Jump to content

svinghjul på johnson 9,5

henning_dt85

Recommended Posts

Har selv skiftet stiftene på en 74 årgang Johnson 15 hk. Og trikset som jeg lærte var å slå et hard slag med hammer på senterbolten og da løsnet svinghjulet. Det pleier å virke på første forsøk, hvis ikke får du prøve et par ganger til litt hardere. Alternativt kan en stor  trommelavtrekker brukes, det er trolig en forsenkning i bolten hvor spissen på avtrekkeren kan stå.

Forsiktig med hammer.

Det du trenger er en passende svinghjulsavtrekker. Det vanlige er at svinghjulet har et gjengeparti der man kan skru nedi en avtrekker. Noen motorer har gjerne noen gjenga huller der avtrekkeren kan festes.

Jeg advarer mot en stor avtrekker med klør som festes ytterst og under svinghjulet. Svinghjulet har da tendens til å vrenge seg og setter seg da enda mer fast med stor fare for at det ødelegges.

Bruk korrekt verktøy slik at kraften kommer der den skal være nemlig inn mot sentrum.

La ev. et verksted med korrekt verktøy trekke av svinghjulet og gjør resten selv.

Ved montering er det viktig at konusen er godt rengjort og fettfri. Tiltrekking helst med moment. Du bør bruke et "hold igjen verktøy" som griper i svinghjulets "vinduer" eller tilsvarende. Dersom svinghjulet løsner under gange vil der alltid bli store skader.

Ta gjerne noen bilder av det gjenstridige svinghjulet så vi kan få se.

Dersom det er skruehull i svinghjulet  vil Ingar's metode fungere, men jeg ville satset på ca. 15mm plate.

Det er viktig at denne er så stiv som mulig. Jeg ville også ha benyttet pinneskruer/gjengestang i svinghjulet og muttre oppå plata. Dette for at gjengene i svinghjulet da blir mindre belastet om svinghjulet skulle sitte veldig hardt.Husk å smøre gjenger og under muttre før hard tiltrekking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...