hansvik560 Startet 14.September.2006 Del på Facebook Startet 14.September.2006 Hei ! Er det nokon på forumet som veit om det nokon stad finst å få kjøpt ei oljepumpe som forenklar arbeidet med påfylling av ny olje ved gearoljeskift i undervatnshus på utenbordsmotorar ?, tek imot tips med takk ! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Jeg har selv en sånn pumpe som jeg kjøpte for en del år siden. Kjøpte den hos en OMC-forhandler (Johnson/Evinrude) og beholderen er på en liter. Kjøper girolje i fem-liters dunker hos Reginol, koster en "slikk og ingenting". De finner du på nettet, holder til i Oslo. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bukt Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Jeg kjøpte en av typen som skrues på toppen av flasken, er mercruiser jeg har, men passer andre og så sant gjenger i pluggen passer, sikkert noen som vet her på forum. Denne pumpen fungerer helt utmerket og er billig, koster under en 200lapp mener jeg å huske. bilde av pumpe på link http://www.mercstuff.com/quartpump.htm , min er kjøpt hos http://www.boat.no/asp/companies/show.asp?id=2466 øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Den jeg har ser akkurat maken ut til din bukt! Har brukt den på Johnson, Tohatsu, Yamaha, Suzuki og Honda motorer og den passet til alle disse! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bukt Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Var det jeg trodde, grei pumpe men bare å huske på å ikke presse for hardt når man pumper, er laget av plast så kan ryke hvis overbelastes. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Jeg har også en for Mercury som jeg bruker til å fylle på mitt Volvo VP DP290 dreve. Har fått dreid en kobling som passer i avtappnings hullet på drevet og med slang kobling i andre enden. Har brukt det i 4 - 5 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Bruker bare en gammeldags oljekanne med pumping den har jo et veldig tynt rør så den går lett inn i hullet på alle motorer bruker da det øverste hullet, slepper da og presse olje inn i det nederste hullet på motoren har fått olje i ansiktet mange ganger pga dette:-) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Bruker bare en gammeldags oljekanne med pumping den har jo et veldig tynt rør så den går lett inn i hullet på alle motorer bruker da det øverste hullet, slepper da og presse olje inn i det nederste hullet på motoren har fått olje i ansiktet mange ganger pga dette:-) Dette funker nok vel og bra men grunnen til at det skal fylles inn under er at all luft i gearhus skal komme ut noe det vanskeligjør ved påfylling på toppen lett for å få luftbobler i undre gearhus ved bruk på drev. For meg er det viktig at drevet har riktig mengde olje og ikke mindre ved evt luft i gearhus da jeg herjer en del med drevet. lite olje gir varmgang og drevras mye lettere. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Tiltredes. En på havna mi fylte drevet fra toppen, og var akkurat ferdig de jeg fortalte om dette. Etter litt fintenking skjønte han logikken bak å fylle fra bunn, og tappet derfor ut olja igjen. Jeg dro hjem etter pumpa mi til OMC Cobra, og hjalp til med å fylle gjennom tappehullet. Da han første gang fylte drevet fra topp, ble det endel olje til overs. Når oljen ble pumpet inn gjennom tappehullet, viste det seg faktisk at han hadde kjøpt for lite olje... Løsningen ble å hente litt fra reservekanna mi, og han kom seg på sjøen. Jeg får med ujevne mellomrom fortsatt takksigelser servert over et cognacglass eller to. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bukt Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Tiltredes. En på havna mi fylte drevet fra toppen, og var akkurat ferdig de jeg fortalte om dette. Etter litt fintenking skjønte han logikken bak å fylle fra bunn, og tappet derfor ut olja igjen. Jeg dro hjem etter pumpa mi til OMC Cobra, og hjalp til med å fylle gjennom tappehullet. Da han første gang fylte drevet fra topp, ble det endel olje til overs. Når oljen ble pumpet inn gjennom tappehullet, viste det seg faktisk at han hadde kjøpt for lite olje... Løsningen ble å hente litt fra reservekanna mi, og han kom seg på sjøen. Der kan du kanskje ha reddet han fra et drevhavari , har som du skriver her rimelig mye å si på mengden man får fyllt på drevet ved riktig måte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.