Jump to content

Bruktbåtsalget


kurth

Recommended Posts

At båtinteressen er på topp for tida, understrekes av besøkstall på messer og nybåtsalg.

 

Men det er helt tydelig at interessen for brukte båter, og spesielt i den litt eldre kategorien, er på vikende front. Folk oppnår simpelthen ikke nok "show-off" med trekke hjem ei gammal snekke.

 

Og derfor ser vi tydelig at folk som vil selge, senker prisen. De andre blir stående.

 

Alle båter har en minstepris, som delvis formes ut fra hva man får om man kjøper nytt for samme sum. Når en Lasse 15 med 9,9hk og tilhenger koster over 50 båtpenger nytt, burde en velpleid større bruktbåt til høyere pris med tilhørende fasiliteter og egenskaper kunne tiltrekke noen av småbåtkjøperne, om de tenker over sitt kommende bruksmønster.

 

Men, en pris bestemmes mest av tilbud og etterspørsel. Er det mange eldre båter til salgs, og kjøpepresset er på nye båter, blir de eldre båtene utsatt for et kraftig prisfall. Om de vil selge, da...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Nå skal ikke jeg ta stilling til hva en båt bør koste eller noe annet, men siden båtmarkedet er markedstyrt så er det jo markedet som avgjør hva er en båt er verdt og ikke selger. Men selger kan jo selvsagt la være å selge til den pris markedet setter pågjenstanden....

 

Min mening er at når en båt ikke blir solgt så er den for dyr, enkelt og greit... Nå var jeg og kikket på en maken båt Scan 24 for et annet medlem på bp, som lå til salgs for 15000,- kroner med en Hino dieselmotor i, en del jobb var det riktig nok... men den lå i allefall for salg i flere måneder.. uten å bli solgt.. Her er et bilde av denne, kallesjen er tatt og og en pressenning er delvis blåst bort.. Jeg må nok erkejnne at jeg nok også vil være en DUST her med tanke på prissetting..

 

scand24.JPG

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Enten vi liker det, eller ikke: Får vi ikke solgt båten, er prisen feil.

 

Markedet er fult av selgere med store forhåpninger om verdien på egen båt. Og det er kansje ikke så rart, med tanke på den prisutviklingen vi har hatt på bruktbåter.

 

Erkjenner man det enkle faktum at: selger vil ha mest mulig får båten, og kjøper vil betale minst mulig, har man kommet langt.

 

Da kan man ta det man føler som et skambud men et :wink: å si : det er jo lov å prøve seg i stedet for å bli furten og :smash: en potensiell kjøper.

 

To ganger har jeg faktisk opplevd at en kjøper som først kom med et skambud, faktisk endte opp med å kjøpe båten til den prisen jeg ville ha.

Det hadde tvilsomt skjedd om jeg hadde bltt furten og kalt kjøper en dust.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Tja,det er ikke sikkert at prisen er helt feil egentlig. Kunsten er å treffe den kjøperen som vil ha akkurat din båt. Nå er det over 10 år siden jeg solgte båt sist men jeg husker en hel del personer som ville ut og prøve den og så endte hele diskusjonen fort da det tydeligvis ikke var penger nok til stede for å gjennomføre handelen. Værste "tilfellet" var han som hadde 140 000 kontant og tilbød 20 000 til betalt over 2 år. Da var jeg litt usikker på om jeg skulle le eller grine :crazy:

Prisforlangende var 250 000,den ble solgt for 240 000 til en hyggelig kar fra Moss til slutt. En må antagelig ha litte granne is i magen og være en smule tålmodig.

Selv undres jeg mere over prissetting av bruktbåt. Av Skilsø 750 ligger det en 4-6 på Finn.no prissatt fra 200 000 til 426 000. Ifjor ble det solgt et møbel av en slik båt for 460 000. Min konklusjon er at det slettes ikke er greit å sette en korrekt pris på eldre bruktbåter. Skal jeg dømme etter motor og alder på denne,utstyr,innredning osv så må Slagskibet være værdt over 380 000. Den er ikke verdt en sånn pris men kommer det en med så mye penger i handa så iler jeg uten opphold til Polet så han får en bedre konjakk å leske seg med på hjermturen :flag:

Link to post
Enten vi liker det, eller ikke: Får vi ikke solgt båten, er prisen feil.

 

Eller tidspunktet er feil, eller annonsen er dårlig laget, eller at båten ikke fremstår mest mulig presentabel og litt tilfeldigheter, flaks om du vil, er det vel også i bildet?

 

At en båt er verdt hva noen/markedet er villig til å betale er helt korrekt, men dette beløpet kan påvirkes!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Nå var jeg og kikket på en maken båt Scan 24 for et annet medlem på bp, som lå til salgs for 15000,- kroner med en Hino dieselmotor i, en del jobb var det riktig nok... men den lå i allefall for salg i flere måneder.. uten å bli solgt.. Her er et bilde av denne, kallesjen er tatt og og en pressenning er delvis blåst bort
Synes dette var en meget dårlig sammenligning Sydvesten...

