kurth Startet 13.September.2006 Del på Facebook Startet 13.September.2006 Ser ut til at det å selge bruktbåt i høst ikke er lett, tross en kjempesommer . Hva kan årsaken være stort salg av nye båter, problemer med båtplasser, jeg vet ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Ser ut til at det å selge bruktbåt i høst ikke er lett, tross en kjempesommer . Hva kan årsaken værestort salg av nye båter, problemer med båtplasser, jeg vet ikke.. Man kan jo spekulere på om tabloidpressens spekulasjoner om renteoppgang kan ha påvirket folks kjøpetrang. De tenker muligens... "Vi venter til våren og ser hva som skjer med renta. Vi får ikke brukt båten før da allikevel". Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
MT. Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Solgte min gamle Bayliner for noen uker siden, mens sola fortsatt skinte i Trøndelag. 25% fortjeneste på 5 år. Sånn sett har jeg ingen forståelse for hva du sier... Derimot har jeg til hensikt å kjøpe ny båt enten sent i høst eller til neste høst, hvor den jeg kjøper av skal ha gjort seg ferdig med mesteparten av verditapet. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Karavoli Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 (redigert) Det er vanvittig masse båter tilsalgs nå!! Helt klart kjøpers marked! Over 10000 båter bare på finn... Redigert 13.September.2006 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 (redigert) Det er mange som vegrer seg for å kjøpe båt på høsten.Det er desuten veldig mange tilsalgs med noe vel optimistisk pris.De som handler på høsten forventer at prisene er satt ned i forhold til vår og sommer.Min erfaring med salg er at alt lar seg selge bare prisen er satt riktig. roy_ n: Redigert 13.September.2006 av roy_n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 De som sier at båtmarkedet er likt hele året har ikke fulgt med helt i timen. Det er åpenbart tyngre å selge båt om høsten. Folk vil, som på alle områder, komme til dekket bord, og venter til våren for å få en sjøsatt og ship-shape båt. For min del har jeg både solgt og kjøpt akkurat, og kan ikke klage på noe. Tror ikke jeg hadde fått bedre pris til våren. Tjente iallefall 150.000,- på å ha båt i 3,5 år. La det samme i mellom for å få en 4 år nyere båt med mer utstyr og større og nyere motor. Leve høsten, for min del! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 (redigert) Helt klart kjøpers marked! Over 10000 båter bare på finn... Tror mange blir lurt av dette over 10.000 båter til salgs på finn.no. Hvis du har fulgt litt med vil du se at tilbudet (nye båter siste døgn) har gått drastisk ned, det var vel opp i mot 300 ny pr døgn i den "beste" tiden nå i høst, Antall båter på finn.no lå støtt på litt over 10.000. Når det så gikk ned til under 200 pr døgn og kanskje ned mot hundre. Hva skjer? Jo, fortsatt er det over 10.000. DVS at finn.no nå lar båtene ligge lengre enn før. Jeg kan iallefall ikke se noen annen forklaring. Jeg tror markedsfolkene deres er SVÆRT opptatt av at de skal kunne skryte av at de har over 10.000 båter for salg... Ergo, er det så mye båt til salgs som alle vil ha det til? Hører jo om flere som selger greit, inkludert meg selv. Jeg hadde en flott båt, men den var spesiell og iflg meglerene var det en "vanskelig solgt" båt. Vel, jeg fikk 12 henvendelser, to bud og en pris jeg er svært godt fornøyd med... Redigert 13.September.2006 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Viksund Bravo Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Jeg for min del har annonse "ønskes kjøpt" og kunne gjerne ønsket flere henvendelser. Kanskje er "ønskes kjøpt" noe som ikke leses av så mange.... Ønsker lukket cabincruiser, og det er ikke så mye å velge i til under 500000, så jeg skulle gjerne hatt flere båter på finn jeg Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
