Espen C Startet 13.September.2006 Link til dette innlegget Startet 13.September.2006 Hei har tenkt og montere en Walkie Talkie fm apparat i båten for og prate med noen venner som også skal montere dette i sine båter men vi er ikke mange, jeg lurer på om det i det hele tatt er noen som bruker slike på Østlandet lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hvorfor ikke VHF? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Man må vist gå på kurs for og få lisens hører jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Det stemmer at du må på kurs for å få lisens, men VHF er kanskje en av de beste innretninger for å øke sikkerheten på sjøen. Kurset er ikke vanskelig og koster heller ikke mye penger. Ville nok gått for den løsningen fremfor en Walkie Talkie. Den har ingen nytteverdi utover koseprat med kompisen din Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Man må vist gå på kurs for og få lisens hører jeg? Ja det er riktig. Du må ta en entimes eksamen, som gir deg et sertifikat (lisens). Med dette sertifikatet i lommen kan du søke om konsesjon for innstallasjonen i fartøyet. Dette høres voldsomt ut, men det er kun formaliteter. Men tenk på sikkerheten også! Med VHF er det stor sansynlighet for at noen i båt nær deg hører et evt. nødanrop (i tillegg til en kystradiostasjon), og kan raskt komme til unsetning. Kontakt kan også oppnås til/fra telefonnettet. Som du selv nevner er det kanskje ikke så mange som lenger bruker PR-radio i båt. Sikkerheten er derfor ikke den samme med en slik radio. Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hei har tenkt og montere en Walkie Talkie fm Har en walkie talkie som følgte båten når den ble kjøpt,har ikke hørt ett menneske inne på den siste 15 måneder.(Vestlandet vel å merke) Viss dere er flere som har montert og går sammen på tur så er dette en mulighet å snakke sammen,men å bruke denne som hjelpemiddel i en nødsituasjon er å fraråde på det sterkeste Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 (redigert) VHF er forkortelse for Very High Frequency, men på norsk kan vi si at det står for Veldig Hendig Forsikring Redigert: nors -> norsk Redigert 13.September.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 og dessuten kan du fint kjøpe og eie en VHF eller fler uten å ha hverken sertifikat eller lisens også. Du får hylekoret her inne, som er over seg bekymret over økonomien til Telenor på nakken, men utover det har du fortsatt mulighet til å få HJELP om det trengs,og det er kanskje det viktigste ? Når du hører hvor kjekt det er med egen VHF stasjon, blir du garantert fristet til å ta sertifikatet. Kjekt å kunne kalle på kystradiostasjonen å få gjentatt et vær / bølgevarsel om det kniper.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roy_n Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Det er vel bedre med walkie talkie når en skal prate med andre båter som en er i følge med. Bruken av vhf er vel ganske streng på det området eller tar jeg feil. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 (redigert) Kanskje dersom du har et slikt apparat liggende. Jeg ville nok ikke gått til innkjøp av et. Prismessig er det knapt forskjell på PR og VHF. Redigert: vill -> ville og il -> til (vet ikke om det er fingerne eller tastaturet som er problemet) Redigert 13.September.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 du tar feil. Regelverket ligger der,men sålenge radioprosedyrene overholdes sånn nogenlunde ( les; ikke jabb på K16 eller havnekanalene ) så er det ingen som bryr seg nevneverdig. Skrur du radioen på SCAN lærer du kjapt de gode tricsene med oppkall, kanalvalg og annet. Og - da blir du ekstra motivert til å ta sertifikatet også, er du i stand til å lese tekstingen til en film på tv, er du garantert kvalifisert til å ta sertifikatet. Det er hverken vanskelig eller dyrt. Du kan faktisk lese boka hjemme, og ta en "pensumgjennomgang" på en båtmesse el.l med påfølgende eksamen. Stryker du der,har du ikke hørt hva lærer / sensor har sagt, og neppe lest boka heller... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
