Jump to content

Total svikt i skroggjennomføring

Anonym

Recommended Posts

Våknet relativt tidlig i dag, og spratt opp av senga.. Ganske ulikt meg!

Grunnen til at jeg våknet var relativt klar, det var vått i fotenden av senga, noe som er relativt skremmende for en båtboer..

Etterforsket litt, og fant en skroggjennomføring som det piplet vann ved, før jeg dro på jobb.

I ettermiddag fikk jeg besøk av to kompiser, som var med meg for å titte, vi fant fort ut at ved å fikle litt på gjennomføringen det gjaldt, ble lekkasjen større..

Relativt fort rant vannet inn, og vi måtte gjøre tiltak!

Jeg klarte å få inn en teakplugg fra utsiden, og samtidig som jeg dyttet inn denne kollapset hele gjennomføringen!

Problemet var bare at denne teakpluggen var for liten, så den tettet ikke helt..

Fikk så noen til å dra storseilfallet til siden (glad jeg har seilbåt!), slik at vi fikk byttet teakpluggen uten å få inn mer vann.

Så, nå ligger jeg her med teakplugg gjennom skroget, nervene er heldigvis ikke så spent som de var lenger, og i morgen løftes båten opp av vannet, foreløpig uvisst hvor.

En forferdelig dag!

Tenker det blir stoffing og en runde med diverse når båten først er oppe, samtidig som jeg skal sjekke ALLE skroggjennomføringer grundig!

Redigert av Anonym (see edit history)

Veldig bra at du var i havn og fikk reddet dette i tide. :flag:

En bør nok også tenke på at slikt like godt kan hende langt til havs. Skroggjennomføringer har vært et mye diskutert tema her på baatplassen. Nå er vi kjempenysgjerrige på flere detaljer og gjerne bilder.

Før en vet hva som egentlig hendte, er det likevel på sin plass å minne om at det når båten taes på land for høsten er tid for å sjekke alle skroggjennomføringer. Hvert år! Jeg tror da mest på bankemetoden. Alle har selvfølgelig med seg plugger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har ikke med meg plugger i båten :rolleyes: , men skal innom Tolema i morgen å kjøpe..... Ser jo det kan være kjekt å ha i allefall... mener å he lest et sted at man bør/skal ha en plugg i rett storleik ved hver gjennomføring, gjerne festet i gjennomføringen slik at den alltid er der....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Noen flere svar..

Båten er fra 1986.

Gjennomføringen ble byttet sist i 2003, men septikgjennomføringen er visst gjerne den som holder kortest tid også.

De 6(!) andre gjennomføringene er i fin forfatning.

Gjennomføringen var av messing (eller er det kopper, er ihvertfall en av delene).

Det er nå montert ny gjennomføring, med ny kran, og alt skal være topp.. Sjøsettes igjen på mandag.

2003 ????????????????????? at ikke en gjennomføring holder mer en 3 sesonger var mildt sagt skremmende.

Var det i innfestningen til skroget det begynte å lekke, eller var det selve ventilen som var tært opp???

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har hørt noen rykter om at messing-gjennomføringer levert fra en fabrikk i Kina til bl.a. det norske markedet har vært av dårlig kvalitet og fått tæringsproblemer etter 2 - 3 år. Dette innebærer at det er viktigere nå enn tidligere å kunne kontrollere kvaliteten på de produkter som blir installert.

Gjennomføringer for septik og andre aggresive medier kan med fordel være laget i:

Bronse (Admiralitetsbronse)

AISI 316L eller bedre (Duplex etc)

Plaststoffer (har forskjellige navn, husker ikke akkurat nå. Vetus har slike saker)

Vanlig 'kinamessing' som er fattig på sink holder sannsynligvis dårligere enn vanlig svart jern i enkelte tilfeller.

Nå er det vel ikke så lett for en vanlig dødelig å sjekke material kvaliteten her... En del av disse "kina" produktene selges jo hos seriøse forhandlere også.... Det blir jo gjerne en utfordring her med kontroll av kavliteten på produktene en kjøper...... Normal så kan en jo gjøre som i industrien å be om sertifkat på gjennomføringen og ventilen... Det kan gjerne fremskaffes med koster jo en del da... i allefall om en skal "3.1b sertifkatet"... men det er neppe tilgjengelig på vanlig hyllevare fittings heller, må gjerne opplyses ved bestilling av dingsen...

Det sikreste er vel å gå for en syrefaste duppedingser vil jeg tro, koster det dobbelte av messing/bronse fittingsen fra Maritim blant annet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan landstrøm ha noe med denne galloperende (3 år!!) galvaniske * korrosjon å gjøre?

Tilført senere (takk, Hulda!):

* elektrolytisk, kanskje? Er ikke så flink på fagutrykk, jeg..... :blush: ....men, man lærer så lenge man lever! :o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Kan landstrøm ha noe med denne galloperende (3 år!!) galvaniske korrosjon å gjøre?

jag har börjat lure på samme grejj Walter.......

med landström i snart sett varenda båt...så er det vel en massa elektroner som er på rymmen

i vannet runt oss... :smiley:

tycker jag hör fler o fler som har haft problem med dette, betydligt fler nu enn för 10-15 år sedan

S/Y Gunga Din

Merk at det i svaret fra Maritim bemerkes, hvilket er ganske riktig, at rustfritt stål, også syrefast, kan bli utsatt for pittings. Det bør derfor heller ikke brukes under vannlinjen, etter min (og en del andres) mening. Det er maritim bronse som gjelder! Plastmaterialer kan være et alternativ. Men jeg er da skeptisk mhp. håldfastheten.

Kan landstrøm ha noe med denne galloperende (3 år!!) galvaniske korrosjon å gjøre?

Det kan det så absolutt ha. Når en bruker messing, vil denne i realiteten være som en offeranode. Sinken i messingen ofrer seg til messingen detter fra hverandre. Ingen hyggelig mekanisme i en båt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...