atletico1 Startet 7.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2003 Oppdaget nylig et brudt kobberbånd som gikk fra godset i diesel motoren til "aksel holderen" (klumpen som akselen går igjennom og holder denne før propellen). Båndet var tæret av rett over glassfiberbunn/gjennomgangen til denne aksel klumpen. Det betyr vel av motor ikke har vært skikkelig jordet? Eller får motor jording god nok gjennom aksel og propellanlegg. Hva er denne jordingsledning ellers? ekstra jording av akselklumpen som ellers ville ha vært dårlig jordet til motor? Har tenkt å prøve å lodde sammen båndet til den flisete stumpen som stikker opp av bunn. Men har det noen egentlig hensikt og hva er denne? (kan det hindre jordfeil? - er novise på båtstrøm/strøm generelt ) Har ikke merket noen spesielle ting (bortsett fra at en allerede dårlig propell zink anode er borte vekk- ser mer ut som den har disintegrert og falt av i biter enn at den tæret opp. Tror den var gammel da jeg overtok båtten i sommer. Landstøm ombord består av 2 batteriladdere en CTEK 7000 til forbruksbank (2x110) og en liten Mascot trestep "bordlader" til startbatteri. Disse er koblet direkte på hovedbatteribryterne (en + for startbatt. og en + for forbruk batt. samt egen bryter for - ). Bortsett fra batteriladerne brukes 220V uttak til vifteovn og varmtvannsbereder. Når båten ligger i havn har jeg bare pleid å ha laderne på i noen dager og da med avstengte hovedbrytere for ikke å få event. "krypstrøm" eller annen feil jording ut i båten. Med jordledningen fra motor frakoblet vann(jord) vil det kanskje ikke gå noe feil jordstrøm inn til nabobåt som ligger med landstrøm på hele tiden og dermed ingen galvansik tæring. De elektriske 220V komponenter som benyttes ombord (dobbeltisolert VV og vifteovn + kanskje noengang 220V mobil /batteriladere, loddebolt etc . er kanskje ikke så skumle, bortsett fra loddebolt som er av metall). Snart vil ta opp båten for å skifte bl. a propell zink, men etter dette vil båten bli liggende ute i vinter med lunk fra vifteovnen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2003 Oppdaget nylig et brudt kobberbånd som gikk fra godset i diesel motoren til "aksel holderen" (klumpen som akselen går igjennom og holder denne før propellen). Båndet var tæret av rett over glassfiberbunn/gjennomgangen til denne aksel klumpen. Det betyr vel av motor ikke har vært skikkelig jordet? Eller får motor jording god nok gjennom aksel og propellanlegg. Hva er denne jordingsledning ellers? ekstra jording av akselklumpen som ellers ville ha vært dårlig jordet til motor? Har tenkt å prøve å lodde sammen båndet til den flisete stumpen som stikker opp av bunn. Men har det noen egentlig hensikt og hva er denne? (kan det hindre jordfeil? - er novise på båtstrøm/strøm generelt ) Har ikke merket noen spesielle ting (bortsett fra at en allerede dårlig propell zink anode er borte vekk- ser mer ut som den har disintegrert og falt av i biter enn at den tæret opp. Tror den var gammel da jeg overtok båtten i sommer. Landstøm ombord består av 2 batteriladdere en CTEK 7000 til forbruksbank (2x110) og en liten Mascot trestep "bordlader" til startbatteri. Disse er koblet direkte på hovedbatteribryterne (en + for startbatt. og en + for forbruk batt. samt egen bryter for - ). Bortsett fra batteriladerne brukes 220V uttak til vifteovn og varmtvannsbereder. Når båten ligger i havn har jeg bare pleid å ha laderne på i noen dager og da med avstengte hovedbrytere for ikke å få event. "krypstrøm" eller annen feil jording ut i båten. Med jordledningen fra motor frakoblet vann(jord) vil det kanskje ikke gå noe feil jordstrøm inn til nabobåt som ligger med landstrøm på hele tiden og dermed ingen galvansik tæring. De elektriske 220V komponenter som benyttes ombord (dobbeltisolert VV og vifteovn + kanskje noengang 220V mobil /batteriladere, loddebolt etc . er kanskje ikke så skumle, bortsett fra loddebolt som er av metall). Snart vil ta opp båten for å skifte bl. a propell zink, men etter dette vil båten bli liggende ute i vinter med lunk fra vifteovnen. Hur ser det ut på utsidan båten? Det er ikke så att det sitter eller suttit en offeranod som er sammenkopplad med axelgenomföringen? (så har jag det på min båt! Jag saknar dock ett kopparband på insidan!) ditt kopparband kansje går fra motor till axelgenomföringen för att säkerställa att offeranoden verkligen er 'elektriskt' ansluten ! Det kansje er så, jag vet inte, men att själva axelgenomföringen inte får tillräcklig 'elektrisk'-ledning fra själva axeln, om det sitter några glidlager o fullt av fett etc, etc Jag har nämligen själv märkt att axel-anoden 'korroderar' mycket snabbare än 1/2kg- klumpen som sitter ansluten i skrovet o förbunden med axelgenomföringen med en ca 5cm lang kopparledning! Du gav mig en ide', skall pröve o ansluta axelgenomföring med en ledning til motorn til neste säsong! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
atletico1 Svart 8.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2003 Hur ser det ut på utsidan båten? Det er ikke så att det sitter eller suttit en offeranod som er sammenkopplad med axelgenomföringen? (så har jag det på min båt! Jag saknar dock ett kopparband på insidan!) Skal jammen sjekke om det har sittet en offeranode på akselholderen når jeg snart tar opp båten for høstsjekk. De ter vel som du antar at det ikke har noe med jording av motor å gjøre men jording av akselholder-gjennomføring. Kanskje det ikke trengs offeranode på akselgjennomføringen med et slikt kobberbånd forbundet til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.