Jump to content

Petter Stordalen har fått sin nye fiskebåt

Andy

Recommended Posts

Jeg var ute en tur i finværet på lørdag kveld. Vi lå sammen med venner ute i Røynevardfjorden i Blindleia, da en spell ny båt merket 'CHOICE II' glir forbi, og går inn mot Gamle Hellesund.

Nyskjerrige som vi er, følger vi etter båten. Og joda, Petter Stordalen har fått sin nye fiskebåt. En større skjærgårdsjeep (amerikansk trolling type, med tak over førerplassen) fortøyes ved brygga på landstedet hans.

Det som var voldsomt med denne er at den har ikke mindre enn TRE Mercury Verado 275 hestere!!! :eek::eek::eek: Altså 825 hester på en skjærgårdsjeep.

En grei båt når han skal ut og pelle krabber...

Sikkert en flott båt og han har jo råd til både å kjøpe og bruke den så hvorfor ikke.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja, det er bare uttalelsene hans til pressen som er så dumme, jeg kan levende forestille meg denne båten full av krabbeklør og fiskeslo..... :nonod:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

"Til tross for vekta, kan båten ifølge [importør] Ekjord komme opp i en fart på mellom 55 og 62 knop.

Båten går ikke spesielt fort, men det er heller ikke det viktigste. Det viktigste er å komme fra a til b. Dessuten er den meget støysvak. Man kan nesten ikke høre den gå, sier Stordalen."

(skriver N24 og Agderposten)

Jeg vet ikke hvor a eller b er, men det hadde vært moro å oppleve båter som glir lydløst gjennom vannet i 50-60 knop.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
La oss anta at han hadde et visst glimt i øyet når han uttalte dette til pressen.

Petter Stordalen har absålutt glimt i øyet. Han har faktisk mange gode egenskaper på det menneskelige plan, såvidt jeg kan skjønne.

OG: han har også en gammel sørlandssjekte i tre, som han nok bruker til dorging. Jeg har også møtt ham i denne når han skal til nærbutikken på Indre Årsnes...

Det som var voldsomt med denne er at den har ikke mindre enn TRE Mercury Verado 275 hestere!!! :eek::eek::eek: Altså 825 hester på en skjærgårdsjeep.

Denne båten lå i Gamel Hellesun i sommer da vi passerte der. Han har jo råd - så hvorfor ikke? Han bryr seg sikkert ikke om at Verado motorene sluker bensin på høyt turtall for å kjøle ekstra pga kompressorens høye eksostemperatur

Han er bare en veldig stor liten leken guttunge - ikke noe kriminelt i det? Han har vel vært flink også og tjent pengene selv? Den fødte kremmer i følge venner som kjenner ham fra barndommen av. At han også har meget høy "svansføring" (er det ikke det det heter Gunga Din?) er litt komisk, men hvem bryr seg? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Han har jo råd - så hvorfor ikke? Han bryr seg sikkert ikke om at Verado motorene sluker bensin på høyt turtall for å kjøle ekstra pga kompressorens høye eksostemperatur

Helt enig - Jeg synes Stordalen fremstår som en sympatisk og likanes fyr - hvorfor i all hverden skal alle kjøre ibiza eller yamarin jeep. Nei det er tøfft at noen tar båtinteressen helt ut og skaffer seg noen råskinn av noen båter. Det som ikke er tøfft er om han kjører i fylla eller er til sjenanse for andre med båten. Men Stordalen skikker seg sikkert! Tøff båt!. Hadde jeg hatt så mye penger hadde jeg også kjøpt meg noen ekstreme båter, men de hadde sikkert hatt pinne på midten....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Nok et bidrag til å bringe båtlivet slik vi kjenner det i Norge i vannry. Hvis også dette får brer om seg som en morrosak blandt de nyrike, har vi nok av reguleringskåte pålitikere som bare venter på slike anledninger til å slå til. I ”morro på sjøen”sjangeren har vi fra før av allt fra vannskutere, ”Flyer” og annet morro til å slepe etter båten, ekstreme RIBer og hobby offshoreracere.

Kan ikke disse med ekstrem opplevelsestrang og aldeles for mye penger heller kjøpe seg et sessongkort på Tusenfryd? Da slipper de å plage andre på sjøen og ulykkene vil reduseres.

Den dagen ressursbruk og sk. grønne verdier igjen blir på mote er jeg redd at selv tursnekka står i fare hvis utviklingen får fortsette.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Var det båten i linken under??