 

Det går ikke å sammenligne en båt klar til bruk med ett oppussingsobjekt som vil kreve en sesong eller to + x antall ekteskap for å bli ferdig :nono:

Ok så tok jeg i litt da :rolleyes:

 

Når det gjelder innlegget til Jab er jeg tilbøyelig til å være enig.

Jeg støtter ingen i å kalle andre for Dust, men jeg synes ikke meldingen han fikk passet.

For det første er det vel ikke det denne tråden handlet om

For det andre tror jeg ikke det var det Jab mente med å vise til den andre tråden

For det tredje var det lite hold i verdivurderingen til r-edholm.

At han ikke liker den slags båter og dermed ikke syns den er verdt mer får være hans sak, men man kan sette seg litt inn i hva ting koster før man uttaler seg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Siden jeg har solgt og handlet Nor Star 290 akkurat, har jeg fulgt godt med på det som er til salgs av disse. I begynnelsen av august ble det plutselig lagt ut 5-6 stk. (første til salgs i hele vår og sommer). De fleste ble liggende noen uker, og vips - nå er de fleste solgt i løpet av de siste par ukene.

 

Min teori er: Mennesket handler i flokk; "alle" tenker i beg. av aug. at "nå er det lurt å selge båten før høsten". Dermed blir det en opphopning. Det tar litt tid før folk får solgt og klare til å kjøpe igjen. Nå er markedet i ferd med å stabilisere seg igjen, etter min vurdering.

 

Det beste kjøpet tror jeg en gjør akkurat nå; når selger skal til å ta båten på land og ser muligheten for å slippe "styret" med vinterklargjøring. Da er det en del som gir slipp på noen "lapper"..

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Nå er det på ingen måte viktig for meg å ha rett. Vi får håpe min vurdring er feil. Men du etterlyser meninger og det får du. Jeg har kjøpt og solgt en hel del båter de siste 10-15 årene, så jeg mener selv å ha en viss innsikt i hva som selger. Det er ikke all verden du får for 150000 idag, men det ligger en del brubare båter med diselmotor i denne leia. Antikvarisk bensinmotor dra beklagligvis prisen laangt ned.

 

Og husk! Prisforlangende og oppnådd pris er på langt nær det samme.

 

Lykke til

Link to post
Synes dette var en meget dårlig sammenligning Sydvesten...

 

Det går ikke å sammenligne en båt klar til bruk med ett oppussingsobjekt som vil kreve en sesong eller to + x antall ekteskap for å bli ferdig :nono:

Ok så tok jeg i litt da :rolleyes:

 

Når det gjelder innlegget til Jab er jeg tilbøyelig til å være enig.

Jeg støtter ingen i å kalle andre for Dust, men jeg synes ikke meldingen han fikk passet.

For det første er det vel ikke det denne tråden handlet om

For det andre tror jeg ikke det var det Jab mente med å vise til den andre tråden

For det tredje var det lite hold i verdivurderingen til r-edholm.

At han ikke liker den slags båter og dermed ikke syns den er verdt mer får være hans sak, men man kan sette seg litt inn i hva ting koster før man uttaler seg.

quote.gif

takk tusen takk :cheers::cool:

Link to post

Det som også var mitt spørsmål eller rettere sagt meningen med spørsmålet var heller hva som skjer på båtmarkedet er det for mye penger blant folk????? Tro meg er det noen som har fulgt med priser på denne båten så kan jeg nevne meg selv, da jeg har tatt dette som utgangspunkt! og hva er galt med en totaloverhalt 140 motor (utenom at den skulle gått på diesel??) som er til og stole på??? Meg bekjent er volvo/volvo penta veldig bra motorer - lett å få tak i deler osv ikke minst priser på rep osv! for folk som vil ha en grei båt som også kan skru litt og stelle er jo denne motortypen noe av det beste /enkleste! jeg ønsket meg diesel motor og har nå det i nye båten men i betraktning båt type/pris ville heller jeg hatt en nyoverhalt bensin fremfor en sliten diesel

Som nevnt i andre innlegget var jeg kjempeglad for scanden og hadde det ikke vært for plassbehovet hadde jeg antagelig beholdt den! og til nisser som ikke har peiling på priser på denne båten / atpåtill ikke sett den :eek: kansje vurdere sitt eget smykke til ca halvparten av verdi og utseende :smiley::lol: En annen ting jeg syntes er rart er at jeg er vant til at folk pruter ut av vilden sky så man kan jo ringe og høre..........men det er nok type båt som ikke selger akuratt nå, den er verken stor eller liten og faller kansje mellom ønsker til fattig og rik! 60-80.000???? hmmmmmmmmm kjøp en liten daycruiser uten noe og lykke til :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post