nab Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Det er vel bedre med walkie talkie når en skal prate med andre båter som en er i følge med.Bruken av vhf er vel ganske streng på det området eller tar jeg feil. Så lenge dere prater på kanaler som er beregnet for det (f.eks L1), så er det ingen som blir sur på deg eller noen andre. L1-L3 er faktisk opprettet for trafikk mellom lystbåter. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hvis dette er for å kommunisere med hverandre på tur med båtene, hvorfor ikke kjøpe rimelige og konsesjonsfrie pmr radioer? Rekkevidde på ca 3 km, men har hørt om folk på snaufjellet som har hatt kontakt på 7-8 km avstand. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Hvis dette er for å kommunisere med hverandre på tur med båtene, hvorfor ikke kjøpe rimelige og konsesjonsfrie pmr radioer? Rekkevidde på ca 3 km, men har hørt om folk på snaufjellet som har hatt kontakt på 7-8 km avstand. Hvorfor ikke da kjøpe en billig handholdt VHF De rimligste Vhfene er ikke så langt unna de rimligste pmr radioene. (eks Cobra HH100 800,- i Norge, 500,- i uk) Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Små PMR-radioer har jeg og funnet ut at de har som regel for liten høyttaler til å kunne høres med mindre du hører etter.. Det hender det er andre ting som tar oppmerksomheten.. Walkie-Talkie har jeg litt sans for som et "jabbe"-alternativ (-tillegg) til VHF. Mere for å frigjøre VHF'en til mere seriøse samtaler.. Og så er det fordi jeg fikk et gammelt W/T-apparat.. Det er mange pent brukte som ligger og støver ned på loft og hyller.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Espen C Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Vet dere om man får kjøpt en VHF hos en forhandler uten og ha sertifikat da? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Vet dere om man får kjøpt en VHF hos en forhandler uten og ha sertifikat da? Jepp! Det er ikke noe krav til sertifikat for å kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 En annen ting som ikke er nevnt her er at dersom du har en VHF med DCS koplet mot GPS'en, vil det dersom du trykker på "Distress" knappen automatisk sendes ut et nødanrop som inneholder din identitet og posisjon. Genialt, hva? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 ..har en VHF med DCS koplet mot GPS'en, vil det dersom du trykker på "Distress" knappen automatisk sendes ut et nødanrop som inneholder din identitet og posisjon Ånei. Ikke nå igjen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Javi Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Ånei. Ikke nå igjen. Hva var problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 VHF er forkortelse for Very High Frequency, men på norsk kan vi si at det står for Veldig Hendig Forsikring Redigert: nors -> norsk Og når mann sender på VHF er sende bølgende meeeeeeeget korte og et problem fra båt til båt. Men walkie talkie er litt lengre bølger. Men rett at VHF er godt hjelpemiddel for båter som trenger hjelp, men fremdeles ikke sikkert. Lå selv i en omkrets av 2 km av en båt som hadde problemer men hørte bare Rogaland radio. Får kontakt med rogaland radio, Helt ok å bruke vhf i en konvoi eller til land men ellers fra båt til båt fikser ikke bølgende oppgaven. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
bliss X Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 Helt ok å bruke vhf i en konvoi eller til land men ellers fra båt til båt fikser ikke bølgende oppgaven. Da er det i tilfelle noe feil med anlegget. VHF (stasjonær) fungerer utmerket fra båt til båt Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 Da er det i tilfelle noe feil med anlegget. VHF (stasjonær) fungerer utmerket fra båt til båt Ikke umulig om jeg har feil på anlegget, men å forstå prinnsippet med VHF-UHF-MF-HF osv osv vil gi et bilde på problemstillingen. Når jeg sender for å få kontakt med rogaland radio vil jeg treffe en antenne langt oppe i høyden og det gjør jeg fordi jeg har en skrå < ( vinkelen) mellom meg og repiteren/antenna til rogaland er uten hinder. Men skal jeg fra den ene båten til den andre må jeg gjennom den ene etter den andre øya på sjøen og dette fikser ikke bølgende på VHF. Bruker jeg en mellombølge sender blir bølgende annerledes, slik er det med bølgelengen på de forskjellige FREKVENSENE Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
baatsman Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 Maritim VHF sender med stasjonær(montert) 25W Frekvens område(155 Mhz) Håndholdt sender med 2 eller 5 W. PMR sender med 0,5 W Frekvensområde 446 Mhz Walkie Talkie sender med 4 W, frekvensområde 27 MHz. Det som er viktig er att alle koblinger,plugger kabler er riktig dim. Ved over 10 meter byttes det fra RG68 til RG 213 kabel. Anntennen bør måles for effekt. Tidligere var det krav til Ing utdannelse for sertifisering av innstallasjon RFA/RIA. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
nab Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 Og når mann sender på VHF er sende bølgende meeeeeeeget korte og et problem fra båt til båt. Dette er bare et problem hvis det ligger en høy øy eller fjell mellom båtene. I nødstilfelle så vil man vanligvis få kontakt med Rogaland Radio som kan videreformidle beskjed til alle båter som har VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.