Jump to content

Walkie Talkie, kan de fortsatt brukes?


Espen C

Recommended Posts

Her er en kanalplan for privatradiobåndet:

 

Ch Frekvens Type Radio Ch Frekvens Type Radio

*01 026.965 PR 27 Mhz.

*02 026.975 PR 27 Mhz.

*03 026.985 PR 27 Mhz.

*04 027.005 PR 27 Mhz.

*05 027.015 PR 27 Mhz.

*06 027.025 PR 27 Mhz.

*07 027.035 PR 27 Mhz.

*08 027.055 PR 27 Mhz.

*09 027.065 PR 27 Mhz.

*10 027.075 PR 27 Mhz.

*11 027.085 PR 27 Mhz.

*12 027.105 PR 27 Mhz.

*13 027.115 PR 27 Mhz.

*14 027.125 PR 27 Mhz.

*15 027.135 PR 27 Mhz.

*16 027.155 PR 27 Mhz.

*17 027.165 PR 27 Mhz.

*18 027.175 PR 27 Mhz.

*19 027.185 PR 27 Mhz.

*20 027.205 PR 27 Mhz.

*21 027.215 PR 27 Mhz.

*22 027.225 PR 27 Mhz.

*23 027.255 PR 27 Mhz.

*24 027.235 PR 27 Mhz.

*25 027.245 PR 27 Mhz.

*26 027.265 PR 27 Mhz.

*27 027.275 PR 27 Mhz.

*28 027.285 PR 27 Mhz.

*29 027.295 PR 27 Mhz.

*30 027.305 PR 27 Mhz.

*31 027.315 PR 27 Mhz.

*32 027.325 PR 27 Mhz.

*33 027.335 PR 27 Mhz.

*34 027.345 PR 27 Mhz.

*35 027.355 PR 27 Mhz.

*36 027.365 PR 27 Mhz.

*37 027.375 PR 27 Mhz.

*38 027.385 PR 27 Mhz.

*39 027.395 PR 27 Mhz.

*40 027.405 PR 27 Mhz.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Den er lov å sende med som amatørradio for å ha de sagt det og :smiley: og om du velger å sende på "snakkekanalene " med den finnes det nok større "lovbrudd" å gjøre på sjøen enn dette som allmenheten henger seg oppi.

Ingen hører om det er en "godkjent" vhf uansett så er et godt alternaltiv som radio nr 2.

Du skal uansett ha konsesjon for å sende på VHF, og senderen skal være godkjent for den frekvensen det sendes på.

Redigert av zach (see edit history)
Link to post
Du skal uansett ha konsesjon for å sende på VHF, og senderen skal være godkjent for den frekvensen det sendes på.

 

 

Det skulle man før og med walkie talkie men ingen skade skjedd av at folk generelt skippet det. Oppfordrer ikke til uvettig bruk på sjøen, men ser ikke det kriminelle i å ha en uregistrert vhf til "jollebruk" og at den som benytter den ikke innehar konsesjon.

 

Strengttatt kan ikke konen i båten snakke i vhf`en hvis hun ikke innehar sertifikatet men det er helt flisespikkeri å henge seg oppi ettr min mening.

Og holder man seg til snakking på snakkekanalene så kan ikke man skade marinekanalenes livsviktige funksjon på sjøen vedr. nødkanaler etc.

Link to post
Det skulle man før og med walkie talkie men ingen skade skjedd av at folk generelt skippet det. Oppfordrer ikke til uvettig bruk på sjøen, men ser ikke det kriminelle i å ha en uregistrert vhf til "jollebruk" og at den som benytter den ikke innehar konsesjon.

 

Strengttatt kan ikke konen i båten snakke i vhf`en hvis hun ikke innehar sertifikatet men det er helt flisespikkeri å henge seg oppi ettr min mening.

Og holder man seg til snakking på snakkekanalene så kan ikke man skade marinekanalenes livsviktige funksjon på sjøen vedr. nødkanaler etc.

Da har du ikke fulgt med i timen. Før (ikke nå?) var kravet til Walkie Talkie konsesjon at man hadde behov for et samband. Man søkte - og hvis man fylte vilkårene, fikk man konsesjon. Mange brukte dette sambandet for å ha en sikkerhet på sjøen. Det er en kjent sak at dette sambandet ble så kraftig forstyrret av bl.a. "folk som generelt skippet det", at sambandet ble ødelagt. Så kom VHF-en og det samme vil kunne skje nå hvis det blir vanlig at "folk generelt skipper det".

