Jump to content

Ønsker tips om pipefri varmeovn til 27" snekke

Life Preserver

Recommended Posts

Jeg har ei snekke som i år skal ligge ute hele vinteren. Skal bruke den til å fiske sei og torsk. Hadde ei plastsnekke tidligere med en parafinvarmer. Denne båten hadde da selvfølgelig pipe montert. Har ikke lyst til å montere det på den snekka jeg har nå. Tenkte litt på å bruke en gassbrenner av byggtørker typen. Har en slik på hytta og bruker den til å "booste" opp varmen når det er beinkaldt. Kan man bruke en slik i god sjø forutsatt at både flaske og brenner er skikkelig festet? Eventuelt andre gode løsninger mottas med takk

:fishing:

Ulempen med "pipefri" varme er at all åpen forbrenning av sprit/gass/parafin/diesel o.l. tilfører mye fukt/vann i lufta (i tillegg til lukt og annet guff da).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Dieselvarmer er jo glimrende, du får blåst varmluft dit du vil. Bruker du båten til fiske har du sikkert motoren i gang for det meste. Da vil du ha stor glede av en "bussvarmer" som benytter motorens spillvarme. Dette forutsetter indirekte motorkjøling. Disse får du fra 1000 lappen. Dieselbrennere starter på 13000...

Takk for innspill!

Siden jeg skal fiske går motoren som du nevner hele tida. Har vært inne på tanken å bruke kjølevannet fra min Sabb motor til å drive et varmeapparat fra en bil. Det vil så å bruke et varmeregister og vifte fra en hoggebil. Det største problemet er at min dieselmotor går med ganske lav arbeidstemperatur, den ligger rundt 80grader. Kansje man kan heve temperaturen ved å bruke en termostat som åpner senere?

Kjenner ikke til bussvarmere, antar at de har betraktelig større effekt enn et varmeapparat fra bil. Drives disse av diesel kanskje?

Kjenner ikke til bussvarmere, antar at de har betraktelig større effekt enn et varmeapparat fra bil.

Bussvarmere er det samme som varmeapparat i bil, bare større. En radiator med en vifte foran, rett og slett! Men husk at du må finne en med 12 volt vifte da! De fleste busser har 24 volt.

80 grader går helt fint, kan få mye god varme ut av det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det høres ut som en fin løsning! Da er det vel bare å hente kjølevannet før det går i kjølesløyfa og koble dette gjennom radiatoren til bussregisteret. Da vil vannet miste noe av temperaturen før kjølesløyfa, men man får håpe at det ikke er nok til å senke arbeidstemperaturen. Varmeutviklingen er vel vesentlig høyere på en V6 eller V8 motor med x-antall liter i sylindervolum. Kan motoren slite med å produsere nok varme om vifta går på fult?

Der også av viktighet hvor mange ampére vifta til en 12V bussvifte trekker. Har noen tips i forhold til hvilke gamle busser som har 12V anlegg? Eventuelt biltyper med bra vifter. Hadde en Caravelle tidligere, den hadde to varmeapparat, kanskje det kunne vært noe?

Takk!

Det ser ut til at modellen med 4200W varmeeffekt på 5,8 ampére forbruk kan egne seg godt. Må vel regne med å lage overganger til de respektive slangene. Kjølevannet må nok ledes på vanlig måtel, det vil si at hovedmengden vann går ut i kjølesløyfa, mens man lager en splitter med mindre inntak som leder vannet inn til denne enheten og ut igjen til samme splitter sak.

Hvordan blir det for oss "Norbaggar" om man bestiller fra Sverige? Får man da norsk moms på produtet og gleden av fordelaktig kronekurs? Tollen er vel minimal i Skandinavia pga EØS eller hvordan er dette igjen??

Det skal vel trekkes fra svensk moms, tilegges norsk. Toll skal det ikke være.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvordan blir det for oss "Norbaggar" om man bestiller fra Sverige?

tredobbelt pris...sk olje-tillegg :lol:

nejda, jag vet ikke......slå dom en signal o kolla :smiley:

Postordertelefon: 060-64 17 00

- Från Finland och Norge:

0046-60 64 17 00

- Från Danmark:

0046-42 26 11 12

S/Y Gunga Din

Varmeren må koples inn på motoren FØR termostaten, slik at den gir varme selv om termostaten er stengt. Vet ikke nøyaktig hvor dette gjøres på din motor, men jeg tror dette skal stå i manualen.

Ellers så mener jeg å ha lest at varmere til Volvo 140/240 skal være egnet til båtbruk, og det kan man jo finne billig hos en bilopphugger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for flere gode tips! Var faktisk på en bruktside for å finne varmeregister til Volvo 240. Mest på grunn av at det elektriske på de der holder evig. Ser at det ligger rundt 500,- Det hele kan da bli ganske billig... Har tenkt å lage en trekasse som skal huse registeret og vifta. Varmen blir satt på maks så får heller viftehastigheten forbli justerbar. Er litt usikker på hvor jeg skal hente vannet fra motoren, men det finner jeg fort ut når jeg tar en kikk på vannkretsløpet. Det eneste man kan være engstlig for er vel den ekstra belastnigen det blir på vannpuma. Membranen er bytta i år på denne motoren, så vi får håpe at Sabben klarer å pumpe den sløyfa i tillegg til resten. Spørs om jeg kommer til å bruke to t-stykker som kan stenge av den nye sløyfa hvis det skulle være nødvendig. Kjølevannstemperaturen vil jo gi svar på om sirkulasjonen blir god nok med dette ekstra tillegget....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...