Jump to content

kevlar segl?

hansfusa

Recommended Posts

jeg ville vel mene at kevlar kanskje er litt overkill i en såvidt liten båt...men det er nå min mening.

Med det mener jeg at vektbesparelsen, og strekkfastheten i kevlar versus andre gode seilduker er begrenset på såpass små seil.

Men det er jo bedre for regatta, og prisforskjellen er kanskje ikke så enorm?

Det er vel litt unyansert å si at kevlar har kortere levetid enn dacron. Kevlar holder fasongen i omtrent hele levetiden, for så plutselig å dø den dagen det er slutt. Dacron tøyer seg fortere og mister fasongen etter en sesong, for så å få stadig dårligere fasong. Men det kan fint holde 15-20 år, men da med stadig dårligere seilegenskaper.

Kevlar tåler mindre blafring og sol enn dacron. Skal du kappseile og er villig til å passe ekstra godt på seilene dine, kan kevlar være et godt valg. Skal du derimot seile mest tur, er nok polyester et mer fornuftig valg.

Til et såpass lite seil har forsåvidt ikke tøyingen så mye å si som på et større seil, så hadde det vært meg, ville jeg nok ha vurdert et laminatseil i en polyesterkvalitet som tåler bretting. Å rulle seilene etter hver seilas som man gjør på f.eks Expressen, blir man fort lei av, og det er knotete når man er alene. Cross-cut eller radialskåret ville jeg diskutert med seilmakeren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...