Jump to content

Jording av propellhylse når fleksibel ,isolerende kobling er

Gutek

Recommended Posts

Temaet har vært oppe før,men jeg finner det ikke igjen.I morge skal jeg legge siste hånd på verket med motorbyttet jeg har jobbet med temmelig lenge.Jeg har montert fleksibel kobling(Sørensen og Balcken).Det er den hvor man beholder orginal klemflens.Hylsa var før jordet mot motor,men skal jeg gjøre det nå ???Både hylse og aksel(propellmutter) er beskyttt med zink.Etter min mening skulle det ikke bli noen spenningsforskjell mellom hylse og aksel,Henger jeg derimot hylsa sammen med motoren og minus på batteri vil det kunne bli en spenningsforskjell dersom det er dårlig kontakt mellom hylse og aksel.Det motsatte av ikke å jorde når det er elektrisk forbindelse mellom motor/batteri som det er uten fleksibel hylse ???Jobben må gjøres senest i morgen,men jeg venter til jeg har fått kommentarer !!!!!!!

Hilsen Gutek

Takk for innspill.Jeg gikk og lurte en stund - hvordan kommer Ingars prinsipp til anvendelse i dette tilfelle.Hylsa er beskyttet av en halv kilo zink - men hva med saltvannssystemet på motorern.Hva slag metall kommer sjøvannet i kontakt med der ?Sjøvannet er innom gearet før det vandrer til pumpa og gjennom kobberrør til varmeveksler og eksosbend.For ikke å utsette motoren for tæring gjennom kjølevannssystemet mot den syrefrie akslingen har jeg nå jordet hylsa til motoren.Men hva med kjølevannsinntaket i messing ? en burde kanskje jorde det også ?

Hilsen gutek

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...