Link to post
Da har du ikke fulgt med i timen. Før (ikke nå?) var kravet til Walkie Talkie konsesjon at man hadde behov for et samband. Man søkte - og hvis man fylte vilkårene, fikk man konsesjon. Mange brukte dette sambandet for å ha en sikkerhet på sjøen. Det er en kjent sak at dette sambandet ble så kraftig forstyrret av bl.a. "folk som generelt skippet det", at sambandet ble ødelagt. Så kom VHF-en og det samme vil kunne skje nå hvis det blir vanlig at "folk generelt skipper det".

 

 

:nono: Hadde du lest innlegget mitt hadde du sett at jeg skrev "Det skulle man før og med walkie talkie " som betyr at det var restriksjoner før ikke nå :wink:

 

Vhf`en kom fordi den hadde mye bedre egenskaper ikke fordi at 27Mhz båndet var ødelagt :smash:

 

Og snakker man på snakkekanalene og ikke på nødkanalene så ødelegger man ingenting for vhf båndet, dette er udiskuterbart.

Personlig når jeg skaffer meg havseiler så tar jeg vhf sertifikat men frem til da snakker jeg uten da dette ikke er til skade for deg eller andre brukere av båndet.

Link to post
Det skulle man før og med walkie talkie men ingen skade skjedd av at folk generelt skippet det. Oppfordrer ikke til uvettig bruk på sjøen, men ser ikke det kriminelle i å ha en uregistrert vhf til "jollebruk" og at den som benytter den ikke innehar konsesjon.

 

Du bør se på sertifisering og konsesjon som en kvalitetssikring av tjenesten. I en såpass viktig tjeneste så burde alle være tjent med at bruken foregår etter visse regler og at utstyret fungerer som det skal.

Bruken av walkie talkie forsvant vel etter hvert nettopp pga. mye "ukvalifisert bruk", og VHF har for en stor del tatt over.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Dette stemmer ikke. Alle radioer som selges i Europa skal være CE-merket. Denne radioen er ikke godkjent og kan ikke brukes, heller ikke på amatørbånd.

 

Denne er også forbudt å omsette i Norge.

 

mvh

Espen

 

 

Alt er stortsett forbudt eller restriksjonsbelagt i norge så det er ikke mitt tema :wink:

Om man bruker et produkt som enda ikke er ce godkjent så er ikke produktet noe dårligt fordet, eksempelvis jaktradioer. Yaesu , icom , etc ..har jaktradioer som er ce og godkjent i Norge, bruker du en ny yaesu ol. som ikke er det enda så skader dette ikke båndet noe det ikke er vits i å diskutere heller.

 

Og om du velger å bryte loven med å snakke uten godkjenning skader dette heller ikke marinebåndet sålenge man holder seg til reglene for snakking der, er bare å bruke sunn fornuft.

 

Og kom ikke med at det er det som er hele problemet at folk ikke gjør det, de som ikke greier å snakke på kanaler der de skal greier det heller ikke med et sertifikat i lommen eller godkjent apparat i hånden, dette blir som med bil og annet.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Bukt:

Strengttatt kan ikke konen i båten snakke i vhf`en hvis hun ikke innehar sertifikatet men det er helt flisespikkeri å henge seg oppi ettr min mening.

Og holder man seg til snakking på snakkekanalene så kan ikke man skade marinekanalenes livsviktige funksjon på sjøen vedr. nødkanaler etc.

 

Feil, andre kan bruke radiostasjonen hvist de har gyldigt sertifikat eller er under tilsyn av en operatør med radiooperatørsertifikat

 

Bukt:

Personlig når jeg skaffer meg havseiler så tar jeg vhf sertifikat men frem til da snakker jeg uten da dette ikke er til skade for deg eller andre brukere av båndet.

 

Håper du snart kjøper havseiler :smiley:

Link to post
Bukt:

Strengttatt kan ikke konen i båten snakke i vhf`en hvis hun ikke innehar sertifikatet men det er helt flisespikkeri å henge seg oppi ettr min mening.

Og holder man seg til snakking på snakkekanalene så kan ikke man skade marinekanalenes livsviktige funksjon på sjøen vedr. nødkanaler etc.

