Gutek Startet 14.September.2006 Link til dette innlegget Startet 14.September.2006 Temaet har vært oppe før,men jeg finner det ikke igjen.I morge skal jeg legge siste hånd på verket med motorbyttet jeg har jobbet med temmelig lenge.Jeg har montert fleksibel kobling(Sørensen og Balcken).Det er den hvor man beholder orginal klemflens.Hylsa var før jordet mot motor,men skal jeg gjøre det nå ???Både hylse og aksel(propellmutter) er beskyttt med zink.Etter min mening skulle det ikke bli noen spenningsforskjell mellom hylse og aksel,Henger jeg derimot hylsa sammen med motoren og minus på batteri vil det kunne bli en spenningsforskjell dersom det er dårlig kontakt mellom hylse og aksel.Det motsatte av ikke å jorde når det er elektrisk forbindelse mellom motor/batteri som det er uten fleksibel hylse ???Jobben må gjøres senest i morgen,men jeg venter til jeg har fått kommentarer !!!!!!! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 (redigert) Hei. På min båt var heller ikke hylsa jordet. Mente som du at det var OK siden den var isolert fra. Men det resulterte i rød propell. Så nå er den jordet i felles - på motoren. hilsen Haba Redigert 14.September.2006 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Eneste grunn til å koble sammen metallgjenstander er hvis man ønsker å beskytte dem med en felles anode. Hvis ikke er det best at de er isolert fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 17.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Takk for innspill.Jeg gikk og lurte en stund - hvordan kommer Ingars prinsipp til anvendelse i dette tilfelle.Hylsa er beskyttet av en halv kilo zink - men hva med saltvannssystemet på motorern.Hva slag metall kommer sjøvannet i kontakt med der ?Sjøvannet er innom gearet før det vandrer til pumpa og gjennom kobberrør til varmeveksler og eksosbend.For ikke å utsette motoren for tæring gjennom kjølevannssystemet mot den syrefrie akslingen har jeg nå jordet hylsa til motoren.Men hva med kjølevannsinntaket i messing ? en burde kanskje jorde det også ? Hilsen gutek Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.