joelle Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Solgte "gammle" båten for en måned siden. fikk solgt den på 2,5 timer på finn.no. Og hadde en venteliste på 12 personer som ville kjøpe. En liten korrigering når det kommer til finn.no, det er vi selgere som sletter annonsen når den er solgt. Den ligger ikke kvar lengre en det man sjøl vil, og ikke så lenge finn vil. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Det er mange av båtene på finn.no som er over priset å ligger lenge annonsert.Mange klargjør ikke salgsobjektet før de tar bilder,det er mye rot og unødendige ting som ligger i båtene.Det er ikke noe tiltalende.Ville ikke kjøpt en båt som rotete innvendig møkketet utvendig jeg tenker da hva med vedlikehold.Kanskje en forklaring på hvorfor det er mange som blir liggende til salgs lenge hvis det er flere som tenker som det jeg gjør. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Veldig enig med roy_n. Vi har nettopp kjøpt båt og kikket på haugevis på nettet. Noen som hadde bra spec. og som var beskrevet som gode båter ble sjaltet rett ut fordi det så ut som om ingen hadde brydd seg om den - ikke nok til å ta oppvasken før de fotograferte den engang. Sikkert urettferdig, men det er jeg som skal kjøpe båt og jeg som bestemmer.... Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Tror mange blir lurt av dette over 10.000 båter til salgs på finn.no. Hvis du har fulgt litt med vil du se at tilbudet (nye båter siste døgn) har gått drastisk ned, det var vel opp i mot 300 ny pr døgn i den "beste" tiden nå i høst, Antall båter på finn.no lå støtt på litt over 10.000. Når det så gikk ned til under 200 pr døgn og kanskje ned mot hundre. Hva skjer? Jo, fortsatt er det over 10.000. DVS at finn.no nå lar båtene ligge lengre enn før. Jeg kan iallefall ikke se noen annen forklaring. Jeg tror markedsfolkene deres er SVÆRT opptatt av at de skal kunne skryte av at de har over 10.000 båter for salg... Tja, tvilsomt ... En annonse du har kjøpt og betalt hos finn.no har x antall liggedager, tror neppe finn jukser med dagene uten at du må betale mer, - er annonsen utgått, så er den utgått. Tallet på nye båter siste dag avhenger vel av når på døgnet man klikker seg inn? Jeg er i markedet for bruktbåt omkring 150.000 kr. og har fulgt med finn-annonsene i hele sommer. Antallet båter til salgs har steget jevnt og trutt, fra 4000 - 5000 på vårparten, til 8000 og 9000 i sommer, og nå til litt over 10.000 på høsten, der har det stanset opp, og nå har antallet begynt å synke litt. At antallet ikke synker så fort, kan jo også skyldes at noen forlenger tiden for annonsene sine, pga. manglende respons. Der ligger inne mange nye båter også, og der kan man fortsatt se at dusinvis legges ut for salg fra et firma på en og samme dag. Et eksempel på en båt det er mye av på bruktmarkedet, er Nidelv 24. Talte opp 40 til salgs på finn.no for noen dager siden, båter fra slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Noen har ny innredning, men mange er gammelmodige, slitte og "brune", har saltvannskjølte motorer og ser ikke særlig fine ut. Ser ikke ut som disse er lettsolgt i alle fall. En jeg var i kontakt med hadde bare hørt fra meg, og båten har han gradvis redusert prisen på, fra 155.000 til 150.000 til 145.000. En Joda 7500 startet på 210.000, gikk ned til 190.000, og nå er den nede i 170.000. Det brukes salgsargument som høstpris, høstkupp, Nå NY pris, osv., osv. Men de ligger der usolgt i månedsvis, jeg har lagret mange annonser og følger med. Når de blir desperat, en gang ut i oktober, slår jeg kanskje til! (Eller jeg venter til våren og kjøper noe helt annet. MÅ ikke kjøpe nå.) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Jeg følger godt med på markedet på nettet og ellers , ser på nett at det blir ikke solgt mye båt om dagen .Veit ikke om det er høsten eller om folk har sjønt at det kan skje noe med rente ettervært .Skal selge båten min , og har gått noe ned i pris og kommer det en med et bud i nærheten så går den .Har nemlig en i sikte som jeg har veldig lyst på . Men blir kansje med drømmen ei stønn til , lov å drømme da . Først selge det man har , så handle . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
