ola Startet 13.September.2006 Link til dette innlegget Startet 13.September.2006 Batteriet ble utladet så jeg kjøpte nytt..... Nå viser det seg at at den ikke lader ( den ligger på 12,0 uansett turtall..... Dynamoen er ganske ny , så feilen må ligge en annen plass?? jeg har tull med starteren også, må bruke skrugjen og korslutte den ved starteren ( kan ikke bruke tenningsnøkkelen? er det noe laderele og hvor finner jeg det ? er det noen som har tegning over det elektriske ? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Kan nesten høres ut til at du har mistet forbindelsen mellom starter og dynamo. Dette er en kabel som går "internt" på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Du finner servicemanual og linker til brukermanual i Dokumentarkivet. Her finnes en forklaring på dynamoens virkemåte og feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hvordan er det med ladelampe og oljetrykkslampe, lyser disse når tenning er på? Virker instrumentene? Hvis ikke mangler du nok + til tenningslås. Da må det ordnes og da tipper jeg lading og start også virker. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hei Mine tanker går i retning hvorfor kan du ikke starte med tenningsnøkkel. Har du mistet strømmen på dashbordet? I så fall også strøm igjennom ladelampe? Da vil ikke dynamoen få magnitiseringsstrøm for å starte lading. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 oljetrykkslampe virker , der er strøm dashbordet.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hvis du ser på tegningen i brukemanualen så formagnetiseres dynamoen (61) samtidig med at starteren går. Dette skjer via startrele 26. Blir noe feil her vil du verken få start eller lading. Mulige årsaker: -Relespolen blir ikke jordet via dynamoen -Relespolen får ikke 12V fra startnøkkelen. -Releet er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 hei ingar..jeg skiftet startreleet med ett som var uorginalt og da virket tenningsnøkkelen/starteren en stund.. Husker ikke når den sluttet å lade.. Har du tegninger over ledningerne som går på releet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Du finner det i brukermanualen, se linker her. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 På 40 motoren brukes d+ / ladelampe uttaket til jording av spolen på start rele. Dette fordi du ikke skal få slått inn starteren når motoren går. Ditt problem er mest trolig lednings brudd i forbindelse dynamo, eller defekt dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 jeg finner ingen ting på denne : AQAD40 130 hk........ Sitér dette innlegget Link to post
seafarer Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Vp, rekkesekser, diesel, 130 hk,; Det er nok AQD 40 som er den rette benevnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 På 40 motoren brukes d+ / ladelampe uttaket til jording av spolen på start rele.Ok, da tolket jeg tegningen feil. Har rettet det jeg skrev.Da må man først sjekke om releet slår inn, det bør være hørbart. Hvis ikke så sjekk at det er 12V på den ene koblingen til spolen og nær 0V på den andre. Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 vekselsrømsdynamo: 2 tykke ledninger inn og to tynne. hvor på dynamo skal jeg måle? når jeg måler på batteriet viser den 12.1 uansett turtall . når jeg setter på en lyskaster som trekker litt viser den 11 er det noen som kan forklare i enkle ord hvordan ledningene går fra batteriet-starter-dynamo osv ( hvor er spenningsreleet? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Jeg så litt nærmere på koblings skjema....det er flere varianter ut og går, har du stopp av motoren på nøkkel eller egen stopp knapp. Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 15.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 egen stopp knapp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.