Syntes folk er fine jeg , satt inn båten torsdag og dagen etter ringte det en iverig fyr .Han skulle komme på kvelden eller lørdag . Så det blei litt ekstra vasking og rydding for visning , men ikke har jeg sett eller hørt et pip fra gubben .Hva er vitsen med det da , er det flere som har samma erfaringa at folk ikke sier ifra og gir f i å komme etter avtaler ? Men men kan jo drømme videre , kan jo komma en fyr en dag som syntes skuta mi er knallfin og handler .Men det haster litt , snart vinter nå så da er det vel bare å glømme og vente til våren igjen kansje . Men man veit aldrig ,koster itno å drømme videre.

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Han skulle komme på kvelden eller lørdag . Så det blei litt ekstra vasking og rydding for visning , men ikke har jeg sett eller hørt et pip fra gubben .

 

Ta vare på telefonnummeret.

 

Når du oppdager at vedkommende skal selge noe, så ringer du. Med skjult nummer. "Ja, akkurat hva jeg har leita etter. Jeg tar'n! Men eneste tidspunkt jeg kan hent'n, er søndagsmorran kl 7!"

 

Så setter du vekkerklokka på 0640, står opp søndagsmorran og koker deg en kopp kaffe eller tar en bitteliten cognac, mens du tenker på den håpefulle selgerens bestrebelser. Deretter tusler du til senga og sover videre.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Fra Nettavisen:

"Panikksalg av bruktbåter

Etter et eventyrlig båtsalg de siste tre årene, flommer markedet over av bruktbåter.

I høst blir det et skred av tilbud. Bruktbåt-messene er avsluttet, båtene må på land og titusenvis av båteiere mangler båtplass.

Det er alltid tilbud på båt når sesongen er på hell. I år er det imidlertid ekstremt.

 

Verst er det i østlandsområdet og på den østlige delen av sørlandskysten. Mange har kjøpt båt i den tro at de skulle skaffe seg en opplagsplass før sesongslutt.

I dette området bør båtene på land på grunn av is og vinter.

Det er krise. Selv om du punger ut med en halv million kroner, vil du knapt finne en ledig opplagsplass eller plass i en beskyttet marina.

Resultatet er at folk selger. Ganske nye båter legges nå ut på nett for gunstige priser.

 

Hos de viktigste annonsørene ligger ca 10.000 båter til salgs. Nytt av året er at svært mange store båter legges ut. Mange av dem levert nye i mai og juni i år.

Der er ca 3.000 cabincruisere av nyere dato ute i bruktmarkedet. Det er like mange større åpne båter. I tillegg kommer et stort antall skjærgårdsjeeper og landstedsbåter.

 

En ringerunde til 15 selgere av «nye» båter over 35 fot, bekrefter tilløp til panikk. 8 hadde ikke forsvarlig båtplass etter 15. oktober.

De som hadde båtplass kunne vurdere å selge båten med båtplass – til flere hundre tusen mer enn hva de hadde gitt for båten for 6 måneder siden.

Båtsalget har vært rekordartet, men i de siste månedene har det dukket opp et problem i bransjen. Det er svært mange overliggere hos forhandlere. Importør og produsent har solgt båter til forhandlernettet.

I den «viltre» optimisme som har herjet i båtbransjen har mange tatt inn for mange modeller og varianter. Nå ligger 2006-modellene på lager rundt i Norge – mens produsentene har begynt å selge 2007-modellene.

Der er 231 fabrikknye båter annonsert fra lager i Norge akkurat nå. Alle er 2006 modeller, men vi merker oss at forhandlerne har begynt å kalle dem 2007 modeller i de senere dagers annonser. Båtene er i prisklasse 1,3 til 5 millioner kroner.

Det er grunn til å forvente store rabatter på overliggere i løpet av de neste ukene.

Kanskje det endelig er blitt balanse eller til og med kjøpers marked i båt-Norge.

Link to post

Tror det er lurt å be om fult navn og telefonr på de som ringer. Samt å gjøre det helt klart at båten er ikke solgt før pengene er på konto.

 

En ting er at en kjøper trekker seg pga at båten ikke står til forventningene, en annen ting er når "kjøper" hverken kommer til avtalt tid, eller gidder å si ifra.

 

Ofte hører man at "de unge mangler folkeskikk" men her er det desverre godt voksne som viser vei.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
.......Hva er vitsen med det da , er det flere som har samma erfaringa at folk ikke sier ifra og gir f i å komme etter avtaler ?