Boston Whaler Outrage 32

I så fall, så tittet jeg på denne båten under messa på Lillestrøm, er en helt sinnsyk båt! Antagelig noe med det råeste "fiskefartøyet" man kan få fatt på... hehe.

Snakket med en av selgerene på messa, de hadde vistnok solgt 3-4 slike bare etter 3-4 dager av messen... og det er "fiskebåt" (uten kvote :lol: ) til over 2 mill...

Kult at noen kjøper slik, så vi andre kan titte på!

LODDA :flag:

Nok et bidrag til å bringe båtlivet slik vi kjenner det i Norge i vannry.

:confused:

Så lenge dette er en typegodkjen farkost, må det vel være opp til hver og en om man vil bruke penger på det? Som det har vært nevnt i andre tråder vedrørende den siste tidens ulykker er det jo ikke båten, men føreren som er den farlige faktoren.

Som det har vært nevnt i andre tråder vedrørende den siste tidens ulykker er det jo ikke båten, men føreren som er den farlige faktoren.

Mnjaa? Jeg er nå ikke så sikker på at det er den hele og fulle sannhet. En i utgangspunktet upålitelig og farlig fører i en RIB eller annen lett farkost med en eller to eller tre 275 hestere på hekken kan forvolde mye skade. Ingen tvil om det. Med den samme føreren i en 22fot Sjømann med 18 hk diesel er vel de fleste enige om at skadepotensialet må bli mindre. At det ikke er kjøretøyet, men føreren som er farlig er hentet fra veitrafikken. Det kan nok være riktig der, på sjøen derimot blir det en floskel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

rem: Du går kraftig ut her, men denne "lille" flisa av en båt kan a umulig være mer farlig på vannet enn eksempelvis Bitteliten`s heller store Windy? Eller andre større plastvidundere som har 40 fot og det samme i knop? Er du like negativ til disse?

Sittert ikke du i en Prinsess som sannsynligvis vil gjøre endel skade om du som fører "tar den helt ut"? Blir litt glasshusmentalitet, synes jeg... men mulig tar jeg feil? :confused:

Jeg vet godt hvem Stordalen er, han er fra nabobyen, og slik jeg kjenner ham, så tror jeg nok at han vil føre båten på samme måte som den "lille" MB han kjører til vanlig. Selv om han har mye hester under panseret, så kjører han ikke villmann med denne.

Om man har stor båt til 2 mill som går fort, eller har "liten" båt til 2 mill som går fort - det går ut på det samme for min del.

Hilsen en som liker seg best under 5 knop på sjøen. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Mnjaa? Jeg er nå ikke så sikker på at det er den hele og fulle sannhet. En i utgangspunktet upålitelig og farlig fører i en RIB eller annen lett farkost med en eller to eller tre 275 hestere på hekken kan forvolde mye skade. Ingen tvil om det. Med den samme føreren i en 22fot Sjømann med 18 hk diesel er vel de fleste enige om at skadepotensialet må bli mindre. At det ikke er kjøretøyet, men føreren som er farlig er hentet fra veitrafikken. Det kan nok være riktig der, på sjøen derimot blir det en floskel.

Ja, jeg er enig i at konsekvensene av ukyndighet blir mindre i en saktegående farkost, men vi kan jo ikke anta at de fleste er ukyndige og derfor dømme ut raske båter.

Raske båter er ikke helt greia for meg, men jeg vil jo ikke at alle skal ha "22 fot Sjømann med 18 hk diesel" heller....

Nå er det f--- meg ikke ett fnugg igjen av personvern her på siten.

Å insinuere at en navngitt person skulle være farlig på sjøen holder ikke mål.

Jeg har også kapasitet til et betraktelig antall knop men akkurat som når jeg kjører bil, så vet jeg at jeg ikke på død og liv må kjøre på fullt bestandig. Det vet helt sikkert denne navngitte personen også.

Å insinuere at en navngitt person skulle være farlig på sjøen holder ikke mål.

Vel, nå har vel diskusjonen gått på generelt grunnlag. Så vidt jeg kan se er det en person som er navngitt i denne tråden. Vedkommende har vel i de innleggene han er blitt nevnt fått et ganske godt skussmål som båtfører? Ser ikke helt koblingen din......

Redigert: di -> de

Redigert av Javi (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...