Jump to content

Seilbåt styring/ror vedlikehold nødvendig?


atletico1

Recommended Posts

Som uerfaren seilbåt eier (3mnd. siden kjøpte  en 10år gammel Sun Odyssey 36")  lurer jeg på om rattpidestall styring og ror trenger vedlikehold.

 

Har spurt importør Heitmann om noen enkle spørsmål på mail og fikk kjapt svar på disse, men fikk samtidig beskjed om hvis jeg ville ha hjelp til spørsmål og kjøpe reservedeler fra dem måtte jeg betale kr. 2500 kr første år og deretter 500 kr hvert år for å bli "medlem"?? Skal jeg da kjøpe en reservedel hos Heitmann til kr. 2000 koster den meg altså kr. 4500 første gang. :blush:. Dette fordi bruktbåten ikke var kjøpt av Heitmann Marin, men privat (selv om båten opprinnelig tidligere var kjøpt fra Heitmann).

 

Ingen spesielle ting tyder på at noe trengs å gjøres med ror og styring, men da jeg skrudde av et trepanelskott i akterkabin for å inspisere litt så jeg at det hadde drysset en del ruststøv ned fra undersiden av rattpidestallen (type Whitlock). Tror det kanskje kommer fra innsiden av den sylinderformede pidestallen ?som ikke er rustfri (utsiden er lakkert og ser plettfri ut).

 

?1  

Er det tannhjuloverføring inni pidestallen som trenger grease en gang i mellom eller er det ment å være vedlikeholdsfritt.

 

?2

Fra armen under bunn av pidestall er det stagoverføring til et tversliggende stag som er forbundet til roret. Selve rorgjennomføringen ser jeg ikke. Hvis det skulle oppstå lekkasje her vil det bli vanskelig å komme til. Eneste mulighet å komme til her er å ta bort en liten treskott i bunn av BB og SB aktre stuerom. Stå på hodet nedi stuerommet her med beina så vidt stikkende opp av kanten (komme seg opp igjen er bare mulig ved å bli vinsjet opp hengende etter beina). Men det er vel ?kanskje ingen hylse e.l. som trenger fett.

 

?3

Har nødstyring som jeg ikke kommer til.

Får å komme til denne må man skru av et aluminiumslokk som sitter dønn fast. Har prøvd CRC i ukevis, meisel og hammer i kombinasjon med blåselampe, men siden dette lokket aldri har vært åpnet siden båten var ny har trolig  aluminiumslokket grodd fast med aluminium innfestingen.  Er det noen triks jeg ikke har prøvd. Jo, trykkluft-skralle - men lokket har stjerneformet nedsenkning  til  vinsjhåndtak  som åpnemekanisme. Da må jeg event. få sveiset fast et vinsjhåndtak til en skrallepipe. Eller er det noen andre lure triks?

Link to post

Som uerfaren seilbåt eier (3mnd. siden kjøpte  en 10år gammel Sun Odyssey 36")  lurer jeg på om rattpidestall styring og ror trenger vedlikehold.

Ja, ALT trenger vedlikehold - før eller siden.

 

Har spurt importør Heitmann om noen enkle spørsmål på mail og fikk kjapt svar på disse, men fikk samtidig beskjed om hvis jeg ville ha hjelp til spørsmål og kjøpe reservedeler fra dem måtte jeg betale kr. 2500 kr første år og deretter 500 kr hvert år for å bli "medlem"?? Skal jeg da kjøpe en reservedel hos Heitmann til kr. 2000 koster den meg altså kr. 4500 første gang. :lol:. Dette fordi bruktbåten ikke var kjøpt av Heitmann Marin, men privat (selv om båten opprinnelig tidligere var kjøpt fra Heitmann).

Dette høres ut som en misforståelse...? Håper jeg. Selv om jeg kan forstå at de ikke kan drive gratis rådgivning i det uendelige. Kanskje den svenske importøren er mer hjelpsom?

 

?3

Har nødstyring som jeg ikke kommer til.

Får å komme til denne må man skru av et aluminiumslokk som sitter dønn fast. Har prøvd CRC i ukevis, meisel og hammer i kombinasjon med blåselampe, men siden dette lokket aldri har vært åpnet siden båten var ny har trolig  aluminiumslokket grodd fast med aluminium innfestingen.  Er det noen triks jeg ikke har prøvd. Jo, trykkluft-skralle - men lokket har stjerneformet nedsenkning  til  vinsjhåndtak  som åpnemekanisme. Da må jeg event. få sveiset fast et vinsjhåndtak til en skrallepipe. Eller er det noen andre lure triks?

Kanskje du kan lage deg en kraftarm ved å feste et langt rør eller noe lignende på et vinsjhåndtak?

