oppholdet....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
2 ledninger til 1 båt har jeg aldri sett eller tenkt var mulig. Jeg ville nok reagert negativt og spurt om de kanskje kunne klare seg med 1 så vi begge kunne få. Men ikke alle er like glade i å dele da.
Joda, det så jeg i sommer, til en Fairline Squadron som jeg skrittet opp til 22m og som var til salgs i Bohus Malmön i sverige. Pris ikke oppgitt, men norsk selger. For interesserte har jeg telefonnummeret som var oppgitt. Men her var det obs. ikke noe problem med ledige tilkoblinger langt ute i august:

malmon3.jpg

 

Men ellers mener jeg (egoistisk) at betaler jeg 30kr. for stømmen, vil jeg ikke at andre snyltere kommer og kobler seg inn på mitt uttak etter at havneavgift er betalt. Det har jeg opplevt litt for ofte. Eller at de kobler seg inn på ledig uttak etter at avgifter er betalt, og kobler seg fra et par timer før neste døgns avgift forfaller for så å koble seg på igjen.

 

Hvordan havnekapteinen fakturerer strømmen når det er 5 - 10 som kobler seg sammen på samme uttaket som på bildet under, vet jeg ikke.

 

kabler.jpg

 

Min værste historie var en gang vi lå på Lilla Kornön i Sverige en regnfull høstkveld. Der var det kun to uttak for støm, og vi og en danske hadde vært tidlig ute og plugget oss inn. Ut på kvelden gikk alarmen min (har laget meg en liten enkel alarm for bortfall av landstrøm), og jeg sjokket iland for å sjekke hva som var galt. Dermed fanbt jeg min kabel liggende på bakken, og en ny kabel fra en seilbåt (svensk) hvor det var full fart ombord tilkoblet.

 

Jeg fant frem en fordeling for at begge kunne få strøm, men det hjalp selvfølgelig ikke. Strømforbruket i seilbåten med det meget lystelige laget hadde tatt sikringen. Og den var av den gamle porselenstypen og var i sikringsskapet i sjøboden 100m unna hvor kun havnekapteinen hadde nøkkel. Så det ble null lading den kvelden, kunne jo ikke vekke havnekapteinen tidlig på natten.

 

For de som ikke har vært på Lilla Kornön

 

lkornon2.jpg

 

 

(eller stora Kornön), kan det absolutt anbefales.

 

Mange bilder fra stora Kornön i linken nedenfor.

http://trudelutt.com/batbilder/sverige/fer...oen/kornoen.php

 

Lars H.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er heller ikke særlig smart med seriekobling, med 2 i serie får hver 115volt, med 3 i serie får hver 77volt . . . . Men nå var jeg slem! Alle vet jo forskjellen på serie og parallellkobling. Men det står faktisk, i hvert fall mange steder på stolpene, i Sverige i hvert fall: "Kun en båt pr. uttak"

 

For å ungå forskriftene (lure havnekapteinen) har jeg mange ganger sett en båt koble seg til landstrøm helt etter reglene. Men så kommer "kompisbåtene" med sine kable over rekken til den første båten og kopbler seg til der. Hva gjør en ikke for å spare 30 kroner!!!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En del USA-båter har to kretser/inntak for landstrøm. En som driver lading etc. og en som driver AC og den slags finurligheter ...

 

Mange steder jeg har ferdedes har det vært trangt om strømmen og flere på ett uttak. Jeg har i grunnen ikke sett problemet med det ... på den tredje side så er det jo saltandes greit å ha aggregatet i bakhånd, slik at skipperen får sin nytraktete morgenkaffe.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Hadde jeg betalt for strøm i en havn og andre brukt flere kontakter så hadde jeg bare nappet ut den ene for jeg har krav på like mye strøm som han med 50 + foteren

får da være måte på friheter de store kan ta seg . :smash:

Hei

Han som tok min kontakt halvveis ut kl.8.00 en mandagmorgen når han skulle

ha frokost i Stavern, hadde en seilbåt på ca. 30 fot.

Frekkaser finnes i både store og små båter.

Jeg tror det er en gjengs misoppfatning om at store båter bruker

mer landstrøm enn små.