 

Feil, andre kan bruke radiostasjonen hvist de har gyldigt sertifikat eller er under tilsyn av en operatør med radiooperatørsertifikat

 

Bukt:

Personlig når jeg skaffer meg havseiler så tar jeg vhf sertifikat men frem til da snakker jeg uten da dette ikke er til skade for deg eller andre brukere av båndet.

 

Håper du snart kjøper havseiler :smiley:

 

 

Vet det :wink: det jeg mente hvis fruen var i båten å du på land med enhet 2 og kallet henne opp er dette ulovlig i Norge etter det jeg har blitt forklart men det er flisespikkeri å henge seg oppi.

 

 

Og du trenger ikke bekymre deg med meg og uvettig bruk av vhf :wink: Er mest i innlandet uten å benytte vhf, når jeg benytter denne benytter vi gjerne egene kanaler slik at vi kan snakke uforstyrret sammen ,men kan nå og da kalle opp en båt hvis jeg skal ha kontakt noe jeg ikke ser på som noe kriminelt og skaldeligt for marinekanalenes bruksområde.

Link to post

Har du skikkelig antenne på en gammel PR-radio, KAN den ha rekkevidde opp til flere mil :rolleyes:

Trondheim - Halten eller Hitra her vært oppnådd!! :yesnod:

Har både basestasjon og mobilapparater inntakt, men det er lite "liv" på disse frekvensene nå...

DESSVERRE!

 

Ellers er VHF "tingen" i båt!

 

Dette stemmer ikke. Alle radioer som selges i Europa skal være CE-merket. Denne radioen er ikke godkjent og kan ikke brukes, heller ikke på amatørbånd.

DET er mildest talt FEIL. Ingen "CE-kommisjon" har noen gang krevd å godkjenne det utstyret jeg selv har bygd som radioamatør! Men som radioamatør er du ansvarlig for at frekvenser , modulasjoner OG effekter er innenfor bestemmelsene for disse!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Skal du prate med andre utenom å bli hørt kan dere jo kjøp en Vhf som er åpen på hele båndet så kan dere ha deres egene kanaler i tillegg til de vanlige marinekanalene.

En ting er hva du gjør sjøl, men å oppfordre andre til å ta seg tilrette er noe helt annet, og ikke enkelt å forstå motivet.

 

Og om du velger å bryte loven med å snakke uten godkjenning skader dette heller ikke marinebåndet sålenge man holder seg til reglene for snakking der, er bare å bruke sunn fornuft.

Hva er sunn fornuft i denne sammenheng?

Sunn fornuft er vel noe subjektivt, og derfor har det vært nødvendig å lage regler. Og reglene er til for å overholdes.

Link to post
En ting er hva du gjør sjøl, men å oppfordre andre til å ta seg tilrette er noe helt annet, og ikke enkelt å forstå motivet.

Hva er sunn fornuft i denne sammenheng?

Sunn fornuft er vel noe subjektivt, og derfor har det vært nødvendig å lage regler. Og reglene er til for å overholdes.

 

 

Ja regler er til å overholdes innen visse grenser med mulighet for litt slingringsmonn.

Og ja sunn fornuft er subjektivt , men de som ikke utøver sunn fornuft uten sertifisering gjør heller ikke det med det.

 

Dette er jo bare å se på bilkjøring som et bra eksempel, å ligge i 130km/t i 100 sone med 4 feltsvei er kjøring etter sunn fornuft hvis nesten ingen trafikanter (lovbrudd ja men ikke uforsvarlig) men derimot uforsvarlig hvis kø i 70 km/t i indre felt.

 

Er du normalt oppegående med litt innsikt i kanalene og deres bruksområde greier du lett å skille ut hvilke kanaler du ikke skal snakke på osv uten evt godkjent apparat med lisens eller motsatt eller uten begge deler . Har du ikke den innsikten så skal du heller ikke bruke vhf , dette gjelder med alt.

Link to post

Ukyndig bruk av VHF her i Oslofjordomådet er minimal, spør du meg. Jeg har håndapparatet mitt stående her hjemme, med 4 meters pisk oppe på taket 150 moh og har en "lyttevidde" helt ut til Færder på snakkekanalene.

 

De aller fleste som opererer på båndet har en fin prosedyre seg i mellom. Det er svært skjelden jeg hører uvettig bruk.

 

Vet ikke om kystradiostasjonene har samme oppfatning. Skulle vært artig å høre fra den kanten også.

