Ingar Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Det har versert rykter om at én plass i Bærum ble solgt for en halv mill.: 500.000 kroner for fem meter Vill kamp om båtplasser Men at problemer med opplagsplass er hovedårsaken til de påståtte tilstander høres lite sannsynlig ut. Artikkel bærer i det hele tatt mer preg av ryktespredning enn facts... Dersom det virkelig stemmer at "forhandlerne har begynt å kalle dem (2006 mod) 2007 modeller i de senere dagers annonser. Båtene er i prisklasse 1,3 til 5 millioner kroner." kunne det vært intr. å høre hvilke forhandlere dette er. For det må da være direkte ulovlig markedsføring? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Bruktbåtmarkedet er kanskje ikke helt dødt...... Virker som Scand Boats selger ganske mange bruktbåter. De kjører en ganske aktiv markedsføring av salg i helgene. Selvfølgelig en strategi for å rekruttere/ hjelpe kjøpere av nye (Scand) båter. Må si jeg hadde satt pris på garanti ved kjøp av bruktbåt. Ellers er markedet fullt av mer eller mindre seriøse private selgere. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Prisene er tydligvis i fritt fall. Se http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8400005 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Lasse bli kvitt båten din, ut i fra den prisen må du betale for å bli kvitt den. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bliss X Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Tenkte jeg skulle selge min for 13 kroner og kjøpe den på finn. Kan strekke meg helt til 20 kroner Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Tør ikke tenke på verditapet på Bavariaen. Fordelen er att jeg kan selge kjølen løst Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Skipper Worse Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Vær forsiktig, baatsman. Det kan gå troll i ord. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
wave Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Vanligvis pleier det å være muligheter for gode høstkjøp etter en møkkasommer. I år er det åpenbart enkelte som har tatt seg vann over hodet i solsteika. Om mulig ville jeg nok ventet med salg til vårsola driver folk ned fra fjellhyttene. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 sjekk prisen http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=21&tot=50 Sitér dette innlegget kgt Link to post
Vår Sommer Ro Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Om mulig ville jeg nok ventet med salg til vårsola driver folk ned fra fjellhyttene. Enig med wave. Min erfaring er at utpå våren, i uka etter båtmessa på Lillestrøm, da setter "feberen" inn for fullt hos folk. Da er alle minnene om lystig båtliv fra forrige sesong vekket til liv, og dette gir unormalt stor pågang i den perioden. Problemet er at dette er en vanskelig tid å kvitte seg med båten, for da strømmer jo egne minner på også.... Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Sjekk denne da: Splitter ny båt for kr. 1,- Dette må da være et kupp! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Derfor har vi hele tiden krevd at alle salgsannonser skal ha reell pris. Annonser uten pris anser jeg for å være sløsing med kundenes tid, spes. useriøst når firmaer opererer slik. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Hvis du f.eks har en sjelden båt eller gjenstand så kan det være vanskelig å prissette. Av den grunn burde også annonser kunne stå uten pris og med f.eks "ønsker bud". Da vil markedskreftene fungere å gi tilbakemelding på hva folk vil gi for den aktuelle båten eller gjenstand. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Litt spekulasjoner igjen. Dersom det blir dårlig med opplags- og havneplasser til vinteren, ligger det vel an til flere havarier med påfølgende forsikringsutbetalinger. Tenker bare på forrige vinters snømengder og kulde på østlandet. Håper forsikringsselskapene er ute og følger med i vinter. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
