Jump to content

Feilsøkning ifm alarm på ladespenning

kito

Recommended Posts

Trenger noen tips om hvordan jeg skal feilsøke i forbindelse med alarm på ladespenning i båten.

Da vi skulle hjem på søndag etter en flott helg på fjorden fikk jeg etter kort tid alarm på ladespenning SB motor (TAMD63). La meg på svai, men klarte ikke å finne noen feil eller dårlig kontak på generator. Bekreftet alarmen og gikk til havn, og rett før ankomst til hjemmehavn slo alarmen på BB motor ut. De originale generatorene ble byttet ut i vinter til nye som har noe større effekt. Tror jeg gikk fra 70Ah til 95. Spørsmålet er hvor jeg skal starte for om mulig å finne feilkilden, eller kan det være som jeg tror at laderegulatoren som er synderen?

Untitled_1.jpg

MVH

Kito

Rare greie, men lett å finne ut.

Først skulle du måle om du har ladespenning, eller ikke.

-Mål spenningen på dynamo (B+).

-Mål spenningen på batteriene det tilsvarer (B+)

-fordi jeg ser at du har en skillediode kan spenningen på batteriene være ca- 0,4 (o.k.) til 0,9 (ikke tøft) Volt mindre enn B+.

Så må du lese om varsel-spenningen.

-Når skal den varsle? (for lav / for høyt) og hvor varsleren måler.

Hvis det finnes feil på f.eks. skillediodene kan dette også måles.

-mål gjennomgang på diodene (til batteriene: ja, til dynamo: nei)

-Noen ganger er feilen avhengig temperatur av diodene, fordi disse blir varmt når strømen flytter.

Er diodene kanskje for små når dynamoene ble byttet?

Skilledioder skal velges minst 25% større enn dynamoets maksimalt effekt.

Hos dynamoene dine, med 95A -mpere (ikke Ah = Amperetimer) anbefales det skilledioder som takler minst 130A.

Ja, og til slutten kan det også være feil på dynamoet (usansynlig, men også dårlige regulatorer),

eller ganske enkelt feil på D+

eller på veien til dynamoet (D+)

eller kontaktfeil.

Glemte jeg noe?

Og nå litt reklame: med en PMP1 kunne du har målt feilen med en gang og når den ha oppstått.

Hver en kanal på dynamoene, hver en på batteriene, trykk knappen klikk-klakk og ferdig.

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Vel, jeg skjønner at jeg har beveget meg inn i et felt hvor jeg overhode ikke har peiling.

At det er feil på to helt nye generatorer er vel lite sansynlig. Har satt inn nye batterier i vinter som var, samt installert to batterier i tillegg til de tre som ar der fra før. Har vel litt tro/håp om at det er "skilledioden" som ikke er dimensjonert til nye generatorer. Er det mulig å få noen tips om instilling av multimeter, samt hva som skal være påslått for å måle seg fram, eller bør jeg overlate dette til fagfolk? Kan man evt bypasse "skilledioden"?

MVH

Kito

Nei, Kito, så vanskelig er det ikke.

Det vi måler er likestrøm, 12 Volt eller 24 Volt.

Still multimeteren din på den område som inkluderer bordspenningen.

F.eks. ved 12 Volt bordstrøm på 20V likestrøm (20 med vannrett strek deretter, ikke 20 med "bølge-strek").

Neste trinn er ofte 200 Volt, som man trenger hvis bordspenningen er mer enn 20 Volt (f.eks. 24V-system).

Så kan du allerede begynne med målingen mellom pluss og minus av batteriet, eller B+ (den uttak der den tykke kabel går fra dynamoen til batteriene) og minus og så vidre.

Vær obs når motoren går.

Hold deg bort i fra alle deler som dreier seg, disse vet ikke noe om vennskap.

Så kan du måle spenning av hele systemet, stykke etter stykke.

Du kan f.eks. se med en gang om batteriene overhodet blir ladet (spenningen skal stige på mer enn batteriets hvilespenningen som er ca. 12,6 per batteri) .

Ved bly/syre batterier er 14,2 Volt ladningsspenning allerede bra nok at man kan snakke om "ladning"

Men: hvis du overhodet ikke har øvelse med noe slik så kan man anbefale at du tar deg først lit hjelp

av noen som har litt peiling av dette.

Det går i så fall kanskje raskere OG du kan lære litt, men også unngår du feil, fordi man skulle i alle fall ha kunnskap om hva (hvilke målepunkte) man måler.

Men som sagt, virkelig vanskelig er det ikke.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takk Jørg,

Skal ta meg en tur ned i båten på lørdag for å gjøre noen målinger. Skal om ikke annet sjekke om generatorene gir strøm, og om skilledioden får og gir strøm videre til batteribankene. Hvis skilledioden er defekt så skal jeg vel kunne koble kabelen fra generatoren direkte sammen med kabelen til en av batteribankene?

MVH

Kito

Takk Jørg,

Hvis skilledioden er defekt så skal jeg vel kunne koble kabelen fra generatoren direkte sammen med kabelen til en av batteribankene?

Bare hyggelig, Kito, derfor er vi her på forumet, self om det ha vært lite hjelp for deg til nå.

Men du kan jo fortelle hvordan det gikk etterhvert, slik at man kommer vidre med saken.

Du kan koble ladningen tilsammen.

Men husk at skilledioadene skiller batteriene fra hverandre.

Hvis nå f.eks. både startbatteriene og servicebenken er også tilkoblet på en skillediode

så kan batteriene utlade seg i hverandre.

Betyr, hvis du utlader servicebatteriene så utlades i så fall sammentidig også startbatteriet,

som fører i verste fall til at du ikke kan starte motoren din.

Bare at du holder øye også med det.

Lykke til og vær forsiktig ved første omgang med den materien.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...