 

Oslofjorden er jo det stedet hvor det er registrert flest båter i landet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Ukyndig bruk av VHF her i Oslofjordomådet er minimal, spør du meg. Jeg har håndapparatet mitt stående her hjemme, med 4 meters pisk oppe på taket 150 moh og har en "lyttevidde" helt ut til Færder på snakkekanalene.

 

De aller fleste som opererer på båndet har en fin prosedyre seg i mellom. Det er svært skjelden jeg hører uvettig bruk.

 

Vet ikke om kystradiostasjonene har samme oppfatning. Skulle vært artig å høre fra den kanten også.

 

Oslofjorden er jo det stedet hvor det er registrert flest båter i landet.

 

 

Er det jeg har inntrykk av og etter egeninntrykk og utav andres utalelser, prosenten på uregistrerte vhf er ganske høy da vhf ofte følger med båten når du kjøper brukt.

Søndagskipperene går skjelden kurs men benytter gjerne radioen nå og da uten problemerfor allmenheten.

Link to post
DET er mildest talt FEIL. Ingen "CE-kommisjon" har noen gang krevd å godkjenne det utstyret jeg selv har bygd som radioamatør! Men som radioamatør er du ansvarlig for at frekvenser , modulasjoner OG effekter er innenfor bestemmelsene for disse!

Næmli!

 

Hei Marwin

 

Her har du missforstått.

 

Allt kommunikasjonsradio som omsettes skal være CE-merket.

 

På grunn av at amatørradio er en hobby hvor en legger til grunn at kunnskapene om og interessen for radioer og kommunikasjon er høy er det gjort et unntak fra CE-merking når det gjelder selvbygget utstyr. Det er byggeren selv som er ansvarlig for at krav, særlig om uønsket utstråling, overholdes.

 

Reglene gjelder alikevel når det er snakk om fabrikkbygget utstyr.

 

Espen

Link to post
Og enda værre! Tenk om du som uutdannet VHF-operatør er eneste fartøy som hører et nødanrop. Hvordan ter du deg da???

Og tenk om du hadde fulgt loven og ikke hadde VHF ombord i det hele tatt siden du ikke hadde hverken konsesjon eller sertifikat. Da ville ingen fartøyer ha hørt nødanropet. Ville det vært så mye bedre ?

Link to post
Ja regler er til å overholdes innen visse grenser med mulighet for litt slingringsmonn.

Og ja sunn fornuft er subjektivt , men de som ikke utøver sunn fornuft uten sertifisering gjør heller ikke det med det.

 

Dette er jo bare å se på bilkjøring som et bra eksempel, å ligge i 130km/t i 100 sone med 4 feltsvei er kjøring etter sunn fornuft hvis nesten ingen trafikanter (lovbrudd ja men ikke uforsvarlig) men derimot uforsvarlig hvis kø i 70 km/t i indre felt.

Jeg jobber mye i forhold til regler, men slike formuleringer har jeg ikke sett. Gjelder i alle fall ikke i fohold til regler som regulerer forholdet i denne diskusjonen.

"Å ligge i 130 km/t i 100 sone med 4 feltsvei er kjøring etter sunn fornuft..." Det kan så være, men hva med den som kjører i 135 km/t, eller 140 km/t? Han kan mene at også dette er sunn fornuft. Min påstand: "sunn fornuft" er neppe noen brukbar regel.

 

Det er blitt mange dersom, hvis osv. under dette emnet. Blir noe usaklig etter min mening. Vi har uansett beveget oss langt bort fra spørsmålet i emnet "Walkie Talkie, kan de fortsatt brukes?". Regner med at spørsmålsstilleren har fått tilfredsstillende svar(?). Uansett, jeg har i alle fall ikke noe mere å bidra med. Vi kan diskutere til krampen tar oss, men må være enige om en ting i alle fall: Vi har sagt det vi mener.

Link to post
Jeg jobber mye i forhold til regler, men slike formuleringer har jeg ikke sett. Gjelder i alle fall ikke i fohold til regler som regulerer forholdet i denne diskusjonen.

"Å ligge i 130 km/t i 100 sone med 4 feltsvei er kjøring etter sunn fornuft..." Det kan så være, men hva med den som kjører i 135 km/t, eller 140 km/t? Han kan mene at også dette er sunn fornuft. Min påstand: "sunn fornuft" er neppe noen brukbar regel.