 

Ellers så kan du vel bore vekk hodene av de gjennomgående boltene som holder beslaget, og deretter montere et nytt og bedre beslag.

 

Det er i alle fall viktig at nødstyringen fungerer, og at du vet hvordan den brukes. Ellers slår Murphy til.

 

GeirKS

Link to post

Det som desverre skjer endel spesielt i båtbransjen er at båt importørene fordsøker å skyve ansvaret over på underleverandørene sine. Dette gjelder også når du kjøper båt ny fra et verft eller importør. Var jeg deg, ville jeg søke på internett etter de forskjellige leverandørene og henvende meg direkte dit.

 

En annen ting er at jeg ville heller ikke legge mange fingre imellom, når det gjelder kundebehandlingen til importør. Idette tilfellet Heitmann Marin. :lol: :lol:

Det som i dette tilfellet er rart er at Heitmann ikke ser verdien i ettermarkedet, men dem om det.

 

Beklager at dette innlegget er på siden, men jeg bare måtte få det ut. :lol: :lol:

Link to post

Hej Atletico !

 

Nu har jag en Edson rattsyrning (o ikke Whitlock !) kansje du kan ha någon

glädje av denne manualen, trots att den er för wire/chain styrning, men själva

pedistalen burde vare uppbyggd på ett liknande sätt !

 

                                http://www.edsonmarine.com/pdf/Edson_Steer...stall_Guide.pdf

 

 

En sådan leverantör som du beskriver er bare o glömma !

 

Jag tror, utan att veta kompetensen hos dem, att du får minst lika bra råd her på

baatplassen om ikke bettre, utan att det koster dig ett öre !!  plus att här

får du även råd var du skall finne reservdelarna billigare, det får man aldrig

om man frågar en leverantör ( eller iallfall veldi sällan!)

 

 

Sen till något helt annat, eftersom GeirKS nämde navnet,

 

                          Murphy's laws and corollaries                  :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post

Til Gunga Din:

 

Tror ikke det er så lett å komme utenom Heitman, og jeg synes dette høres rart ut. Heitman er en av de største på seilbåter i Norge og har agentur på Jeanneau, Najad og Swan.

 

Hej Lasse !

 

Tykker dette låter helt förfärligt ut!

 

"Har spurt importør Heitmann om noen enkle spørsmål på mail og fikk kjapt svar på disse, men fikk samtidig beskjed om hvis jeg ville ha hjelp til spørsmål og kjøpe reservedeler fra dem måtte jeg betale kr. 2500 kr første år og deretter 500 kr hvert år for å bli "medlem"?? Skal jeg da kjøpe en reservedel hos Heitmann til kr. 2000 koster den meg altså kr. 4500 første gang. . Dette fordi bruktbåten ikke var kjøpt av Heitmann Marin, men privat (selv om båten opprinnelig tidligere var kjøpt fra Heitmann)."

 

Om nu Atletico haft en Najad istellet, kunde han utan vidare ringt direkt till Henån o

fått hjälp, eller rekommendation vart han skulle vända sig! Utan att det kostat honom

ett öre!

Najadvarvet er veldi tillmötesgående o hjälpsamma!

Det er i allafall min erfarenhet, har själv varit i kontakt med dem ett några gånger

o fått hjälp o anvisningar......utan att behöva betala för det!!!

 

Jag lurer på om Najad-varvet vet om detta, att deras agent tar betalt för att svara på frågor!

 

Det er kansje möjligt att Atletico fått det om bakfoten eller mött någon säljare

som 'vaknat på feil side'!

S/Y Gunga Din

Link to post

Hej fann denne linken på en svensk side!

 

lite vid siden om, men ändå åt rett håll !!!   :headbang:

 

 

http://home.no.net/nor6495/restaurering/rorlager.htm

Takk for Kjempefine linker Gunga Din. Jeg fant noen reservdeler eetc. På Lewmar sine internet sider da Whitlock tydeligvis har blitt opppkjøpt av Lewmar. Men noe vedlikholdstips hadd ede ikke.

 

Skal ta en runde til med Heitmann himself ved en senere anledning og sjekke om det kan gjøres unntak fra kunde/ikke kunde regelen vedrørende betaling -da båten opprinnelig var solgt av Heitmann. Skjønner halvveis at de vil ta seg betalt for tjenester som råd og tips  - ingenting er gratis lengere (jo da det finnes flere unntak). Men hvis jeg skal kjøpe deler fra de er det helt høl i hue at jeg må være betalende medlem. Med 2000kr. i inngangspremie og 500kr i året for å få lov til å handle deler med sikkert 100+% avanse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...