TideRace Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Manglende bryggeplasser påvirker nok båtmarkedet mer enn vi tror. Har et par bekjente her i Vestfold som har strukket seg til nye skjærgårdjeeper på henger som blir sjøsatt hver gang sola titter fram. Ønsket er selvfølgelig 30 fot + , men det er omtrent umulig å skaffe bryggeplasser uten å investere tilsvarende båtens verdi for en bås på 3,5 meter. Mange har nok kjøpt nye båter i den tro at båtplass "årnær sæ",- godt hjulpet av en overivrig båtselger som fyrer opp under de uante overoptimistiske havnemulighetene,- men ender opp med en formue i annonsering og stress samt en leieplass som skummer lommeboka for 10-15000 for å huse 18-foteren noen små sommermåneder. Når det er solgt 100.000 nye båter de siste årene uten at det er bygget brøkdelen tilsvarende av bryggeplasser, må dette før eller siden gå utover båtmarkedet. Båtfolk har nok kjent til dette lenge, men for nybåtkjøperen er problemstillingen usynlig før han står med begge beina i problemstillingen. Resultatetet er blant annet de såkalte nye "Båt-hotellene" hvor du må sjøsette hver gang du vil ta en kvelsdstur. Upraktisk, tungvint, lite familievennlig og sikkert ikke billig. Er nok sikker på at mangelen på bryggeplasser er en stor, medvirkende årsak til at mange velger å selge en ellers ønsket båt og fritidsaktivitet. Slikt dreper båtlivet... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Mulig du har rett i det Phoebe, jeg har båten min til salgs denne uke for å bytte til noe større. Har hatt et noen henvendelser alt og bla en fra Oslo som vil ha båten min. Problemet hans er at han ikke blir kvitt sin og ønsker at jeg tar denne i innbytte Argumentet hans er at det er så vanskelig å skaffe båt plass i Oslo området at det ikke er kjøper for eldre DC som han har. Jeg må også si at jeg har en vis forståelse for at du ikke betaler 200-300.000,- for en båtplass til en båt som har verdi 40.000,- Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nautilus Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Når det er solgt 100.000 nye båter de siste årene uten at det er bygget brøkdelen tilsvarende av bryggeplasser, må dette før eller siden gå utover båtmarkedet. Dette er min oppfatning også. Det må være kjempebutikk å leie ut i båtplasser i Oslofjorden! Snakk om selgers (utleiers) marked ... Som du sier, med det nybåtsalget som har vært de siste årene er dette nødt til å få konsekvenser i Oslofjorden. De gamle båtene går jo ikke på høggeriet, akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Tidligere i år sto det flere artikler på diverse nettaviser om at oslo kommune la opp til at det kunne skaffes et stort antall rimelige båtplasser raskt ved å bygge ut eksisterende marinaer. Så ble det veldig stille ... Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 NRK Sørlandet har også en sak på dette i dag http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.1024067 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Dersom man må opp 1/2 mill for plass, er det veldig lite å oppdrive. Jeg kjenner meg ikke helt igjen når det gjelder vintersesongen. Det stemmer nok at det er veldig dårlig med plasser i indre Oslofjord gjennom hele sommersesongen, men helt umulig er det ikke å ha båten på vannet om vinteren. Jeg er derimot ikke overrasket om en del marinaeiere ser an vintergjestene sine for å unngå båter som blir liggende uten tilsyn gjennom hele vinteren. Det er sikkert en del båteiere som ikke kan fordra tanken på at båten skal ligge på vannet hele vinteren. Nå er det ikke umulig å skaffe opplagsplass heller, men om man ikke tenkte på dette for mange måneder siden så kan det hende at man må ut på en lengre høsttur med båten. Verre er det vel ikke. For min egen del synes jeg at båten har ligget litt langt unna, men det er flere på jobben som har mye lenger vei til jobben enn jeg har til båten. Jeg har dermed lite å klage over, selv om drømmen er kotr vei til havna. At det er rikelig med eiere av nye og relativt store båter som har funnet ut at dette var mer jobb enn de hadde regnet med tviler jeg ikke på. Dessverre vil nok noen av disse gi opp båtprosjektet sitt på mindre elegante måter enn å selge båten, og jeg har full forståelse for at noen marinaeiere ser an vintergjestene sine. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Kanskje det er ny trend her? 1. Kjøpe om våren, og disponere forrige eiers båtplass eller midlertidig plass ut sesongen. 2. Selge igjen om høsten, og regne med å få igjen det man ga. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 De som satser på en slik strategi tror jeg vil gå på en smell. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Nå har vi en i havna som har kjøpt ny båt hver sesong de siste 4 sesongene. Dermed blir han en god kunde og får hygglig pris. Legger båten for salg i august, og har hittil solgt med hell. Det tapet har ikke vært større enn lagringskostnader/vinterkonservering. Men tror vel det er i ferd med å endre seg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.