Jump to content

Dynamo'n lader 15,43 Volt - regulator defekt?

Walter_S

Recommended Posts

BP_Dynamo_lader_15.43_11.jpg

Dynamo'en på min Sabb 2H fra 1975 - en SEV Marchal A14 / 35 (Ah?) - lader for godt, etter det jeg har lest om lading hittil. Er det regulatoren som er gåen? Bør jeg demontere dynamo'en og levere den på et vikleverksted eller kan jeg "leve med det" som det er?

Måler hvilespenning på batteriet hver dag og det ligger på 12,78 / 12,79 nokså jevnt.

Må kanskje nevne at da jeg hentet båten i Arendal (båten har stått på land i 2 år) var batteriet nokså tørt. D.v.s. væskenivået var godt under blyplate-toppene. Fyllte opp 1/2 liter vann da og siden har det vært stabilt. Merker ikke noe til koking og nivået holder seg, ikke fyllt på 3 uker. Batteriet er et 60 Ah startbatteri fra Biltema fra mai 2002.

Og ja, jeg har sjekket ladespenning med et annet, større multimeter på batteriet, og det viser samme verdi (~0,1 V mer). Dynamo'en ser ut til å ha regulator på selve dynamo'n. Hadde en tilsvarende motor og dynamo på "Flukt" for 2 år siden, men der var regulatoren montert på et skott........?

BP_SEV_Marchal_A14-35.jpg

Er regulatoren "den røde klompen" nederst på dynamo'n?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

1. Regulatoren din er den " dingsen" som er metallblank og rød på undersiden.

2. Du har lovlig høy ladespenning. Ikke rart batteriet ditt var tomt for vann.

3. Ved relativt høyt strømforbruk og korte kjøretider; KAN det gå bra. Men som sagt; du har for høy spenning. Sett iallafall på alt du har, som bruker strøm ( lanterne, VHF, arbeidslys )

Er du blakk, og ikke vil / gidder bytte regulatoren, kan du sette en byter på felt-ledningen. Da kan du rett og slett skru av ladningen, når du tror batteriet er fullt.

Suzuki

No boat needed..

Hadde passet veldig godt sammen med en skillediode den der :wink: . Reduserer som regel spenningen med 0,6 til 0,8 volt, og da blir det jo sånn passe egentlig! Kanskje den røde klumpen er en skillediode? Har du prøvd å måle ladespenningen på batteriet?

Ellers så var det jo en som refererte til et innlegg her et sted (tror det var innlegget om desulfatering) om at ladespenningen faktisk burde være litt over 15 volt, for å få blandet syren skikkelig. Så det er kanskje ikke så galt som det høres ut? Det medfører jo egentlig ikke så mye mer enn at batteriet gasser litt mer, og derfor må tilføres vann litt hyppigere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis det er slik at den regulerer på 15.43V, altså at spenningen ikke bare stiger og stiger, så trenger det ikke å skyldes regulatoren.

En mulighet er at du har en feil på likeretteren for D+. (ladelampetilkoblingen)

Forsøk å måle spenningen på D+, er denne også 15.4 er sannsynligvis regulatoren defekt.

.....Har du prøvd å måle ladespenningen på batteriet?

Joda, samme verdi målt direkte på batteriet :blush:

........har sjekket ladespenning med et annet, større multimeter på batteriet, og det viser samme verdi (~0,1 V mer).

.............Det medfører jo egentlig ikke så mye mer enn at batteriet gasser litt mer, og derfor må tilføres vann litt hyppigere.

Akkurat det tenkte jeg også. Har nå brukt båten nesten daglig i < 3 uker med denne ladespenningen. Er selvfølgelig Obs på at det er "litt i overkant" og følger med nivået i elektrolyttet daglig. De første par dagene boblet det ganske så bra (batteriet var nesten tørt da jeg overtok), men denne kokingen har avtatt. Faktisk så ser det (tilsynelatende?) ut som batteriet er helt topp. Hvilespenning - etter 24 timer - fast på 12,79 (litt i overkant det også?).

Skal sjekke opp tipset til Ingar og måle spenningen på D+

Forresten, har en kontakt på dynamo'en som er merket F - hva er det?

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

F=felt, dvs en av børstene. Den andre børsten er tilkoblet pluss eller minus, avhengig av reguleringsmåte. Kalles også DF.

D+ kan også ha andre navn, 61, Ind, Lamp, Aux.

Regulatoren føler spenningen på D+. Hvis en av diodene i likeretteren er defekt vil D+ ha lavere spenning enn hoveduttaket (B+) på dynamoen.

Siden regulatoren sørger for at spenningen er korrekt på D+ blir den for høy på på B+.

:seeya: Takk for "teskje-forklaringen", Ingar - det er nesten så man skjønner hva som foregår i en dynamo nå..... :wink:

Regulatoren føler spenningen på D+. Hvis en av diodene i likeretteren er defekt vil D+ ha lavere spenning enn hoveduttaket (B+) på dynamoen.

Siden regulatoren sørger for at spenningen er korrekt på D+ blir den for høy på på B+.

Bare en skam at jeg øyenblikkelig ikke har noe å gjøre i omradet av Kråkerøy, ellers kunne man hoppe inn i båten og bruke oscilloskopen.

Da ser man det med en gang om det er noe galt med diodene.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja, det hadde vært fint.

Men jeg ha letet lenge etter noe som er brukelig.

Innimellom hadde jeg kjøpt et system som jeg syntes ha vært ganske bra.

Men det vær det ikke.

Nå hadde jeg helt nok med feilmåling, softwareproblemer osv.

Jeg har kjøpt meg en Picoscope med fire kanaler nå.

Koster "vennlige" 18.000, men inkludert "gigamessig" tøffe software kan den absolut alt inkludert

langtidsmåling, opptegning av alle fire kanaler som kan velges til hva som helst måling, m.m.

Med det er dette det riktige for "farens ungste" og gjør jobben enda gledeligere enn den har vært allerede. :cheers:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...