JanB Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Trur bruktbåtmarknaden har kjølna kraftig i år, men det har tatt litt tid før selgjarane har registerte det. Sjølv la eg ut min (forrige) båt for sal på finn.no alt i april, med ein pris der eg forventa ei viss forteneste. Sjølv meiner eg at eg laga ei informativ og god annonse (i kombinasjon med avis-annonser). Men trass i mange tusen annonse-visningar, var det få henvendelsar. Og av desse var det endå færre seriøse interessentar. Dermed måtte eg prisa nedover, og først etter ferien blei båten seld til omlag same pris som eg betalte for to år sidan. Fulgte samstundes med på andre tilsvarnade båtar for sal, pluss båtar eg kunne tenka meg å evt. kjøpa. Det var akkurat det same der. Båtane låg/ligg i månadsvis og blir først seld etter kraftig nedprising. Min båt var ein hurtiggåande 90-talsbåt i 7-800.000 kroners segmentet. Trur mange som kan betala for slike båtar har så mykje pengar (evt tar sjansen på høge lån), at dei heller kjøper nytt. Og kjøper dei ikkje tilsvarande båtar, kjøper dei mindre, hurtiggåande nye båtar til omlag same pris. Nybåtsalet har jo vore svært godt dei siste åra, ikkje minst for mindre båtar (<25 fot). Men lukkeleg er den som har fått selt og leitar etter noko nytt i bruktmarknaden (evt. kjøper for første gong). No begynner nok dei fleste selgjarar å forstå at prisen må ned. Dermed kan det ligga an til mange gode kjøp i haust. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Fantino Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Jeg for min del har annonse "ønskes kjøpt" og kunne gjerne ønsket flere henvendelser... "Ønskes kjøpt"-delen på finn er helt latterlig mhp. søking, samtidig som det er nok annonser til at de færreste gidder å bla gjennom alle sidene. Tror dette kan være noe av grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 (redigert) hva skjer med bruktbåtsalget?? Redigert 14.September.2006 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
r-edholm Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Hei Jab. Jeg er ganske sikker på at du er overoptimistisk på verdien på denne skuta. Det begynner å bli en meget tilårskommet dame med tilsvarende motor. Det er heller ikke en båt som anses for å være en "klassiker". Jeg tipper 60-80000 på en godværsdag. Håper ikke jeg ødelegger dagen din, men du vil vel få den bort, od må nok prisen kraftig ned. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Tja, tvilsomt ... En annonse du har kjøpt og betalt hos finn.no har x antall liggedager, tror neppe finn jukser med dagene uten at du må betale mer, - er annonsen utgått, så er den utgått. Mja. Det er klart at de som selger fortere og setter "solgt" eller tar båten bort vil regulerer dette antallet i tillegg til inn og ut, men jeg syns iallefall det er påfallende at det i lengre tid ligger akkurat over 10.000 båter på finn.no og dette tallet er forbausende stabilt, tross stor nedgang i nye annonser. Ser selvsagt at dette kan være riktig da det f.eks kan være at færre båter selges når det kommer færre inn osv... men ... Skeptisk... Finn.no har enorm markedsmakt og disse tallene brukes jo av svært mange i flere diskusjoner så her kan de manipulere markedet. Det var poenget... Og det er klart at finn.no kan justere dette med å la noen annonser ligger mer enn 30 eller 100 dager før de blir tatt bort... Jeg vet ikke om de gjør sånt, men de har muligheten... Ellers tror også jeg at det er på vei til å bli mer fornuftige priser og det er mange eksempel på feil pris på båter, men markedet fungere jo når disse ikke blir solgt. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