Det er ikke lengden på båten som bruker strøm, men hva som er tilkoblet om bord. :wink:

F.eks en "liten" båt uten varmer som drar i gang en vifteovn, en seilbåt som

ikke har ladet under et par døgn under seilas. En lader drar ikke så helt lite strøm

når batteriet er nesten helt utladet.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Å bruke to uttak til en båt er ikke . . . . ikke lovlig[/quote) hvor har du det fra, Sverige eller Norge?
de er vel neppe paallellkoblede, de går vel til hvert sine systemere ombord. I hvert fall, - sikringene på 10A holdt på båten jeg nevnte på Bohus Malmön.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Å bruke to uttak til en båt er ikke meningen, og heller ikke lovlig, men vær obs her.

 

Hvis de to ledningene er parallelkoblet ombord i båten, og man napper ut den ene, vil ledningen som er nappet ut være strømførende.

 

I slike situasjoner ville jeg tatt ut begge for å være sikker :lol:

 

Det hadde vært helt sinnsyk idiotisk: de 2 kontaktene på land kunne henge på ulike faser. Skulle likt å se det fyrverkeri - nåja, det blir vel bare en sikring som ryker - når 2 ulike faser kobles sammen.

Link to post

Hehe mye kjekke svar her gitt!

men det er nok sånn at skjøteledning på skjøteledning ikke er tillat i henhold til forskrifter.

når det gjelder kurser kan man fint koble to tre båter på kursen, ikke noe normer som sier at dette ike er lov.

 

Men så slutter det som er logisk!! i ca 50 % av båtene som tusler ute i fjorden har "elektriker Steen " vært og koblet det elektriske anlegget... Dvs to båter på samme kurs med elendige landstrømsannlegg , fort kan lukte litt svidd...

 

 

Elektro Ingeniør\installatør

Link to post

Det er mye rare koblinger å se rundt omkring, så det hadde ikke overrasket meg om noen også hadde paralellkoblet to inntak. At noen båter har to separate inntak var jeg ikke klar over - har aldri sett det før.

 

Ellers deler jeg gjerne på strømmen, men forhører meg ført om hva slags opplegg og forbruk den andre båten har. Hvis det kun er snakk om lading- slik som hos meg, har jeg ingen betenkligheter.

 

Det forutsetter selvsagt at den andre båten også har ledning fram til uttaket. Kobler aldri en annen båt inn på mitt anlegg i båten.

Link to post
Hehe mye kjekke svar her gitt!

men det er nok sånn at skjøteledning på skjøteledning ikke er tillat i henhold til forskrifter.

når det gjelder kurser kan man fint koble to tre båter på kursen, ikke noe normer som sier at dette ike er lov.

Elektro Ingeniør\installatør

For anlegg som er bygget etter 2002 er kravene i NEK 400-7-709 Marinaer: Hver stikkontakt skal individuelt være beskyttet av et overstrømsvern. (709.533).

Link to post
For å ungå forskriftene (lure havnekapteinen) har jeg mange ganger sett en båt koble seg til landstrøm helt etter reglene. Men så kommer "kompisbåtene" med sine kable over rekken til den første båten og kopbler seg til der. Hva gjør en ikke for å spare 30 kroner!!!

 

Lars H.

 

Det gjør da jeg ganske ofte når jeg er på tur med et par andre "kompisbåter" Mye mere praktisk når man ligger longside hverandre. Så slipper jeg å ha rene spaghettien over båten min og ofte kan det være et stykke til nærmeste strømuttak. De får strøm av meg og når havneavgift skal betales så betaler de såklart for havneavgift, så det ikke alltid så ille som det ser ut som.

Link to post

nek-400 sier følgende om Marina:

 

pkt. 709.530.02.04 Stikkontakter skal beskyttes individuelt eller i grupper på maksimum 3, av et strømstyrt jordfeilvern med en merkeutløserstrøm som ikke overstiger 30ma.

dvs. jordfeil automat. Det Nek-400 også sier er at det er lov og bruke hodet;).

Vi har forresten gått tatt i bruk Nek 400-2006 på nye annlegg.

Men når sant skal sies, er edt ikke Nek400 som er forskriftene, nek-400 forteller deg bare hvordan du skal løse installasjonen etter Fel. (forskrifter for elektriske annlegg.

Nek-400 er europeisk og utarbeidet etter standarder fra IEC og CENELEC. I Nek 400 vil du finne begrep som : unntak i Norsk standard.

 

kort oppsumert en Nek både farlig og vanskelig og bruke med tanke på feiltolkning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...