 

Det er blitt mange dersom, hvis osv. under dette emnet. Blir noe usaklig etter min mening. Vi har uansett beveget oss langt bort fra spørsmålet i emnet "Walkie Talkie, kan de fortsatt brukes?". Regner med at spørsmålsstilleren har fått tilfredsstillende svar(?). Uansett, jeg har i alle fall ikke noe mere å bidra med. Vi kan diskutere til krampen tar oss, men må være enige om en ting i alle fall: Vi har sagt det vi mener.

 

 

Enig med deg der :smash: Er også sundt å være uenig i ting, er alle enige og ingen kritiske eller tar lettere på ting blir eksempelvis lover og regler ikke gjort om/utbedret .

Link to post
Hei Marwin

Her har du missforstått.

Allt kommunikasjonsradio som omsettes skal være CE-merket.

På grunn av at amatørradio er en hobby hvor en legger til grunn at kunnskapene om og interessen for radioer og kommunikasjon er høy er det gjort et unntak fra CE-merking når det gjelder selvbygget utstyr. Det er byggeren selv som er ansvarlig for at krav, særlig om uønsket utstråling, overholdes.

Reglene gjelder alikevel når det er snakk om fabrikkbygget utstyr.

Espen

Har du aldri hørt om "Surplus" utstyr?? Hvis jeg som radioamatør får tak i en VHF (godkjent eller ikke) og mekker denne til å tilfredstille "mine" (les: radioamatørenes) krav, er det revnende likegyldig om det er gått gjennom CE-kverna eller ikke!

Dette er et privilegium vi har, men setter også grenser for, som før nevnt, frekvenser, effekt, utstråling og modulasjonsart.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

www.dittvalg.no - www.emes.no

 

Her kan man få kjøpt rimelige PR radioer.

 

PMR 446 Mhz var også nevnt tidligere i tråden. Vil ikke anbefale å kjøpe disse hvis en kjører båt som støyer.

PMR til 200 kroner + - er de fleste små og små høyttalere. Klin umulig å bruke når det støyer... dårlig rekkevidde er også en annen ting. Lettere sagt helt ræva rekkevidde. Mange viser til lange rekkevidder med disse, ja helt klart mulig men det er ofte til spesielle gode forhold, gode possisjoner osv. Men når man er på sjøen mellom holmer og sjær så vil forholdene aldri være like og stole på dette utstyret er vel ikke akkurat noe en bør gjøre.

 

Walkie Talkie / PR radio fungerer utmerket på sjøen. Men skal en kjøpe dette må en ligge laaangt unna billige antenner. Kjøp antenne beregnet for maritimt bruk og ikke den aller billigste... Kommer sikkert påstander om at billige antenner også kan være bra, hvor det sikkert er tilfelle men hvis man vil være sikker så bruker man et par 100 lapper mer... Skal man spare, kjøp heller den billigste radioen og en dyrere antenne...

Link to post
Ukyndig bruk av VHF her i Oslofjordomådet er minimal, spør du meg. Jeg har håndapparatet mitt stående her hjemme, med 4 meters pisk oppe på taket 150 moh og har en "lyttevidde" helt ut til Færder på snakkekanalene.

 

De aller fleste som opererer på båndet har en fin prosedyre seg i mellom. Det er svært skjelden jeg hører uvettig bruk.

 

Vet ikke om kystradiostasjonene har samme oppfatning. Skulle vært artig å høre fra den kanten også.

 

Oslofjorden er jo det stedet hvor det er registrert flest båter i landet.

 

Direkte "uvettig" bruk høyrer vi lite til og det er eit lite problem, sjøfarande er stort sett fornuftige folk :yesnod: . No skal det nemnast at mine erfaringar er frå Florø radio sitt område, dvs. frå Sognesjøen sørside til Rørvik nordside, eg har vel høyrt rykte om at situasjonen ikkje er like bra i Oslofjord-regionen.

Ureglimentert bruk som til tider kan være problematisk er f.eks. bruk av US-kanalar til skip/skip kommunikasjon, dette er imidlertid oftast yrkesfartøy som er innom europeisk havn og kanskje har gløymt å svitsje over?

Elles så kan det være snakk om feil valg av skip/skip-kanal, ikkje alle har forstått at f.eks. duplex-kanalar egnar seg dårlig til slikt.

Det aller største problemet er blokkering av k16, her må folk være påpasselig, spesielt når dei humpar avgårde i urolig sjø, pass på at VHF-en ligg på plass slik den skal. Ei slik blokkering kan få alvorlige konsekvensar. Men også her er det ofte yrkesfartøy som er syndaren.

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...