wave Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Selgere av bruktbåter kan få litt ekstra drahjelp fra valutakursen. Norske kroner er for tiden i nær fritt fall, hvilket gir høyere pris på utenlandske nybåter. Faktisk så mye som opp mot ti prosent sammenlignet med for et par måneder siden for båter som selges til en fast pris i euro, svenske kroner etc. Kronekursens fremover er usikker, først og fremst avhengig av oljepris og forventninger om renteutviklingen fra Norges Bank. Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Det er klart at de som selger fortere og setter "solgt" eller tar båten bort vil regulerer dette antallet For å ta en avsporing over til bilverdenen hos finn.no: Jeg kontaktet en Bilforhandler med grunnlag i en utlysing på finn.no. Der fikk jeg tilbakemelding på at bilen var solgt. Det var rart, sa jeg, for bilen står fortsatt til salgs. Det som skjer er at mange forhandlere, som har betalt for annonsa, de ønsker mest mulig publisitet og oppmerksomhet, og setter derfor ikke annonsa i "Solgt" når gjenstanden er solgt. Da faller nemlig annonsa bort. I stedet blir de kontaktet av potensielle kjøpere.....og da kommer svaret: "Den er dessverre solgt.....men, vi har en annen type som du kanskje vil se på?" Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Avsporer videre "Seilbåten er dessverre solgt, men kanskje jolla kunne være av interesse? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 (redigert) Hei Jab. Jeg er ganske sikker på at du er overoptimistisk på verdien på denne skuta. Det begynner å bli en meget tilårskommet dame med tilsvarende motor. Det er heller ikke en båt som anses for å være en "klassiker". Jeg tipper 60-80000 på en godværsdag. Håper ikke jeg ødelegger dagen din, men du vil vel få den bort, od må nok prisen kraftig ned. DUST!!!! Du hadde skikkelig greie på båt skjønner jeg! Tror du jeg har hentet prisen ut av lufta??? greit å mene at den kansje er verdt mindre og at den er gammel men har DU tittet på priser på tilsvarende båter??? 60.000?????? det sto en lik uten motor og interiør -nedslipt klar til lakkering til rundt 60....... og den ble solgt! Nei du ødla ikke dagen min men jeg antar at du begir deg på ting du ikke har greie på! Redigert 15.September.2006 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
REM Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 DUST!!!! Dust og dust? Du ber da vitterlig om råd i den andre tråden så vidt jeg skjønner. Når du da mottar råd så får fyren beskjed om at han er en dust. Mener man at man får dårlige råd, så forbigår man gjerne slike i stillhet. Begynner mann å skjelle ut folk kan man ikke regne med å motta råd hvis man trenger det ved en senere anledning. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Superkul Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Mener du altså at dette var et seriøst svar???? Det var vel ikke så mye frekkere å komme et slikt utsagn en at jeg kalte han dust??? Kansje han skulle lese hele innlegget og annonsen??? Eller sjenerelt se hva tilsvarende båter ligger i??? Jeg har blitt budt 100.000 og takket nei! Jeg har aldri bedt om hva båten min kan være verdt! Jeg har tatt utgangspunkt hva andre tar for lik båt! Jeg har i tillegg lagt meg under markedet og det sitter en totalt overhalt motor i den i tillegg! Dumme spørsmål får dumme svar!!!! Det er faktisk provoserende for folk flest når man kommenterer tingene deres til omtrent halvparten av prisen! Jeg hadde ikke turt - fin måte å få uvenner på disse sider spør du meg! Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Dumme spørsmål får dumme svar!!!! Jab - jeg tror kanskje det er en ide om du leser reglene og etiketten for dette forumet Særlig regel nr 2 er det ok mange som er opptatt av følges på Baatplassen.no Og jeg er også helt enig med rem. Når du ber om råd og får et svar du ikke liker - samme om du synes det er dumt eller ikke - så kaller du ikke folk for DUST!! - vel med mindre du for all fremtid vil være helt sikker på at ingen vil gi deg noen råd da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.