 

Opplevde akkurat det samme ifjor, da jeg skulle selge "Flukt" (Grimsøy 26). Mange som ringte den første uken, INGEN møtte opp! :sad:

 

En kar fra Drammen "tok kaka" - han ringte og avtalte visning 2 fredager på rad - han hadde hytte på Hvaler, så ha skulle stikke innom på vei ut dit. Ingen kom. Da han ringte for tredje gang, gjorde jeg han oppmerksom på manglende oppmøte de første 2 gangene. Han svarte da"...det kom noe i veien, har jo ikke akkurat meldeplikt hos deg heller..." - Hørt på maken?

 

Min lille hevn kom den tredje uken (da hadde jeg allerede en annen kjøper som hadde deponert 5.000,- i håndpenger) hvor Drammenseren igjen skulle komme på fredag ettermiddag, mellom 18:00 og 19:00. Oppmøte var avtalt på Tangen brygge.

 

Fredagen kom, og riktig! Han møtte opp på brygga. Men det var ingen "Flukt" på brygga. Han ringte meg på mobilen. Med dårlig skjult glede kunne jeg fortelle at vi var ute på prøvetur med en kjøper som nettopp var blitt ny eier av båten........... :smiley:

 

Akkurat denne situasjonen hadde han godt av!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Dette er vel en markedsregulering som kommer en gang iblant. Dette merket jeg når jeg solgte

en skjærgårdsjeep i sommer, 2003 mod 19 fot. Det var 24 til salgs samtidig. Da kan jeg sitte på

gjerdet og tro att noe hender. Eller jeg kan gjøre det selv, regulere prisen ned å bli kvitt den. Da

den ikke ble brukt, gjorde jeg det siste. Det første tapet er som regel det rimeligste.

 

Ble -15000 på 3 år, 5000 i året. Helt greit.

 

Men å tro att alt vokser inn i himmelen, samt konkurransen fra store int båtprod med lavkost. Dette

vil føre til ett lavere prisbilde. Og att bruktbåtprisene ville falle mer.

 

Idag har det verdt mulig å kjøpe en båt på våren og selge den tidlig høst til omtrent samme pris.

Slippe opplagskost osv. Og deretter kjøpe en ny til våren.

Vi sees!

Link to post
Hva er vitsen med det da , er det flere som har samma erfaringa at folk ikke sier ifra og gir f i å komme etter avtaler ?

Tine II

Jeg opererte kanskje i et spesielt kunde-/båtsegment, men da jeg solgte min gamle trofaste Hansvik 18HT med motor og henger for 2-3 uker siden, hadde jeg i grunnen helt motsatt opplevelse av det dere beskriver her. Båten ble lagt ut på finn.no i 22-tiden om kvelden, med en ganske detaljert beskrivelse og mange bilder. Kl. 0130 var det kommet inn en mail fra en trønder, som var svært innstilt på å kjøpe usett. Etter en liten prat på telefonen om formiddagen kl. 10 ga han klar beskjed " Æ ska' ha båt'n"! - hvorpå depositum umiddelbart ble overført til kontoen min. Det ringte ytterligere et par svært interesserte potensielle kjøpere før jeg rakk å sette SOLGT-lapp på annonsen. En grei handel, til den kjøpssummen jeg forlangte, ble avsluttet med at trønderen henta båten forrige søndag.

 

I ettertid kan man jo spekulere på om jeg bommet helt med prisforlangendet... Jeg kunne nok ha tynt ut noen lapper ekstra hvis jeg hadde ventet litt med å avgjøre handelen, men slikt er det vel ikke sunt å lure for mye på... :blush:

Link to post
I ettertid kan man jo spekulere på om jeg bommet helt med prisforlangendet...

 

Det får man vel aldri svar på.....?

 

Jeg hadde den forrige båten for salg seint i fjor høst, var fire-fem som var å så på båten uten resultat. Lot gratis-annonsen ligge på autodb.no, båten ble solgt tidlig på våren. Slapp vårpuss av to båter, men kunne jeg fått mer for den seinere?? Slett ikke sikkert...jeg var fornøyd med totalpakken.

 

Tror en del har for høye ambisjoner om pris, teste markedet osv. Så kan en selv mene så mye en orker hvor bra og flott osv ens egen båt er.....og lure på hvor kjøperne er.... :crazy:

Link to post
Verst er det i østlandsområdet og på den østlige delen av sørlandskysten. Mange har kjøpt båt i den tro at de skulle skaffe seg en opplagsplass før sesongslutt.

I dette området bør båtene på land på grunn av is og vinter.

Det er krise. Selv om du punger ut med en halv million kroner, vil du knapt finne en ledig opplagsplass eller plass i en beskyttet marina.

Resultatet er at folk selger. Ganske nye båter legges nå ut på nett for gunstige priser.

Stemmer dette, eller er det kun skremselspropaganda. Dersom man må opp 1/2 mill for plass, er det veldig lite å oppdrive.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...